Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge bremseskjoldene bak på min 05 1-serie løsnet nylig, og endte med at jeg delvis rev dem av.

Trodde de var festet med skrue/bolt anordning, men viste seg at de var klemt på plass mellom nav og bremseskive under påmontering, hvis jeg ikke tar helt feil?

Derfor sitter det fremdeles 1-2 cm med bremseskjold igjen, mellom navet og skiva som jeg ikke fikk revet ut.

Dette er jo ikke noe problem i seg selv, det oppstår vell først når vinteren og medfølgende salt og shitsaker ligger på veiene.

Så spørsmålet mitt er;

Er det mulig å sette på nye bremseskjold UTEN å måtte ut med hjullageret og presse på nytt?

Hva skjer om jeg bruker spesialverktøy til navet og får av selve skiva - hva vil automatisk følge med?

Skrevet

Regner med dette er foran, du kan bytte bremseskjold uten å demontere/ødelegge hjullager da hjullageret sitter i navet som er skrudd med 4 bolter fra baksida.

Det du må gjøre er å jekke opp bilen, skru av hjulet, skru av bremsecaliper, bremseskive og skru ut de 4 boltene på baksiden deretter kan du dra ut hele navet med lager og kommer til å få skrudd bort bremseskjoldet.

Nb! de 4 boltene må byttes.

Del no 5 her må løsnes

http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/30989.gif

Om du ikke kommer til alle 4 boltene kan det hende du må løsne demperen fra navet (Går greitt så lenge man merker hvor det sto)

På E39 kommer man til alle boltene utenom 1 uten å skru av demperen, vet ikke om det er helt likt på E87.

Skrevet

Er nok desverre bak.

Forran hørtes det jo egentlig ganske greit ut.

Var innom BMW i dag, fikk se litt på tegningene til chassisnummeret. Viser seg at bak må jeg av med alt, samt hjullageret (hjul --> skive --> nav --> lager), så er bremseskjoldet festet med 4 bolter til selve hjulopphenget, bremseskoa heter det vell kanskje.? Lageret må ofte byttes samtidig, da det kan splittes når man drar det ut.

De skulle bare ha 10 lapper for det, så blir nok ikke noe jobb for dem. For noen uslige bremseskjold :(

Skrevet

Hva om man skjærer det nye bremseskjoldet i 2, får man da tredd det på plass uten å demontere alt det du beskriver? De to bremseskjold-delene kan kanskje sveises sammen igjen etter montering?

Skrevet

Stemmer, men skjoldet sitter vel innenfor lageret igjen (nr 2 på bildet), så det må vel av det også.

Kan vel ikke koste allverdens, men trenger avdragerverktøy samt presseverktøy regner jeg med!?

Skrevet
Stemmer, men skjoldet sitter vel innenfor lageret igjen (nr 2 på bildet), så det må vel av det også.

Kan vel ikke koste allverdens, men trenger avdragerverktøy samt presseverktøy regner jeg med!?

Har du en fastjobb der du kan jobbe litt overtid? Hvis ja, så vil jeg tro det er mer lønnsomt og ikke minst mer behagelig å heller jobbe en ekstra dag, og bruke pengene til å få et verksted til å gjøre denne jobben. (Som et alternativ til å bruke den dagen til å ligge under bilen og steike og banne) Du finner garantert er verksted som gjør jobben for mindre enn 10K. Å presse ut hjullager har jeg hørt er en skikkelig drittjobb med mindre man har proft utstyr.

Skrevet

Nei, de har vel diverse lager terser på Biltema som kan passe.

Skrevet

Har hørt om folk som har delt skjoldet i to for så å sveise det på igjen uten å skru av noe. Dette går ikke på e87 da det er skrudd på plass under navnet.

Er ikke interessert i å betale så mye for en egentlig så liten sak. Tar jeg ikke jobben selv kjører jeg heller uten skjold og spyler ofte om vinteren.

Det er rart de er festet slik, kunne jo bare vært gjort litt annerledes og spart en for mye jobb.

Skrevet

Om bremseskoene fortsatt henger på kan du fint kjøre uten.

Ja dette er en idiotisk patent som går igjen på de fleste biler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...