blckwtr Skrevet Juni 22, 2012 Share Skrevet Juni 22, 2012 Hei, jeg har en E61 530xD Touring med sportsautomat. Når jeg fikk den syns jeg den gikk kjempefint og girte akkurat når jeg forventet det (og når jeg ville det selv, enkelt å kontrollere med gassen). Imidlertid følte jeg en merkbar forskjell når jeg brukte den ene nøkkelen kontra den andre, mulig dette kun er innbilning. Men nå har jeg forsøkt å holde meg til et kjøremønster som jeg syns er behagelig, og noe av vitsen med en dieselbil er jo nettopp dette, at man kan utnytte et lavt turtall og holde et lavt forbruk, samtidig som det er behagelig... Sportsautomaten i denne bilen er jo nydelig og forutsigbar på alle områder... Nå, et halvt år senere syns jeg girkassen nøler med å gire under svak akselerasjon, den vil gjerne like å ligge over 2000-tallet en god stund, dette har den aldri gjort før... Likeså girer den ned et hakk under bremsing i vanlig Drive mode, noe den heller aldri har gjort før... Det vil si at så snart jeg slipper gassen, så girer den ned... Den er jo ikke i lock-mode på samme måte som når den står i sport, så dette syns jeg er rart... Hva har skjedd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Juni 22, 2012 Share Skrevet Juni 22, 2012 Km stand? Når vart det bytta olje på kassen sist? Ellers må det vel gå an å nullstille elektronikken i kassen. Eg rekner med at andre har litt meir peiling på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juni 22, 2012 Share Skrevet Juni 22, 2012 Skal ikke kassen justere seg etter kjørestil? Kanskje den ikke gjør det lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet Juni 22, 2012 Share Skrevet Juni 22, 2012 Hadde startet med feilkodeutlesing. Er det ingen hadde jeg nullstilt adapajonen og lært den opp på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Juni 22, 2012 Share Skrevet Juni 22, 2012 Er ikke så kjennt med e6x så mulig jeg tar feil, men lagres ikke persondata i nøkkelen ? Seteinnstilling, speil, ratt, kjørestil (da for girkasse) og lignende innstillinger. Men det er mulig dette kom litt senere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S3T Skrevet Juni 22, 2012 Share Skrevet Juni 22, 2012 Det som Olelink sa var det første som slo meg også, har du testet begge nøkkelene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oleo Skrevet Juni 22, 2012 Share Skrevet Juni 22, 2012 Nullstill kassa og se om det er forskjell. Hold gasspedal helt inntrykket og sett på tenning, hold pedal inntrykkeg i 20sec. Slå av tenning og slipp gasspedal. Start opp og kjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cityhopper Skrevet Juni 23, 2012 Share Skrevet Juni 23, 2012 Nullstill kassa og se om det er forskjell. Hold gasspedal helt inntrykket og sett på tenning, hold pedal inntrykkeg i 20sec. Slå av tenning og slipp gasspedal. Start opp og kjør. Trodde ikke denne rutinen virket på nyere ZF-kasser? Til trådstarter: lukter det litt svidd når du parkerer etter kjøretur? Dersom det gjør det, og ut fra forklaringen din, ville jeg hold en knapp på at bilen prøver å gjennomføre regenerering av partikkelfilter. Den velger da lavere gir enn det du vil forvente og kjennes ikke helt 100 ut. Medisinen er en langtur i stabil (høy) hastighet med vanlig kjørestil. Det er ikke noe poeng å tyne den på turtallet men la den gjerne få belastning i form av bakker etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå