Knuiser87 Skrevet Juni 18, 2012 Share Skrevet Juni 18, 2012 Hei! Var ute og kjørte lørdag kveld (litt hard kjøring), og fikk en uhyggelig overraskelse på søndags morgen. Bilen virket helt fin når jeg stoppet på kvelden dagen før, men når jeg startet den søndag er det plutselig en fæl klingrelyd fra motoren som ser ut til forplante seg ned til eksosanlegget rett under. Lyden er værst når bilen står på tomgang, men kan såvidt høre lyden når jeg kjører i 80 km/t, samt en liten suselyd (hørtes nesten ut som signalstøy på en bilstereo som følger turtallet). I følge en venn av meg med litt peiling på bil høres lyden som kommer fra motoren ikke ut rådebank eller skjørtebank, men at det er kanskje kommer fra regkjedet som rasler borti noe. Kjørte bilen en liten tur (10-15 min), og motoren fungerte akkruat som før, ikke noe hakking eller dårligere akselerasjon. Bilen er forøvrig en BMW 328i 95-mod. Tilleggsinfo: - Jeg målte oljenivået for ca. 3 uker siden, da var dette OK. Nå var det plutselig et par mm under minimumsnivå. - Jeg byttet oljefilter for ca. 3 uker siden. - ABS lampa begynte plutselig å lyse på lørdagen under kjøringen (ikke at jeg tror dette har noen sammenheng). Noen som har anelse om hva dette kan være? Alle svar mottas med stor takk. Har bestilt verkstedtime på fredag, men bare lyst til å vite om jeg kan forvente en dødsdom på bilen eller ei :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AutoMartin Skrevet Juni 18, 2012 Share Skrevet Juni 18, 2012 Ikke vannpumpa da? Den kan bråke noe når den lageret inni er i ferd med å ryke....Ellers vanskelig å si, syns jeg. Men om motoren går greit uten fusk etc, virker det ihvertfall ikke som dødsdom er aktuelt Oljeforbruk er ikke unormalt om du gasser skikkelig på en stund, men er jo noe mye om det sank under pinnen på 3 uker?! Lykke te' ihvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knuiser87 Skrevet Juni 18, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2012 Det kan være vannpumpa som du sier, får håpe det ikke er noe veldig kostbart Når jeg tenker meg om, så høres lyden litt fresete ut innimellom, nesten som det kom fra området rundt dynamoen. Men den klingrelyden er såpass kraftig at jeg kjenner vibrasjonen svakt i clutchen når jeg har beinet på den. Blir kanskje vanskelig å gjette seg til hva det kan være ut ifra opplysningene jeg gir, så får vel nesten bare vente å se hva verkstedet sier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gl_sollid Skrevet Juni 18, 2012 Share Skrevet Juni 18, 2012 Dette høres mistenkelig ut som en typisk "Dødsdom" gulbrandsen. Ligger vel ann til en M3 nå ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knuiser87 Skrevet Juni 18, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2012 Hehe gjør nok ikke det herr Sollid! Må nesten rykke opp til M3 ved neste bilkjøp ja, 325 --> 328 --> M3, fin trapp det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AutoMartin Skrevet Juni 18, 2012 Share Skrevet Juni 18, 2012 Er det noen forandring i lyden når du trykker inn clutchen? Kan det være utløserlageret? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knuiser87 Skrevet Juni 18, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2012 Det må jeg nesten dobbeltsjekke når jeg kommer hjem, men tror ikke den påvirket lyden på noen måte. Bare kjente noen viberasjoner i den, også litt i girkula (veldig svakt). Jeg vil tippe det har noe med regkjedet å gjøre, da det høres veldig ut som noe som subber/klinger inni noe med høy frekvens. Har dessverre pinlig lite peiling på motor, så derfor kjedelig å alltid måtte ty til verksted hver gang noe ryker =( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-SofuZ Skrevet Juni 18, 2012 Share Skrevet Juni 18, 2012 Jeg vet ikke hvordan det er med din bil, men på min 318is 1994 så har kjede-førerene en tendens til å slites ut å skape en "symaskin" lyd fra motorrommet. I følge verksted så skulle det ikke være spesielt farlig, og bilen kan fortsatt kjøres noen titalls tusen kilometer til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knuiser87 Skrevet Juni 19, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2012 Det er nok også en mulighet, har kikket litt rundt og sett noen filmer på youtube, og ser i alle fall ut som det er noe i den duren. Eventuelt kan det være kjedestrammerne det er noe galt med. Mener jeg hørte at disse var regulert av oljetrykk? (mulig jeg er helt på jordet her nå). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-SofuZ Skrevet Juni 19, 2012 Share Skrevet Juni 19, 2012 På de eldre maskinene fra begynnelsen av 90-tallet hadde kjedestrammeren en lei tendens til å gå i stykker. Skal ikke si det helt sikkert, men jeg hørte bare noen som sa det ei gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Juni 19, 2012 Share Skrevet Juni 19, 2012 jeg hadde en kjedestrammer som var på tur å ta kvelden en gang i tiden.. Da kom det en metallisk raslelyd på tomgang når motoren var kald (husker ikke om det kun var på kalde dager) og etter bilen hadde blitt kjørt litt hardt..da gikk det en liten stund før lyden gikk tilbake til normal igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knuiser87 Skrevet Juni 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2012 Det kan høres veldig ut som min, selv om lyden ikke gikk vekk etter 10-15 kjøring. Startet bilen i går, og lot den gå i på tomgang i 5 min, og lyden ble litt svakere etterhvert. Men aboslutt hørbar fortsatt. Da tror jeg det er kjedestrammeren, eller at det noe med eksosanlegget, i området rett under motoren, som klirrer. Lyden høres nesten ut som en blanding av klirring fra eksosen og som om det er en metallbit som spretter rundt inn motoren. Er det ille å kjøre med bilen? Har ikke tatt sjansen, men er veldig lite fan av å ta buss til jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knuiser87 Skrevet Juni 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2012 Jekket opp bilen og lot den stå på tomgang. Det høres ut som rasle/knatrelyden kommer fra området rundt girkassen, kanskje litt nærmere motoren. Så og si aldri gjort noe mekanisk arbeid på bil, men kjente på den grå "boksen med ribber" som er før girkassen.. hva nå enn den heter. Kjente at denne vibrerte svakt i takt med lyden, akkurat som lyden kom fra innsiden. Er dette oljepanna? Pinlig lite peiling Etter å ha søkt litt rundt på nett, og spesielt youtube, tror jeg feilen kan kan skyldes: - Girkassen - Clutchen (denne er faktisk ganske dårlig, men lyden endrer seg IKKE når jeg tar ut og inn clutchen) - Utløserlager - Svinghjulet - Vannpumpen Hva mener dere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet Juni 20, 2012 Share Skrevet Juni 20, 2012 er dette ''den grå boksen'' du kjenner vibrerer så er det bunnpanna ja.. den vibrerer vel alltid noe i takt med motoren? har du sjekket over eksos\deksler og diverse slike ting.. trenger jo ikke være no alvorlig siden bilen går greit.. evt noen av strammehjulene til reima som er slitt.. (mer hvine\ule\suselyd) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet Juni 20, 2012 Share Skrevet Juni 20, 2012 anbefaler deg forøvrig å logge inn i http://www.gsbildeler.no med skiltnr. så kan du lære litt om komponentene i motor og diverse... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå