Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

morsomt prosjekt du har! Artig med bmw turbo! så du hadde spurt meg ang tomgangsmotor, har du fått fixet dette? jeg kjører uten tomgangstyring.. har ikke fått montert enda;) pumper gass imens :wink:

• Svar 632
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tomgangsregulator er bytta å er 100% nå! :) Takk for det!

Har ennå ikke funnet ut av feilen.

Så imorra blir det å sjekke at tappen på svinghjulet er til stede å gå over ledningsnett.

Skrevet

Da har jeg fått utelukka sensor på kassa, ohmet pin 1 å 2 på den bakerste sensoren, står 810ohm ca, å når jeg kjinner varierer det fra 670 til 900 ca.

MEN er det noen som vet hvilke pin på hjerna jeg skal måle for å se om det signalet går helt til hjerna???:)

Skrevet
det er nok feil gitt, turtellern blir kalkulert utifra begge to og har samme utgang som - på coilen.

Mjaaa... Er vel ikke heeelt enig i dette heller jeg. Minus på coil har utgang/kontakt #1 på styresentral. Turteller har vel utgang #21.

Bare for å være litt pirkete... ;)

Da har jeg fått utelukka sensor på kassa, ohmet pin 1 å 2 på den bakerste sensoren, står 810ohm ca, å når jeg kjinner varierer det fra 670 til 900 ca.

Er i litt laveste laget, minste ohm-verdi er vel (samme som på Motronic'en på Alpinaen min?) ihht til spec: 864 ohm (960 ohm +-10%) - men kanskje den virker for det. Du burde sjekket begge når du først holdt på, bare for å se og vite... Husk at når du ohm'er så "sender" du strøm inn i systemet, og måler motstanden. Ved å kinne motor, så snurrer du på svinghjul og det blir da indusert spenning i spolen på sensoren. - og en får feilaktig avlesning på måleapparatet..

Men uansett da, du har nå fått bekreftet at du har liv i sensoren, ergo så mest sannsynlig så er tappen i svinghjulet på plass. Jeg liker bare ikke helt den lave residanse-verdien du fikk.

MEN er det noen som vet hvilke pin på hjerna jeg skal måle for å se om det signalet går helt til hjerna???:)

Nå vet jeg ikke hva signaler du kan måle inn til hjernen din, men jeg mener på at hvis du måler på pin 26 og 25 i stikket til motorens ECU så skal du få verdiene på referanse-sensoren (TDC)... Litt usikker på at det er helt korrekte kontakter, men føler at jeg husker rett??? Uansett så ødelegger du ingenting ved å måle ohm. Er endel år siden jeg skrudde E30 sist nå..

Skrevet

Da skal jeg prøve det Pedi. :)

Kjøpte meg vertfall en ekstra bil idag, Subaru Justy 1991 mod, 1,2 liter med 67 illsinte ponnier :) Ha den som vinterbil tenkte jeg, fikk den VELDIG billig da motor lekker jævlig med olje fra et eller annet sted... :)

Skrevet

Fortsatt ikke noe framgang. Termostat har vært defekt lenge så kjøpte ny på Meca idag, skal hente å montere imorra.

Også målte jeg litt idag. Alle 3 sensorene jeg har liggende står på 803ohm konstant, så vil tro de skal være det.

Målte pin 25 å 26 på hjerna, 803ohm, 600-900 under kinning av motor. Så da er det ikke noe brudd der.

Målte på alle 6 dysene under kinning, 0 volt.. Fortsatt ingen gnist fra coil.

Hva faen feiler bilen? :P Drittlei nå. Står ute å skrur i 9minusgrader så håper noen har medfølelse med meg å forteller meg hva problemet er :P

Prøvd å bytta alt av rele også uten hell, så tror ikke problemet ligger der.

Skrevet

dysene skal ha 12v pluss på ene polen når du kjinner. den blir styrt av minus,

å sette multimeterer på begge polene går ikke da meteret ikke er raskt nok. men alle dyser og tomgangsmotor går på samme +. og di skal ha 12v når du skrur på tenninga.

Skrevet

Eg veit att vist lmm er defekt starter ikkje motor, om det gjer utslag på gnist og dyser veit eg ikkje...

Har du prøvd ECU uten turbo chip??

Og har du fysisk sjekka rotor/fordeler lokk??

Skrevet

Om LMM er defekt affekterer ikke spenning inn på dyser.

Motor kan starte selv om LMM er defekt, det spørs litt på hva "tilstand" den er i.

Så, Mr Tysnes, kan du gi oss en nøyaktig oversikt over hva du har sjekket - og hvilke måleresultater du har fått?

Hvis du ikke har 12V på dysene, så er jo dette et viktig punkt som du må sjekke ut. Det er/skal være som Morten sier, 12V inn på dysene ved tenning+. Uten dette starter ikke motor. Du trenger ikke turne motor for å sjekke dette, kun tenning +

Skrevet

Hmmm.

Sjekket +12v inn til hjerne på pin 1 OK

Sjekket begge svinghjulsensorer, begge 803 ohm konstant. 600-900 ohm under kinning.

Målt pin 25/26 på hjerne, 803 ohm der, 6-900 under kinning.

Sjekket strøm til coil, +12v på begge 2. Altså får strøm fra Styresentral å tenningslås.

Stand på pluggledninger/plugger/rotor/fordelerlokk er meget bra.

For sikkerhetsskyld brukte jeg coilkabelen min på annen bil, startet å gikk fint den.

Sjekket batteripoler, bra stand, alle kabler på plass, fast å fint å uten irr.

Sjekket alle sikringer, alle OK.

Bensinpumperele OK, pumpe går under kinning. Bra bensintrykk på fuelrail.

Byttet tennplugger etter mye kinning da jeg tenkte den hadde gått seg sur, men alle plugger var tørre, å dette forteller meg at dyser ikke åpner. Skal måle strøm til dyser idag.

Byttet alle rele til rele fra annen bil som går, uten hell.

Byttet hjerne/byttet coil. Prøvd min hjerne med orginalchip, alt uten livstegn.

Målt batteri, 12,6v.

Sjekket kontakt fra motornett til sikringsboks, alt ok å uten irr her.

Sjekket kontakt til Lmm for brudd, den var helt fin.

Selv begynner jeg å gå tom for ideer nå...

Skrevet

Las nettop att du har hatt ein brann i bilen din? Det kan jo vere så enkelt som brudd på kabel inn til dysene da...

Skrevet

Sjekket +12v inn til hjerne på pin 1

Sjekket strøm til coil, +12v på begge 2. Altså får strøm fra Styresentral å tenningslås.

Se der ja, du kommer deg ;) 1 av 2 er good :)

Vet ikke om det er jeg som leser feil her nå, men er det slik at du ikke har sjekket om det virkelig er gnist?

Lag deg en "Paulsenplugg", så vet du iallefall om du har gnist.

Men hadde du ikke målt om det var 12+ til dysene da?

Hvis du ikke har det, ta å pip ut ledningene til dysene i ECU...

Skrevet

Har fysisk sjekka om det er gnist ja.

Lagt kabel fra coil til jord uten liv, å tatt en tilfeldig pluggledning med en ny plugg på til jord, ingen gnist.

Tok ut kablene til dysene igår å sjekka, tok av isolasjonen å så etter beudd. der var alt fint.

Hvilke pin's på hjerna går til dysene da Pedi?

Målte strøm til dyser igår, men tok begge pinnene fra multimeteret på en kontakt på en dyse, men det går visst ikke om det stemmer det Morten sa. Han sa at jeg må ha minusen fra multimeteret på -pol på batteri, å måle + på dysekontakt, så det tenkte jeg å gjøre idag:)

Skrevet

har vert utefor nåke liggnande å da var de ikkje kontakt mellom motorlednings nett og dyse nette / altså i kontakten under innsuge. Strømmen kom til kontakten og ikkje lenger på eit par ledninger :P

Du har sjekka gnist seie du, har du tatt kabel av og på jord eit par ganga eller bare til jord ein gang ? for å få gnist må du inusere ei spenning btw :) bare noen kjappe ideer om eg ikkej har missforstått kva du har funne ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...