Gå til innhold

Larsgunnar's '87 E30 325i | Ferdiglakkert karosseri, S.59

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med meg kommer vertfall ledningene til coil ut bak høyre dempertårn, rett før den kabelgjennomføringa som går inn i bilen til hjerna :)

Innbiller meg at det er pin 15 på hjerna som går til den svarte på coil, å den røde kommer fra tenningslåsen.

Men dette vet jeg IKKE sikkert! :P

Skrevet

Halloen der!

Jeg la merke til at den sammen med den tykke batterikabelen fra batteri kommer det en tynn ledning, som i mitt tilfelle ender opp i hanskerommet. Denne har en kabelsko med "hull" i for å skru på bolt-type kontakter.

Er det denne som skal til +15 på coil? Da kan jeg bare forlenge den, å dra den fram til coil!

Lurte på om det kunne være den, men turte ikke å koble opp noe, siden den var så kort. Men jeg tror egentlig at problemet ligger i at karosseriet er 320. Mener det var et hull helt til høyre bak dempertårnet som batterikabel skulle gjennom på 325 delebilen? Dette hullet har jeg ikke på 320 karosseriet, så jeg måtte dra batterikabelen gjennom samme hull som styreenhet-kontakten.

Hovedproblemet er vel ikke strøm til coil, det kan jeg visst legge opp nytt med kabel rett fra batteri til +15 gjennom en 10A sikring.

Men om noen vet konkret hvilken pin på styreenhet jeg må koble meg innpå så tror jeg problemet skulle være løst.

Styreenheten min er forresten en 2-raders 35 pin.

Skrevet

Er det noen her på forumet som er så snille og kjære, som vil ta bilde av ledningene påmontert coil, for deretter følge ledningene til dit de ender opp, og ta noen bilder underveis? :love::love:

Skrevet

Deeeeeeerja, jaaa, no begynde ditte å blii, s-s-svelerørå allereide her ailtsåo!

Har funnet ledningene til coil! Lå gjemt langt faen bak varmeapparat, så ikke rart jeg ikke har sett dem... Lo godt for meg sjøl da jeg fant dem ;)

Kobla på, sjekka frammi, sjekka bak, stakk inn nøkkelen og vridde om noen ganger, så ble jeg jaggu fri for strøm på batteriet, typisk..

La merke til at turteller hoppa opp på rundt 800rpm et par ganger, og at forbruksmåleren hoppa samtidig som turteller.

Vil det da si at det har vært antydning til start her, eller kan de finne ut å hoppe når jeg vrir om nøkkelen uten å få start?

Må se om jeg får fiksa meg et batteri som faktisk fungerer, tror detta jeg har nå er dødt, virker ikke som det tar lading.

Så må jeg vel fylle på noen liter bensin. Vet ikke hvor lenge man må kjinne for å dra bensin helt fram når rørene er tomme?

Skrevet

Bra du fant dem :) pumpa begynner vel å prime litt når du vrir om tenninga? Så skal ikke ta lange tiden. Sjekka at du har gnist da? Fant du ut hvordan slange som skulle inn på tur/retur på bensinen? :) om turteller går opp å du ikke hører noe tenning, å at motor ikke går, så har ikke det tydet på start. flott at det blir fremgang!

Skrevet

Ble brått fri før strøm på batteriet så jeg fikk ikke sjekka om jeg hadde gnist. Men det må det jo nesten være.. Om ikke, så er det nok pluggene sin feil. ;)

Kan nesten ikke være noe annet nå. Kan såklart være de kontaktene på girkassen, skal prøve å bytte om når jeg har fått ordna meg et batteri som fungerer! :)

Mulig det ikke er nok bensin på tanken til at pumpa klarer å dra det fram. Skal fylle på en 10-liter når det kommer inn noen kroner her. :)

Skrevet

Om du ikke har bensin, kan du uansett sette spenning på bilen. Ved å spenningsette bilen kan du feilsøke/få verifisert de korrekte verdiene rundt om....

Skrevet

Går jo selvfølgelig an, men nå er jeg jo fri for batteri OG bensin, så kommer vel igrunn ikke så mange veier. Hehe..

Batteriet tar ikke lading skikkelig, tar bare en liten del og så er det stopp. Kjipt, men men.. Må se om jeg får fatt på et annet batteri. :)

Men men, ble en lettelse etter gårdagen selvom den ikke fyra, så det haster vel ikke så veldig nå :)

Vente på kronasjer så blir det bensin på tanken og nytt batteri, så blir det vel liv i den! :)

Skrevet

Det går an, Ivar..

En grei kompis kommer alltid springende når jeg trenger hjelp til noe, så finner nok ut om jeg har gnist eller ikke! Men takk for tipset, kan jo være greit å ha en slik! :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Har faktisk ikke skjedd noe siden sist oppdatering her... Økonomien er stortsett et problem for ungdommen som bygger bil av stipendet fra VGS...

Har noen kronasjer som venter på å trille inn på kontoen her om noen dager, så da må jeg vel få handlet meg et batteri og en par kanner bensin!

Fikk plutselig et innfall på fredagen mens jeg var på skolen. Jada, vi lager plenuminnsug! Kjekt å ha når jeg skal bygge turbo ;)

Begynte å kappe opp et 3" 90*bend, og slipte det fint til.

Så tenkte jeg på flens i helga da.. Hvordan skulle jeg gjøre det? Siden vi ikke hadde alubend på skolen, kun rustfritt. "Tja, får trø meg i garasjen å hente hjem noen gamle innsugspakninger og tegne av!"

Så da gjorde jeg det i helga, og idag var det klart for skjæring av flens. Dro tegninga i plasmaskjærern, og skar ut flensen. Ble ganske kurant. :) 10mm rustfri plate, så har jeg en del å gå på mtp planing osv.

601621_459444570776410_728134829_n.jpg

Da flensen var skjært var det jo bare å hive seg til å begynne på runners...

Fant meg noen rustfrie rør som var Ø45mm innvendig, kappa og dreide dem ned til 70mm lengde. Tenker det blir passelig lengde. :)

Men innsugsporten er jo oval, ikke rund.. Fram med røra og skrustikka å klemme inn endene! :)

Punkta så på alle runner'a med 4 punkt. Venter med å heilsveise til alle deler er klare. :)

11274_459444564109744_1400526876_n.jpg

Alt blir lagd i 316 rustfritt. :)

Oppdaterer videre når jeg har fått gjort mer med det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...