Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 632
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Da blir det lagt inn bestilling på GS imorra! Begge simringene i framkant av veiva, nye tetninger til oljefilterhus, holder til ekspansjonstank(Bygd om til facelift å mangler holder). Må ha nye simringer der å tetninger på oljefilterhus da det lekker som bare faen!

Men har kjørt 4-5 timer idag uten å rørt en skrue, å kjørte 3-4 timer igår også :) Godt å kjøre skikkelig bil igjen. Men skal bli godt å få bort oljelekk! Også skal jeg på bilxtra en av nærmeste dagene å handle noe 38mm rør så jeg får laga rør fra wastegate å inn igjen i eksos :) Ladder 0,4 nå å det funker bra :) var snakk om et par kompiser skulle ordne noe gopro imorra, så da kan det hende det blir en liten film :)

Skrevet

Er vel på tide med en skikkelig update her nå da på hva som har skjedd i det siste, å planene fremover!

Motoren har altså gått igjennom en liten overhaling med nye veiv/rådelager å ombygging til facelift kjølesystem, å motorrom har blitt svart! Fant jo ut etter vi hadde plukka ut alt at hele hovedproblemet var tappen på svinghjulet som var borte! Så kunne bare satt på nytt svinghjul så hadde nok alt vært ok! Menmen, gjort er gjort. Nå er vertfall motoren bra! :) Eneste er at når bilen står å går på tomgang, rakler det fra utløserlageret! Trykker inn clutchen å lyden er borte, Litt merkelig da lageret er 2mnd gammelt, menmen.. Har tatt endel bilder, så her er litt forskjellig! :)

Toppen demontert:

IMG_0470_zps6dcdb5c3.jpg

Motor å gir ute av bil:

IMG_0472_zpse74232b9.jpg

Deler klare for steaming:

IMG_0473_zpse7c063bc.jpg

Kolbenschmidt veivlager:

IMG_0474_zps9095d1f8.jpg

IMG_0475_zps16281b36.jpg

Splitter ny facelift vannpumpe på plass:

IMG_0476_zpsd529549a.jpg

Reimhjul++ på plass:

IMG_0478_zps0964a686.jpg

Kolbenschmidt rådelager på plass:

IMG_0480_zpsd512f3cf.jpg

Oljen jeg bruker:

IMG_0481_zps944969c3.jpg

Slik så alle 6 stempla ut:

IMG_0486_zpscb1f3484.jpg

Jeg er ikke noe ekspert, men dette er vel det som kalles skjørtebank? Å kommer av for høy tenning?

Slik så tappen på mitt svinghjul ut:

IMG_0490_zps88e098b5.jpg

Å slik skal den se ut: (Fikk taki et svinghjul med en kompis. Var endel overflaterust på det så slipte lett over med "negerkuse"

IMG_0495_zps556aed1e.jpg

Motor å gir på vei inn igjen i bil:

IMG_0493_zpscdda7c18.jpg

Ny toppakning:

IMG_0497_zps439a0a21.jpg

IMG_0499_zps758f0796.jpg<

Veiv/rådelager ble såklart strammet til med moment(fra norsk bildelekatalog,husker ikke NM akkurat nå..)

Regner med noen kommer til å kommentere: Har du ikke ARP bolter????

Joda jeg har det, men røret til WG går ikke klart om toppen skal løftes av når motor står i bil, å er lettere å løyse arp boltene enn å ta av grenrøret. Så da ble det bare sånn :)

Et elendig bilde under montering:

IMG_0503_zps43c9aa6e.jpg

Motorrom:

394781_4825922759705_929388191_n_zpsac5cc740.jpg

Men når toppen skulle på igjen, gjorde jeg en tabbe.

Stilte inn veiv, å en kompis sa han hadde stilt toppen, så da regna jeg med det.

Slapp toppen nedpå å begynte å stramme boltene. Plutselig smalt det noe jævlig, å jaaaada!! Her er resultatet av det:

IMG_0511_zps0506ad44.jpg

Men var heldigvis på sylinder 6, så da var det bare å demontere, sveise på en bolt å rive ut akslingen, å få på plass ny vippearm.

Å da spør vel noen:Har vel bøyd ventil nåda???

Tok komptest på sylinder 6, husker ikke resultatet men kompen var vertfall bra! Så ventilene har det fint :D

Også kom toppen på bilen igjen, stramma først 30nm, venta 15 min, stramma 60nm, venta 15 min, stramma 95nm.(Å hadde såklart på ARP fett på boltene!), å fikk montert sammen alt, fylt på olje, fylt på kjølevæske å lufta kjølesystem med Dracula vacuumfyller. Den funker slik at den tømmer systemet helt for luft, å fyller på kjølevæske å alt sammen. Gjentok dette 2 ganger, å det fungerer pisse strøkent! Må si jeg er meget fornøyd med ombygging til facelift kjølesystem. Sliter ikke med motortemp i det hele tatt! :)

Å bilen starta på første forsøk! Så da var det eksosen igjen, å DET har jeg foreløpig ingen bilder av, men kappa bort flexiene jeg hadde, å sveisa inn vanlig rør, å sveisa samtidig rør fra siden på WG å inn igjen i downpipen(før hadde jeg WG rett ut, så var et jævlig brøl hver gang jeg fikk ladetrykk. Så var godt å endelig høre 6'er lyd ved pådrag igjen!!)

Fikk på eksos, å tok et par prøveturer, alt funket fint. Så det var jo flott! Brukte bilen å hadde noenlunde fin kjøring i en uke, så ble det jo litt spinning.

Men så begynte det å kakle noe jævlig når vi børna, så det måtte jo sjekkest. Fikk bilen på bukk, å sjekka mellomaksling. Å jada! Mellomakseloppheng var knekt å hardykobling hadde takka for seg. Så da var det bare å ringe GS bildeler å bestille! Slik så hardykobling å oppheng ut:

(Mellomakselopphenget så ikke slik ut, er noe mere ødelagt nå! Men ser vertfall hvor det hadde knekt.)

IMG_0519_zpsa778a90c.jpg

IMG_0520_zps7d924068.jpg

Har ikke bilder av nytt oppheng/hardykobling, men de fleste vet vel hvordan det ser ut.

Hmmm :P

IMG_0528_zpsa4168bb2.jpg

IMG_0529_zps5a56c899.jpg

Spann i en tunnel for noen timer siden, røykla så jævlig at kompisen min som kom kjørende i en e36 måtte stoppe opp i et minutts tid før han turte å kjøre der i fra, så ingenting :P hehe

Her er cooler kittet jeg venter på!

KGrHqVh0E-jycwQ5hBP27l04lww60_12_zps1fdaf9e7.jpg

Men under montering av motor, trengte jeg noe penger, husker ikke til hva.. Og tilfeldigvis kom en kompis å ville kjøpe sperrediffen, så da kjøpte han den så fikk jeg en åpen 188mm diff med 3,73 utveksling.

Men skal jo såklart ikke ha det lenge. Så planen er å handle ny innmat til den (25%LSD innmat)

Å investere i 4,27 utveksling (bremsinnmat å krnohjul/pinjong med frakt er ca. 2500kr på ebay :)

Også har jeg fått taki et 188mm e36 baklokk, så tenkte å sveise å styre litt så jeg får 2 oppheng i bakkant da jeg har sett at den "enkle øra" på 188mm e30 diff ofte knekker.

Også har jeg fått et hull på oljekjøleren min da jeg var litt uforsiktig under montering, så den blir nok bare kasta også skal jeg få taki oljekjøler fra saab 900, å den skal plasseres foran radiator/over intercooler, også skal jeg ha meg en tur på Tess så skal de få lage slanger!

Men de 2 tingene der er ikke ting som skal skje imorra, er "langtidsplaner".

Lekker 5-6 dråper i timen fra oljekjøler når bilen står parkert, litt mere under kjøring pga oljetrykk. Men men :)

Også idag fikk jeg bytta begge simringene i framkant av veiva(En på veiva å en på oljepumpa)

Har desverre ingen bilder av det heller! Men montete sammen med ny pakning bak dekselet, å slo begge simringene litt lenger inn enn orginalt da det var små spor i veiva. Har noen flere bilder på digitalkameraet, å det kommer, men hadde kun mobilen her nå!

Så håper dette var interessant for noen! :)

Bilen fungerer vertfall meget bra nå, WG åpner på 0,4 - 0,5 så kjører "safe" en liten stund før det blir mere trykk(Både bensin- å ladetrykk)

Har lyst på datasprut men det er ikke en prioritering denne sesongen.

Også har jeg jo fått noe trøbbel med lysa mine, kjørelys bak/blinklys/instrumentlys er helt dødt, også har det dukka opp et merkelig fenomen. Når parkyls står på å jeg stopper bilen med nøkkel skjer det ingenting. Skrur av parklysa å da stopper bilen??!?

Merkelige greier.. Men det var det jeg hadde nå! God natt :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...