S.Hafsmo Skrevet Mai 31, 2012 Share Skrevet Mai 31, 2012 Det ligger ganske mange tråder her på forumet, hvor folk har problemer med usedvanlig mye dekkslittasje på innsiden av bakhjulet. I de aller fleste tilfeller skyldes det på mye camber på senket bil, men i de aller fleste tilfeller er det forårsaket av feil toe-in/out. Et par bilder: Camber, Toe Fra artikkelen, Here we have a tire that was lowered aggressively and the car was not aligned and has a raw toe setting. Look how aggressively the tire has worn on the inside edge, so much so that the cords are even showing. This wear is caused by toe angle. The direction of wear here is dramatically different than a camber-worn tire. This type of wear will kill a brand new set of tires in a matter of months. So why does the wear happen? Simply put, the toe-in condition coupled with positive caster and negative camber, will concentrate all of the tire wear on the very inside edge of the tires. In a straight line the tires should just roll with minimal wear. The perfect storm of misalignments induces a wear when going straight, and so the inside edges wear out very fast. Simply adjusting the toe will resolve 90 percent or so of the issue. Oftentimes, people will lower their cars and fail to align them when they don't feel any pull. This dramatic wear pattern results and the users tend to blame it on camber. The timeline continues when the customer buys a camber kit, installs it, aligns the car and the wear goes away. Must have been the camber causing the wear, right? It was the toe being adjusted during the alignment that stopped the wear. The camber kit only marginally helped improve tire life. Link til artikkel. http://www.hondatuningmagazine.com/tech ... ewall.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Juni 1, 2012 Share Skrevet Juni 1, 2012 Det var god og tydelig illustrasjon! Takker Skal ha det i bakhodet da jeg er spent på første hele sommer med 285 bakdekk... Ser heldigvis mest ut som øverste bildet stemmer for meg så langt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2012 Denne slitasjen som vises på det nederste bildet er jo veldig typisk på mange BMWer med breie bakdekk, men det forveksles ofte med camber, og at "slik er det bare" dersom man har en litt senket bil. Som regel er slik slitasje pga slitte foringer som forårsaker feil toe når du kjører (kan se bra ut på 4-hjulskontroll), mens bl.a E38 og E39 har justerbar toe bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Adelsten Skrevet Juni 1, 2012 Share Skrevet Juni 1, 2012 hmm har en E61 09 mod, hadde ekstrem slitasje på innsiden. Hatt 4 hjulskontroll og håper det ikke blir noen overraskelser denne sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joggis Skrevet Juni 1, 2012 Share Skrevet Juni 1, 2012 du kan vell ikke justere dette på e34? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet Juni 1, 2012 Share Skrevet Juni 1, 2012 Da vet jeg hva jeg skal få gjort iallefall! justere toe in/out bak! trodde det var pga camber, men den gang ei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2012 du kan vell ikke justere dette på e34? Stemmer det. Har du slik slitasje på en E34 (noe jeg har selv), er jeg ganske sikker på at disse foringene er slitt (nr.2). Evt. om du har M5, har denne et lager hvor andre E34 har foring, samt at disse har eksentriske bolter/skiver her, slik at de på den måten kan justere camber/toe-in. På E38 kan man justere på eksentriske bolter/skiver. Nr. 5, 15 og 16 her. 13, 15 og 16 på E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joggis Skrevet Juni 1, 2012 Share Skrevet Juni 1, 2012 du kan vell ikke justere dette på e34? Stemmer det. Har du slik slitasje på en E34 (noe jeg har selv), er jeg ganske sikker på at disse foringene er slitt (nr.2). Evt. om du har M5, har denne et lager hvor andre E34 har foring, samt at disse har eksentriske bolter/skiver her, slik at de på den måten kan justere camber/toe-in. Har byttet de foringen, men har ikke prøvd prøvd bilen noe nevneverdig etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2012 Hvordan var den gamle foringen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joggis Skrevet Juni 1, 2012 Share Skrevet Juni 1, 2012 Hvordan var den gamle foringen? Ganske dårlig så det ut som, var ganske morknet i gummien. Var en drittjobb å bytte de, kommer ikke til på bærebroen med vanlig presse. Endte opp med å bygge en egen presse og presse ut innsiden av foringen, for så å kutte ytterringen på 4 plasser, og banket ytterringen litt skeiv så den ikke sto i spenn. Da gikk det greit å banke den forsiktig ut med hammer. Fikk presset inn de nye foringene ganske enkelt. La bare foringene i frysen en dag og varmet først opp bærebroen med gassbrenner. Da sklei de lett inn med den hjemmelagde pressen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Juni 3, 2012 Share Skrevet Juni 3, 2012 Har problem med dette på min 2000 mod E46, har jo bredere dekk enn normalt, men var faktisk på vinter dekkene og de gamle sommerhjulene det var veldig stor slitasje på innersiden, helt ned til borden i dekket. Ser at det er en skjevhet i dekkene bak vertfall, er det bare da å sjekke foringer samt skuer og bolter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 3, 2012 Ville gjort det, ja. Også en 4-hjulskontroll hvor man ber dem være ekstra obs på toe-in bak etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå