Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har fysisk sjekka om det er gnist ja.

Lagt kabel fra coil til jord uten liv, å tatt en tilfeldig pluggledning med en ny plugg på til jord, ingen gnist.

:)

Det er ikke så enkelt å få gnist ;)

Det viktigste her nå, er å pipe ut ledninger. Sjekk at du har kontakt fra de forskjellige punktene ute i motorrom inn til ECU. Har du pipet ut alle punkt, så vet du at du har de rette forutsetningene for å finne feilen. Det er da tid for å bruke hjernen DIN for å tenke ut neste skritt.

Tok ut kablene til dysene igår å sjekka, tok av isolasjonen å så etter brudd. der var alt fint.

Bra, men fortsatt må vi vite om du har spenning, og om du får jordingssignal fra ECU.

Målte strøm til dyser igår

Regner med det var spenning du målte? ;) Strøm måles i Ampere, spenning i volt... ;) (Bare for å være litt nøyaktig. Grunnen til at jeg terper litt på det, er at det kan være spenning på en kontakt - men at det ikke går strøm under belastning... Viktig punkt i feilsøkingssammenheng)

tok begge pinnene fra multimeteret på en kontakt på en dyse, men det går visst ikke om det stemmer det Morten sa. Han sa at jeg må ha minusen fra multimeteret på -pol på batteri, å måle + på dysekontakt, så det tenkte jeg å gjøre idag:)

Dette er helt korrekt. Dysene har konstant spenning+ fra hovedrele, det er jording som veksles fra ECU.

Hvilke pin's på hjerna går til dysene da Pedi?

Hmmm... Jeg er på jobb, så det kan være jeg blander E28 og E30 nå....

Men på harddisken til hjernen min, så mener jeg på at det står at det skal være pin 14 og pin 15 som går til dysene.

Pin 14 til dyse 1-3 og pin 15 til dyse 4-6.

Stian. Mitt råd til deg er å feilsøke på en slik måte at du eliminerer ut ting som ikke er galt. Mange feilsøker seg blinde på å finne en feil. Hvis jeg ikke finner en feil "umiddelbart", begynner jeg å luke bort det som ikke er viktig. Så ser jeg på komponentene i motorrom som er viktige, og ser om de har den spenningen/jordingen de skal ha. Har alle "alt i orden", så vet jeg jo neste skritt - altså signaler/spenning/jord til ECU, og er alt der som det skal også - så er det jo ECU. Dette var en generell tanke, så du må fortsatt drive med litt feilsøking i motorrom. Finn alle kilder som skal ha konstant jord og spenning (spenning fra både B+ og AC+ (les: ECU)). Der du skal ha signaler/puls, må du pipe ut, feks på klemme 15 på coil og jordingene til dysene.

Ikke irriter deg over at du ikke har gnist, bruk fokus på hva komponenter som medvirker til å gi gnist.

Det kan være en så enkel ting som at når du har brukt en uke på feilsøking, og alt er ok - så viser det seg at det er kullstiften i fordelerlokket har falt ut.... Typisk situasjon. Sjekk alltid det enkleste først... :)

• Svar 632
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Tynes944 skrev:

Har fysisk sjekka om det er gnist ja.

Lagt kabel fra coil til jord uten liv, å tatt en tilfeldig pluggledning med en ny plugg på til jord, ingen gnist.

Å sjekke om det er gnist er jo berre å plugge ein plugg i ein av plugg kablene å vri om nøkkelen, legg pluggen på innsuget så ser jo du om det er gnist...

Ellers er eg einig med Pedi, elliminer grunner til att gnist og dyser ikkje funker...

Skrevet

Tusen takk for godt og utfyllende svar, skal ut en tur idag så får se om jeg blir klok da:)

Målte såklart spenning ja, gikk litt fort i svingene her:)

Er jo akkurat det jeg har gjort Ole?:P

Skrevet
Tusen takk for godt og utfyllende svar, skal ut en tur idag så får se om jeg blir klok da:)

Målte såklart spenning ja, gikk litt fort i svingene her:)

Er jo akkurat det jeg har gjort Ole?:P

Ok, da missforstod eg deg :)

Skrevet

Hei!

Bruka du kompett ledningsnett frå 325?

Isåfall går det 2 +ledninger (ei tjukk og ei tynn) frå batteriet å fram til motorrommet.

Ett liiiite tips da, det er å måle spenninga framme i motorrommet på den tynne ledninga, når du kjinner.

Hadde en 325 som det var brudd i den ledninga, målte 12v på den, men når ej kjinna så datt spenninga til 3-4V.

Lykke til med feilsøkinga:)

Skrevet

Tok samtidig av fordelerlokket å sjekka rotor, den var like fin som da jeg monterte den. Så problemet ligger ikke der heller.

Også bytta jeg termostat på den idag :)

Skrevet
Har du målt triggeren?

Det står att han har målt den ja, den står jo på kassa på denne...

No husker ikkje eg men du hadde prøvd ein annen coil?

Skrevet

Hadde samme problem på min e36, fikk ikke gnist.. Etter uker med feilsøking, kom svogeren min og skrudde av jordingen til motoren, pussa fort begge punktene, og fant fort ut at det var et brudd på denne som var umulig å se, men merket det når man vrei og knakk på den.

Byttet den og startet momentant! Verdt et forsøk å bytte den, eller prøve med en ekstra rett fra minus på batteriet til dyserekka!

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...