Larsgunnar Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Der var du igjen, tusen takk for raske svar.. 10-4, skal få tak i prøvelampe!
Larsgunnar Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Hvordan ser relé til startmotor ut? Noen som vet?
Pedi Skrevet Januar 13, 2013 Skrevet Januar 13, 2013 Tror jeg ingen kan fortelle deg, for det finnes ikke (såvidt jeg vet). Hva skal du med det da?
Larsgunnar Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Finnes ikke nei? Flott for min del! Hadde akkurat en kompis innom på besøk i garasjen, og han hadde med seg en prøvelampe. Fant skikkelig jord, og prøvde først å koble på blinkelyset for å se om det var liv. Jada, det var det. Så dro jeg ut den sorte/gule ledninga fra kontakten, og målte der. Der var det også strøm. Så måle på bruddet, og der var det ikke strøm. Da skulle vel saken være biff? Klippe bort en god cm eller to på hver ende, lodde inn ny ledning imellom med krympestrømpe over, og vri om nøkkelen? Høres greit ut, Ivar?
Pedi Skrevet Januar 13, 2013 Skrevet Januar 13, 2013 Ikke heeelt greit. Du har spenning inn til tenningslås (rød B+), men det er ikke spenning på den som går ut av tenningslås FØR du vrir på nøkkel. (Hvis det var det du hadde gjort allerede, så er det jo bra) Husk at du skal ta ledningen nede med startmotor og måle at det kommer spenning når du vrir om på nøkkel. DA kan du kople ledning til starter innslag... Og kommer det ikke spenning der, ja da må du opp mot tenningslås igjen og måle hvor langt du har spenning...
Larsgunnar Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Vridde nøkkelen helt over når vi sjekka med prøvelampa, så den er god! Ja, selvfølgelig. Lodde ledninga, måle på ledninga helt nede med startmotor, koble på (hvis det er spenning der da), og SÅ vri om. Da skulle det vel være ålreit. Tusen takk for all hjelp idag, Ivar. Setter stor pris på det!
Larsgunnar Skrevet Januar 14, 2013 Forfatter Skrevet Januar 14, 2013 Hmmmmm! Lodda den ledninga med brudd idag, og prøvde prøvelampa på. Ble lys i lampa der jeg hadde lodda, så strøm gikk igjennom ledninga igjen. Men den ledninga der, går ikke til startmotor?! Den går inn på en Defa-alarm boks... Prøvde å koble på batteri, og vri om. Skjedde fortsatt ingenting. Etter å ha leita og meina litt, ble jeg sur.. Så jeg røska litt og rista i alle ledningene under dashen. Vridde om nøkkel til pos. 1, tror du ikke det ble lys i tankmåleren og speedometeret? Tjajaja tenkte jeg, og kobla av og på motor/kupe kontakten et par ganger etter litt att og fram. Da ble det jaggu lys i alle instrumentene, bryter til nødblink, lysbryter osv. Nå klikker det også i K4 reléet, det svarte helt bakerst, når jeg vrir over til pos. 3, men starter går fortsatt ikke. Kan det være bare dårlig kontakt?! Skal ta med meg en boks kontaktspray fra skolen imorgen hvis jeg finner, og spraye på alle kontakter.. Ivar, har du den fjerneste anelse om hva problemet her kan være?
stensheim Skrevet Januar 14, 2013 Skrevet Januar 14, 2013 er det defa alarm montert på den som ikke virker?? defaen har startsperre så det er sikkert derfor starteren ikke virker. styrestrøm ledningen fra tenningslås går via defaboksen før den går til innslaget.
Larsgunnar Skrevet Januar 15, 2013 Forfatter Skrevet Januar 15, 2013 Jahaaaaa? Da er jo den saken biff. Så mitt neste problem da. Den sorte ledninga med brudd på, endte opp sammen med en rød ledning, som gikk inn på Defa'en.' Hvor skal jeg koble denne røde ledninga for å "Bypasse" alarmen? Skal koble den fullstendig vekk.
evovrs Skrevet Januar 15, 2013 Skrevet Januar 15, 2013 Skal være en ledning som er klippet og to ledninger fra Defa kommer innpå disse, bare å klippe ledninger mot Defa og lodde de sammen, Blir bare loopet innom Defa Skjønner, Eller bare ta ut den kontakten på defaenhenten med 3 tykke kabler og laske de to på kontakta
Larsgunnar Skrevet Januar 15, 2013 Forfatter Skrevet Januar 15, 2013 Skal ta noen bilder når jeg kommer hjem fra skolen, så kan du få lov å peke ut hvilke ledninger jeg må lodde sammen! Hadde planer om å fjerne hele jævla Defa-driten, vil ikke ha den der!
Pedi Skrevet Januar 15, 2013 Skrevet Januar 15, 2013 Startsperren til Defa er enkel å kople bort. Den ledningen FRA tenningslås (som jeg kaller klemme 50, remember?) skal gå direkte ned til startmotor. Den som har koplet til Defa startsperre har klippet den svart/gule klemme50-kabelen, og koplet seg innpå der. Du skulle informert om at du hadde Defa, det hadde hjulpet Men også hvilken defa du har Den ledningen (hvis ikke jeg husker feil nå) du nettopp reparerte, er nok den som de har hentet inn til Defa startsperre. Det du gjør nå er følgende, sett ut fra Defa-800 (som er mest normalt fra den E30-tida) koplingskjema: 1) du har lokalisert svart/gul ledning FRA tenningslås, som går over til defaboks via rød/svart ledning, right? Klipp der - Defa-kontakt P3.2. 2) rett ved den rød/svarte ledningen finner du P3.4 som er hvit/grønn. Følg den, og den vil nok igjen gå over til gul/svart. Da har du 2 stk svart/gule ledninger som skal ha connection. Voila, og du har nok plutselig test-lys nede ved starter, og kinnings etter tilkopling. Enkelt... mvh Ivar santho96 reagerte på dette 1
BMW E30 325 Skrevet Januar 15, 2013 Skrevet Januar 15, 2013 Hvilket el- nett har du? Org m20 e30 nett? Et lite tips, les og studer litt på etm manualen, el manual for din bil, ligger en del info på nett, både med manualer, og hvordan de skal leses:) ikke sikkert du finner ut av problemet, men du får bedre forståelse av elnettet, og det er en del nyttig info der:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå