Otis Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Hallo Jeg må skifte A/C kompressoren min, da den er meget rar. Har såklart lest i TIS, og der står det jo forklart, men jeg har uansett et par spørsmål. 1. Det står at man skal fylle på ny olje tilsvarende den mengden som er på den gamle. Hvordan type olje er dette? Jeg skifter ut min defekte med en pent brukt fra huggeri som har rullet rundt 90000km, men oljemengde på den nye da? Den er jo brukt, blir det det samme? 2. Sånn rent praktisk, pakninger bør vel byttes der hvor jeg løsner koblinger? 3. Mine har 3 skruer til innfesting, og det ser rimelig greit å komme til, om ikke noen andre har noe innvendinger?
Ballder Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Sørg for og stå på ett sted med lav luftfuktighet når du bytter/demonterer gamle kompressor. Sett sammen med nye pakninger og bestill deg en AC service ett eller annet sted. Da blir det gjort det som SKAL gjøres med tanke på olje osv. Koster fra 1000-2000 kroner.
TurboLag Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 dra til et verksted og få tømt anlegget for ac-gass først, og evnt fylt opp med nitrogen... gassen er SLEM mot miljø.. så kan du bytte kompressoren selv, og dra tilbake og få fylt opp igjen med olje og gass i riktige mengder når alt er tett og vakuumert..
tordah Skrevet Mai 26, 2012 Skrevet Mai 26, 2012 Hvis kompressoren din har havarert, er det er klar fordel å flushe systemet. Det er PAG olje som skal på kompressoren. Hvis du monterer det, og IKKE hekter på reima, og drar et sted hvor de kan flushe, fylle olje, gass og sporstoff er du nok på vei i riktig retning Ang. R134a, hvis man slipper ut en kilo med dette i lufta, tilsvarer det 3 tonn med Co2. så miljøet er ikke glad for det akkurat
Otis Skrevet Mai 26, 2012 Forfatter Skrevet Mai 26, 2012 Godt å høre at det er noen her inne som forstår seg på slikt. Jeg trenger altså ikke å bekymre meg for korrekt olje mengde, da dette ordnes på et AC verksted? Trodde de bare fylte gass jeg.. Jeg hadde allerede tenkt å få et verksted til å tømme systemet mitt for gass, dra hjem å skifte, komme tilbake dagen etter for å fylle på gass igjen. Da sparer jeg nok noen kroner, siden jeg fylte opp hele systemet i fjor. Tenkte å kjøre uten reima å vifta ja, har jo diesel så den blir jo ikke varm Takk for gode svar sålangt, så satset jeg på at dette lar seg gjøre rimelig smertefritt.
Ballder Skrevet Mai 26, 2012 Skrevet Mai 26, 2012 Har du kun en multireim, så kjører du IKKE uten den. Noen biler har to reimer, derav den ene er til f.eks. ac og muligens vakum pumpe på noen diesler. Aner ikke noe om din motor, men regner med at vannpumpa drives av reima, og da vil du IKKE fjerne den reima for så og kjøre avgårde.
Otis Skrevet Mai 26, 2012 Forfatter Skrevet Mai 26, 2012 Haha, neida, Ballder. Jeg har 2 reimer ja, så vannpumpa skal nok få gå ja Men godt poeng uansett. Jeg trenger bare ikke vifta på vanlig landveg Ihvertfall ikke før etter mye kjøring, mtp varme altså.
tordah Skrevet Mai 26, 2012 Skrevet Mai 26, 2012 Har du kun en multireim, så kjører du IKKE uten den. Noen biler har to reimer, derav den ene er til f.eks. ac og muligens vakum pumpe på noen diesler. Aner ikke noe om din motor, men regner med at vannpumpa drives av reima, og da vil du IKKE fjerne den reima for så og kjøre avgårde. Selvfølgelig Har en egen reim til Ac kompressoren på min, så tenkte det var sånn i dette tilfellet også Godt å høre at det er noen her inne som forstår seg på slikt.Jeg trenger altså ikke å bekymre meg for korrekt olje mengde, da dette ordnes på et AC verksted? Trodde de bare fylte gass jeg.. Jeg hadde allerede tenkt å få et verksted til å tømme systemet mitt for gass, dra hjem å skifte, komme tilbake dagen etter for å fylle på gass igjen. Da sparer jeg nok noen kroner, siden jeg fylte opp hele systemet i fjor. Tenkte å kjøre uten reima å vifta ja, har jo diesel så den blir jo ikke varm Takk for gode svar sålangt, så satset jeg på at dette lar seg gjøre rimelig smertefritt. Har akkurat vært på Ac kurs på jobben Du får holde oss oppdatert på hvordan det går da
TurboLag Skrevet Mai 27, 2012 Skrevet Mai 27, 2012 heh, du og? fikk AC-sertifiseringa mi for en mnd sia
tordah Skrevet Mai 27, 2012 Skrevet Mai 27, 2012 heh, du og? fikk AC-sertifiseringa mi for en mnd sia hehe, ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå