Gå til innhold

Diagnose på E30 som ikke går? Film av "oppstart" s.2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg, i over et halvt år prøvd å få i gang E30`n..

Det hele startet med at motoren som sto i (m20b25) begynte og bli sliten. Fikk skaffet en ny motor (M20B27), og skulle sette inn den i vinter.

Den gamle motoren var litt smårar, da den ikke gikk jevnt på tomgang, var treg til å gå ned på turtall etter rusing, og ved jevn gass under kjøring så begynte den å rykke og nappe.

Kasta ut gammel motor, og satte i ny. Da jeg fikk start så fikk jeg kun 2500-3000omdr.

Kjørte da dette oppsettet:

M20B27 eta

885 topp

b25 innsug

b25 dyser

b25 LMM

følere på kassa

preface ledningsnett

Dette fikk jeg aldri til å gå, så gikk over til å bytte ledningsnett og triggersensor til facelift.

Pr i dag kjører jeg dette oppsettet:

M20B27 eta

885 topp

b25 innsug

b25 dyser

triggersensor foran

facelift ledningsnett

Nå vil den ikke starte.

Jeg har gnist, å den får bensin.

Men, i sta, så satte jeg inn nye plugger (nok en gang), og da gikk den så vidt littegrann når jeg kinna.

Når jeg tok ut plugger, så var det kun 2-4-6 som var våte. 1-3-5 var tørr.

Det er ikke lenge siden jeg var av med fuelrail og sjekka at alle dyser leverte og var i orden.

Sist jeg var ute med plugg for å sjekke gnist, (syl.3), så fikk den bensin.

Har prøvd:

BTR

Tomgangsreg

TPS

LMM

Jorda motor mere

Tjuvkobla bensinpumpa

Plugger

Fordelerlokk

Rotor

Noen som kan ha noen andre tips???

Er det mulig og ta diagnose på bilen, selv om den ikke starter???

Begynner å gi opp hele greia nå, så all konstruktiv hjelp mottas med takk.

Mvh

Jørgen Lie

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Men du sier 1-3-5 ikke får bensin, har du da sjekket at fuelrailen er ok etter du gikk over til nytt oppsett?

Har du målt trykket på bensinpumpa framme, så du er sikker på du får nok trykk?

Skrevet

Så ikke slik ut nå nei.. Men sist jeg sjekket så leverte alle, og alle pluger var våte.. Rart at det skulle skjedd noe med det, uten at jeg har rørt noe..

Trykk har jeg i massevis, men har ikke målt.. Men den får jo utrolig mye bensin.. Når den så vidt puttra etter jeg kinna i sta, så lukta eksosen veeeldig mye bensin..

Skrevet

Prøvd ein anna trigger?

EDIT: Hadde lignande problem med banebilen, skifta fra bmw trigger til opel trigger...full funk med eingang...

Skrevet

Nei, men trigger ble tatt av bil som ble kjørt til der den skulle skrues fra hverandre, så den skal virke.. Den lugger jo etter når jeg kinner, men blir liksom ikke noe av at den går..

Skrevet
Nei, men trigger ble tatt av bil som ble kjørt til der den skulle skrues fra hverandre, så den skal virke.. Den lugger jo etter når jeg kinner, men blir liksom ikke noe av at den går..

+1 på den, akkurat som min...+ att eg skifta plugger...

Skrevet

bytta til nye plugger IGJEN, i dag.. men er rimelig sikker på at den sensoren ikke er grunnen.. hadde d bare vært noen på øya som hadde facelift nett som jeg kunne prøvd.. har jo robba den ene som var her nå for alt jeg mangla

Skrevet

Hoff, skjønner att du er frustrert. Etter alt du har skifta så burde jo bilen starte, eg er for øyeblikket tom for tips men du kan høyre med fliid her på forumet om han fortsatt er aktiv da. Han er jo E30 guru uten like...

Skrevet
bytta til nye plugger IGJEN, i dag.. men er rimelig sikker på at den sensoren ikke er grunnen.. hadde d bare vært noen på øya som hadde facelift nett som jeg kunne prøvd.. har jo robba den ene som var her nå for alt jeg mangla

Hm, kjedlig dette Jørgen!

Men jeg har jo facelift nett liggende, hvis du vil låne det?

Har også trigger sensor liggende itilfellet

Skrevet

Har satt på facelift nett nå.. Men kunne jo evt prøvd en annen triggersensor også da, bare for sikkerhets skyld..:/

Skrevet

Joda, for så vidt sant, men hva er oddsen liksom.. Men det hadde jo bare vært på sin plass da, siden ingenting går min vei lengre med denne bilen :)

Skrevet

den får ordentlig gnist? Altså, blå ish, og ikke gul? Hva med ecu? er denne byttet til en som er riktig med det du har gjort? Om du har rævgnist så kan coil, evt coilledning være issue.. Lykke til, kjipt det der!

Skrevet

Det er ikke lenge siden jeg var av med fuelrail og sjekka at alle dyser leverte og var i orden.

Dysene er kobla i 2 "trioer" på e30. 1-3-5 går på pin 16 i hjernen mens 2-4-6 går på pin 17.

Siden det er forskjell mellom disse så må det enten være brudd i nettet eller dårlig hjerne.

Facelift nett er ofte delt slik at man kan ta av dysenett. Denne kontakten er av å til dårlig å kan lage problem.

For å teste at hele nettet funker som det skal kan en enten ohme mellom pin 16 eller 17 på hjernen opptil 87 på DME rele (det hvite på motornettet).

Eventuelt tjuvkoble DME releet (brokoble mellom 30 og 87) og jorde pin 16 eller 17 i hjernen. Dette er igrunn en bedre metode da en får belasta nettet. Får litt bensin inn i motoren eneste når en gjør det.

Skrevet
den får ordentlig gnist? Altså, blå ish, og ikke gul? Hva med ecu? er denne byttet til en som er riktig med det du har gjort? Om du har rævgnist så kan coil, evt coilledning være issue.. Lykke til, kjipt det der!

Ja, den har gnist.. Blå ja.. ECU plukket jeg fra hverandre i går for å se om det var noen brente komponenter eller lignende..

Rævgnist, som i overslag? Har prøvd flere coiler, og ledning frem til fordelerlokk skal være bra, siden plugger har fin gnist.

Dysene er kobla i 2 "trioer" på e30. 1-3-5 går på pin 16 i hjernen mens 2-4-6 går på pin 17.

Siden det er forskjell mellom disse så må det enten være brudd i nettet eller dårlig hjerne.

Facelift nett er ofte delt slik at man kan ta av dysenett. Denne kontakten er av å til dårlig å kan lage problem.

For å teste at hele nettet funker som det skal kan en enten ohme mellom pin 16 eller 17 på hjernen opptil 87 på DME rele (det hvite på motornettet).

Eventuelt tjuvkoble DME releet (brokoble mellom 30 og 87) og jorde pin 16 eller 17 i hjernen. Dette er igrunn en bedre metode da en får belasta nettet. Får litt bensin inn i motoren eneste når en gjør det.

Aha, det viste jeg ikke!

Som beskrevet over så tok jeg fra hverandre hjernen i går for å å se etter synlige skader/brente komponenter..

Nettet er delt ja. "Skrukobling" mellom motorens ledningsnett og dysene. Den ledningsbiten som hører til dysene tok jeg også fra den delebilen som nevnt tidligere som ble kjørt til plassen den skulle hugges.

Skal prøve det du sier ang å ohme. Er det pinnene i hovedkontakten til hjernen du mener da?

Det DME releét, er det hvite som står i den treer-klasen som står ved dempertårn?

Takk for godt svar og gode tips! Skal absolutt sjekkes.

Kan også si det at etter jeg bytta plugger siste gang nå, så tok den etter som den aldri hadde gjort før. Den puttra litt å tok etter når jeg kinna.. Ble en alvorlig eksosrøyk, og det lukta veeldig bensin av eksosen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...