Larsgunnar Skrevet Mars 25, 2013 Forfatter Skrevet Mars 25, 2013 Har ikke multimeter for hånda. Kan få tak i imårra. Hvordan ohm'er jeg disse? Måle resistans på dem mens en kompis drar motoren rundt på starteren?
kristofferolsen Skrevet Mars 25, 2013 Skrevet Mars 25, 2013 Prøv med multimeter å ohm den mot jord med tenninga på så ser du om den skal på jord .å mot + på batteriet så ser du kor det e konnection
Larsgunnar Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Skrevet Mars 26, 2013 De er veldig følsome.. har selv mptte bytta, dysene opner ikke osv... mine såg nye ut men var gåene:-pSent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Samme greiene her. Dysene åpner ikke, pumpa går ikke, og ingen gnist. Men, disse fungerte jo da jeg tok ut motoren fra delebilen. Kan de altså bare ha blitt ødelagt? Noen som har delenr på disse to så man får sjekka pris på dem?
Tynes944 Skrevet Mars 26, 2013 Skrevet Mars 26, 2013 De er veldig følsome.. har selv mptte bytta, dysene opner ikke osv... mine såg nye ut men var gåene:-pSent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Samme greiene her. Dysene åpner ikke, pumpa går ikke, og ingen gnist. Men, disse fungerte jo da jeg tok ut motoren fra delebilen. Kan de altså bare ha blitt ødelagt? Noen som har delenr på disse to så man får sjekka pris på dem? Koster 800kr for stk på GS bildeler. Har ikke lest alt her nå, men du har den tappen på svinghjulet ja?? Jeg mista den, bare sånn helt plutslig. Da var alt dødt.
Larsgunnar Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Skrevet Mars 26, 2013 Jææævlig for en pris da.. Tapp på svinghjulet? Aldri hørt om noe tapp på svinghjulet jeg? Har du bilde? Har ikke hatt av girkassa, men regner med at denne tappen jeg aldri har sett bare forsvinner helt plutselig??
Pedi Skrevet Mars 26, 2013 Skrevet Mars 26, 2013 Prøv med multimeter å ohm den mot jord med tenninga på så ser du om den skal på jord .å mot + på batteriet så ser du kor det e konnection Nei, kontakten på sensoren(e) har tre pinner. Du skal ohme pin 1 og pin 2, dvs den i midten og den ene som er i ytterkant. Husker ikke helt hva ohm-verdi er, men feks 930 ohm +/- 10%. Hovedregel er at hvis du har ca lik måling på begge, så er du nok i mål. (lurer faktisk på om følerene på M20b25 skal ha 500-ognoe ohm? litt usikker) Tappen på svinghjulet skal være mot ØD-sensor, speedsensor føler på startkrans.
tommyheimberg Skrevet Mars 26, 2013 Skrevet Mars 26, 2013 Får 2 for 800 på koed:-), mine såg helt fine ut av og til funka de og av og til ikke:-p plagdes som faen ohma og herja bytta hele tenningssystemet firdi de virka jo iorden når vi ohma de.. men dså bytta jeg de å den fyra tvert:-) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Pedi Skrevet Mars 26, 2013 Skrevet Mars 26, 2013 Pedi, de skal være lik som på m30:) OK, ohm-verdien er gjerne lik - men sensorene er ikke de samme.
Larsgunnar Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Skrevet Mars 26, 2013 Mange informative svar her ja, takk skal dere ha alle sammen! Da skal jeg ohm'e de sensorene, og se om verdien er høvelig lik. Var innom hos han guruen idag på Norbil, og han sa det hørtes ut som ECU ikke virket, eller at spenning inn på ECU/jord til ECU ikke var i orden. Har lånt meg et multimeter nå, så nå skal jeg ta med meg skjemaet Martin la ut tidligere her, og måle spenning inn på alle pinnene i kontakten til ECU. Så disse svinghjulssensorene er ikke like på M20B25 og M30B28/30 f.eks? Ligger nemlig en M30 på en pall, med girkasse og hele pakka rett nedi veien her..
Tynes944 Skrevet Mars 26, 2013 Skrevet Mars 26, 2013 Mange informative svar her ja, takk skal dere ha alle sammen!Da skal jeg ohm'e de sensorene, og se om verdien er høvelig lik. Var innom hos han guruen idag på Norbil, og han sa det hørtes ut som ECU ikke virket, eller at spenning inn på ECU/jord til ECU ikke var i orden. Har lånt meg et multimeter nå, så nå skal jeg ta med meg skjemaet Martin la ut tidligere her, og måle spenning inn på alle pinnene i kontakten til ECU. Så disse svinghjulssensorene er ikke like på M20B25 og M30B28/30 f.eks? Ligger nemlig en M30 på en pall, med girkasse og hele pakka rett nedi veien her.. Slik ser den tappen ut: Uten den blir det ikke mye liv Husker ikke hvilken motstand følerne skal vise under kjinning, men mener på det var 800-810 ohm uten kjinning om jeg ikke husker helt feil. Ene sensoren min var helt død, da viste den 0. Håper du finner ut noe av det her!
Larsgunnar Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Skrevet Mars 26, 2013 Såpass ja. Men jeg kan ikke tenke meg til at den bare plutselig er borte? Har ikke hatt av girkassen eller noe, så alt der er urørt. Skal stikke ned nå å ohm'e følerne og måle spenning på alle kabler til ECU. Oppdaterer når jeg kommer tilbake
Larsgunnar Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Skrevet Mars 26, 2013 Da har jeg vært i garasjen og fått Ohm'et svinghjulsfølere, og sjekka spenning på alle pinnene i kontakten til ECU. Bruker dette skjemaet som utgangspunkt: Alle disse målingene er med tenning på trinn 2. Mine målinger lyder som følger; 1: 12,6V 2: 0V 3: 0V 4: 0V 5: 0V 6: 0,4V 7: 0,4V 8. 0V 9: 0,4V 10 har jeg ikke i kontakten 11: 0V 12 har jeg ikke i kontakten 13: 0V 14: 2,7V 15: 2,7V 16: 12,6V 17: 12,6V 18 har jeg ikke i kontakten 19: 12,6V 20: 2,7V 21: 0V 22: 0,4V 23: 0V 24: 12,6V 25: 0V 26: 0V 27: 0V 28: 0V 29: 0V 30 har jeg ikke i kontakten 31 har jeg ikke i kontakten 32 har jeg ikke i kontakten 33: 2,7V 34: 2,4V 35: 2,4V Sensor nr. 1 Ohm'et jeg til 882 Ohm Sensor nr. 2 Ohm'et jeg til 900 Ohm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå