Hangmanibal Skrevet Mai 21, 2012 Share Skrevet Mai 21, 2012 Hei hei:) Trenger tips/råd til beste mulig måten å få vekk rust på, har ingen erfaring om hvordan man fjerner rust, hvilke midler og verktøyman bruker! Trenger stor hjelp her!! Hvor mye bør jeg pusse? MÅ jeg sveise på? Hvilke midler og verktøy bør jeg bruke? Hvor mangen lag bør jeg ha osv..osv... Vill ikke ha noe biltema midler! skal ha noe skikkelig! Ser det er rustet hull opp under baksetene/ved batteriet, til isolasjonen... Så kommer lakken.. Hvilke midler trenger jeg før jeg setter i gang med å lakkere? Hvilke lakk må jeg ha?? Går det fint å bruke pensel eller bør jeg bruke spry? Er det dyrt med spray? Fargekode:668 Svart2 Bergen e34 1995 Evt. noen som kan gjøre jobben, og har erfaring? Har en del bilder av problemene her.. Bensinlokk: List/skjerm: Under skjerm: Under bil bak: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hangmanibal Skrevet Mai 21, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 21, 2012 Under bak setet høyre: Under bil høyre fordør: Front skjørt/list høyre: Samlelist vindu forran: Panser: 'Hjulbue' venstre: Under førerdør: Førerdør: Bakdør venstre: Bakluke/over skilt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skilbert Skrevet Mai 21, 2012 Share Skrevet Mai 21, 2012 Dette lurer jeg også på, så følger med her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hangmanibal Skrevet Mai 21, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 21, 2012 Dette lurer jeg også på, så følger med her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Mai 21, 2012 Share Skrevet Mai 21, 2012 for å si det enkelt: Her trengs mer enn en sprayboks. Det er kjeks på alle bildene, og du er nødt til å skjære ut, å sveise inn nytt. Alt annet er dødfødt;) Mulig du klarer deg ved bensinlokket og hjulbuene. Men det kommer alltid tilbake:p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mai 21, 2012 Share Skrevet Mai 21, 2012 Oi, her var det mye. Her må det skjæres, slipes, pusses, sveises og lakkerest. Dørene bør også byttes da det er vanskelig å få bort den rusten som er begynnt i falsen der. Om det er en 520 så hadde ikke jeg giddet å lagt ut så mye på dette om du da ikke kan gjøre det selv, men det ser ganske omfattende ut etter min mening. Ett annet problem er når man først begynner så dukker det straks opp noe mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
terminator Skrevet Mai 21, 2012 Share Skrevet Mai 21, 2012 beklager og måtte si det , men dette er en sundt rustet bil... klart du kan legge ned mye arbeid og sveise , nytter ikke og pusse bort rust. med så mye synlig rust, er det nok enda meir som dukker opp når du begynner og kappe bort... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martinwenberg Skrevet Mai 21, 2012 Share Skrevet Mai 21, 2012 Du kan pusse vekk den overflaterusten, har gjort det på e34'en jeg hadde, og det holdt som bare det:) Er noe annet når det er store hull. Kutt alltid mere enn bare rusten. Altså hvis det er et rusthull på 5cm så kapp 8cm for å være sikker på at det ikke bare blir kjeks og faenskap der. Jeg er ikke noe mester på pussing og lakkering, men har gjort det før med bra resultat. Ta først litt grovt sandpapir ( smergel ) og fint etterpå, for å få en fin overflate. Man må ikke få synlige kanter når man driver på. Hvis overflaten ikke blir som den skal, så kan du ta sparkel, og deretter pusse med fint sandpapir over det. Derretter grunner du og lakkerer. Er det metallic lakk så MÅ du bruke klarlakk. Hvis du skal kutte ut et areal fra yttersiden på kanalen, så kan du bruke 3mm med blekkplate og så sveise med mig, ikke finn på å bruke elektrode apparat på bilen Husk også å koble fra batteriet før du sveiser. Flere som er uheldig og brenner hjernen eller andre elektroniske ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m-mann Skrevet Mai 22, 2012 Share Skrevet Mai 22, 2012 Jeg er ikke noe billakkerer eller karroseriarbeider, men vet at når det kommer til fjerning av overflaterust er det sandblåsing som gjelder. Jeg har prøvd med punktsandblåser på en gammel bil bare for å prøve, og det ble veldig bra. Man må i allefall ikke ta fram vinkelsliperen å pusse ned med, da risikerer man bare å lage en fin hinne over rusten som den kan ligge å godgjøre seg i, og blomstre fram til neste år igjen sammen med påskeliljene. Da må det eventuelt gjøres med fint sandpapir og handemakt. Men med deg ser det ut som det eventuelt kapping å sveising som nevnt tidligere her! Og bagasjelokket er btw veldig lite vits å flikke noe på. Når det først har begynt å ruste er det veldig vannskelig å få bra igjen da det er laget av flere sammentrykte plater, og når man får vekk det ytterste laget med rust, kommer det som oftest bare frem igjen innenfra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hangmanibal Skrevet Mai 22, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 22, 2012 Tusen takk for svar alle sammen!! Blir helt dårlig av å tenke på alt arbeidet det blir, men må jo prøve!! Har dere noen bra tips til hvilke produkter jeg kan bruke? Merke? Og kanskje hvordan jeg går frem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mai 22, 2012 Share Skrevet Mai 22, 2012 Hva du skal bruke avhenger litt av hvor mye du har tenkt til å legge ut på dette. Har du tenkt å fikse det for å få det til å vare må du skifte dører/luker Kappe ut de bitene med den verste rusten, sveise inn nytt, få det grunnet og lakkert på lakkverksted. Men om du ikke er så nøyen på det så kan du jo bare sandblåse der hvor det er minst rust for så å grunne og lakke med sprayboks, dette er jo billigst men jeg er redd det blir midlertidig brannslukking. Hva du trenger av verktøy? mye forskjellig, vinkelsliper/kutter, sandblåsepistol med sand, kompressor, forskjellige typer pussepapir, pussemaskin, Dremmel, diverse lakk/grunning, platesaks. osv...... Det du ellers trenger er god ståpåvilje, mye fritid og godt humør Det billigste hadde nok vært å kjøpt en billig E34 med minimalt med rust for å brukt dein egen bil som delebil eller noe sånn. Ligger flere E34 på Finn.no fra 5000,- og opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
retbergen Skrevet Mai 22, 2012 Share Skrevet Mai 22, 2012 Mht mannetimer og kost er prosjektet ditt håpløst da det er krevende og etterverdi på kjerra er lav uansett resultat. Om du har stå på vilje, og lærer "as you go" kan dette bli bra for både deg og bilen. Sett opp et regnestykke, ikke la det gå slik at når du er halveis er du lei eller blakk for da taper du mest. Selv om jeg er ening med han som henviser til finn.no så er det greit om du tar denne utfordringen, men du må vite hva det koster og hvor mye du må legge i det i timer. Et + er jo alt du lærer i prosessen. Om du må ha mye hjelp (bortsett fra sveis) er det bare å glemme det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå