Larsgunnar Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Har du koblet til skikkelig jording, både på motor og batteri? Har skikkelig jording på motor, og tror den skulle være ganske bra på batteri og, men skal prøve å jorde bedre. Takk for tipset! har vært borti dette før og mener hvist styrestrømmen på innslaget til starteren ikke er koblet til så blir det sånn...!?! mener og huske at den ledningen funker som jording ellers. Høres interessant ut.. Skal stikke ned i garasjen nå å sjekke over! Takk for tips! Men hva kan det komme av at ladelampa lyser bare jeg kobler på batteriet? Er en lampe til som lyser hvis jeg har prøvd å vri over nøkkelen, men husker ikke hvordan. Skal sjekke opp!
bmwtussan Skrevet Januar 13, 2013 Skrevet Januar 13, 2013 Du får se om du har satt ledningene på riktig plass på dynamo og starter.
Larsgunnar Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Var nede en snartur nå og fikk sjekka litt, og tatt noen bilder. Her er da kun batteri koblet på, nøkkelen står ikke i engang. Så satte jeg i nøkkelen, vridde over på pos. 1, men det var kun ladelampa som lyste da, så da vridde jeg over på pos. 2; da kommer disse frem. Så pos. 3 for å kjøre startmotor, som ikke gikk; da lyste disse: Samme når jeg vridde tilbake til pos. 2, så da vridde jeg over på pos. 1, og så helt av og ut med nøkkel, men disse lyser fortsatt da: Rart ja? Skjønner ikke jeg... Slik er de tykke strømledningene koblet på startmotor. Står disse to på riktig plass? Så har jeg én tynn ledning på den andre delen av startmotoren, og den er koblet til her: Ser det er muligheter for flere ledninger på "skruen" over, skal denne stå der kanskje? Eller en annen ledning jeg ikke har eller har koblet på? Slik ser det ut på dynamo; Noen som skjønner hva jeg kan ha gjort galt? Setter stor pris på innspill!
Pedi Skrevet Januar 13, 2013 Skrevet Januar 13, 2013 Hmmm.... Hvis jeg "leser" bildene dine rett nå, så ser dynamoen ut som at den er greit koblet. Samme med B+ inn på starter (tykke kabel fra Batteri). Men på nest siste bildet ser det ut som du har koblet en ledning inn på der også. Der skal det ingen ledning... Du skal ha "klemme 50-ledningen" som kommer fra tenningslås (les: styrestrøm fra tenningslås, ergo signal når du vrir på nøkkel til start-posisjon") in rett ved den kraftige kabelen som kommer fra batteri (og som skal gå videre inn til dynamo). Litt vanskelig å se på bildet, men det kan se ut for meg som at du har en kabel som går til innslaget allerede?
Larsgunnar Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Jajaja Ivar, nå er vi inne på noe her! Den ledninga med den gule kabelskoen, det er den du mener ja? Den skal altså ikke være der? Denne "Klemme 50-ledningen" du nevner, skjønner jeg ikke helt? Hvor er klemme nr. 50? Da skal altså styrestrøm fra tenningslås inn på samme plass som B+ fra batteri, eller på den andre skruen rett ved siden av? Må bare spørre dumt her, da bilelektronikk aldri har vært min sterkeste side
Pedi Skrevet Januar 13, 2013 Skrevet Januar 13, 2013 Jeg kan ikke se hvorfor du skal ha ledning innpå der nei. "klemme 50" er et begrep for ledningen fra tenningslås inn på innslaget til startmotoren. Koblingsnummeret der er 50 (på lik linje som feks coil har nummer 1 og 15, remember?). Normalt sett så er det slik: Startmotor (les: innslaget) skal ha konstant strøm fra batteri, og gå videre til dynamo (og stoppe der). Startmotor (innslaget) skal ha styrestrøm fra tenningslås (nummer 50 som jeg nevnte) - denne er svart av farge, ofte med gul strek og går også på innslaget, rett ved koblingen til B+ kontakten. Dynamoen skal ha D+ tilkoblet (styrestrøm) også, men det ser ut som du har ting på stell der...
Pedi Skrevet Januar 13, 2013 Skrevet Januar 13, 2013 Jajaja Ivar, nå er vi inne på noe her!Den ledninga med den gule kabelskoen, det er den du mener ja? Den skal altså ikke være der? Denne "Klemme 50-ledningen" du nevner, skjønner jeg ikke helt? Hvor er klemme nr. 50? Da skal altså styrestrøm fra tenningslås inn på samme plass som B+ fra batteri, eller på den andre skruen rett ved siden av? du skal IKKE innpå samme som den tykke nei. Den tykke har konstant strøm/spenning fra batteri. Du skal på skruen rett ved
Larsgunnar Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Så! Da kan vi altså konkludere med at jeg ikke har tilkoblet en styrestrømsledning fra tenningslås, og at denne ledningen skal inn her?
Pedi Skrevet Januar 13, 2013 Skrevet Januar 13, 2013 Nope, det er der strømmen går videre til starteren. Du skal finne en tilkopling som på din enten er et stikk, eller en M5 (?) skrudd kobling.... Rett ved der du er nå... Men den tynne ledningen jeg ser på bildet som går mot innslaget, hva er den for noe - og hvor går den?
Pedi Skrevet Januar 13, 2013 Skrevet Januar 13, 2013 Nå er ikke jeg stø på paint, så forklarer heller. Her ser du et bilde av et innslag (drit i resten, var første og beste bildet jeg fant på nettet) Den har tre kontakter, 2 kraftige og 1 liten tilkopling. Den ene kraftige (øverst på bildet) går til selve starteren - den er original. Den andre kraftige (nederst) skal ha strømkabel fra batteri, og gå videre til dynamo. den siste (og minste) til venstre på innslaget skal ha styrestrøm fra tenningslås.
Larsgunnar Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Helvete!! Da ligger den altså så gjemt at jeg ikke har sett den før! DA er det på G her! Da tenker jeg at jeg skal prøve å klaske på den ledninga med gul kabelsko (som jeg hadde koblet på feil plass) der på innslaget, å se om det er liv! Du redder dagen, Ivar! Skal springe ned i garasjen med en gang å koble på. Oppdaterer her så snart jeg kommer hjem igjen!
Pedi Skrevet Januar 13, 2013 Skrevet Januar 13, 2013 Men sjekk at du har jording fra motor til chassis montert.... Men husk en ting. man klasker ikke ledninger på og prøver... Ta den ledningen, og kontroller med en prøvelampe at når du vrir om på tenninga - slik at du ser at det er faktisk korrekt ledning det er liv i...
Larsgunnar Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Jording fra motor til chassis er montert. Ville ikke gjort det ellers, men virka ganske åpenbart at det var rett ledning, siden den var i akkurat passe lengde, og i samme strekket med ledninger som den andre fra dynamo til starter. Men selvom jeg bytta om, så skjedde det ikke noe... Tjeik att og fram og prøvde litt forskjellig men ingenting hjalp. Av med ratt og deksler, og komme til baksiden av tenningslåsen for å sjekke ståa der; Ser OK ut vel? Så kom jeg til å tenke på at du nevnte en sort ledning med en gul stripe fra tenningslås. La meg da under dashen for å se, og jeg fant bare én enkel sort ledning med gul stripe av alle som var under der, og den gikk inn i en stor hvit kontakt, med mange stikk i. Kan det være denne du tenker på, Ivar? På andre siden av hvor dette stikket gikk inn, oppdaget jeg dette under noen gode runder med elektroteip; Det går en sort og en rød ledning ut fra andre siden av den sorte m/ gul stripe. Kan dette være nok til at innslaget ikke får styrestrøm? Skulle ha fått lånt meg et multimeter for å sjekke om det er der strømmen stopper.
Pedi Skrevet Januar 13, 2013 Skrevet Januar 13, 2013 Det er den jeg mener ja... Få tak i en prøvelampe, og følg strømmen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå