Gå til innhold

Larsgunnar's '87 E30 325i | Ferdiglakkert karosseri, S.59

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser bra ut dette, skulle hatt en oljekjøler selv :) Angående det med sliping av sparkel, så kan man bruke kontrastpulver i steden for lakk som man blander ut. Legger bare skygget støv på sparkelet for å se porer og ujevnheter. Så ser man i tillegg om det ligger for høyt noen plasser. Ganske greit å bruke dette for å få bra resultat :) Det er mange ting øyet ikke klarer å se eller kjenne med fingeren, men som vises veldig godt i lakken. Et tips til spakling så bruker jeg å legge så fint på som mulig. Heller bruke litt mindre herder slik at du får lakt det finere på, slik som hjulbuen der. Men du er flink, stå på!

Skrevet

Kjekt med oljekjøler. :)

Nå spraya jeg bare spraylakk over, et heldekkende vått lag, for å se om skjermen var ujevn. :)

Men det ble veldig bra, så jeg lar det være som det er. :)

Skrevet
Kjekt med oljekjøler. :)

Nå spraya jeg bare spraylakk over, et heldekkende vått lag, for å se om skjermen var ujevn. :)

Men det ble veldig bra, så jeg lar det være som det er. :)

Ja men det er jo det viktigste :)

Skrevet

Fikk koblingene til oljekjøleren idag, så da tok jeg med meg en kompis i garasjen for å koble opp. :)

Alt passa som det skulle, og vi fylte på olje, fylte etter kjølevann, og fikk gjort litt småting.

Hadde oppstart, ble litt bedre, men putrer fortsatt på 3 og 4 sylindre på tomgang.

Med en gang jeg bikker 2,5k-3k rpm så "kobler" alle sylindrene inn, og det funker som bare det.

Hadde av rotor, fordelerlokk og plugger.

Pluggene var svarte av sot, men gikk lett bort med stålbørste. Fordelerlokket så greit ut, men rotoren så litt slitt ut.

Klar for utskift?

IMG_1010_zps87a102d3.jpg

Ser jo ålreit ut?

IMG_1011_zps4ee475c8.jpg

Har også prøvd å "blåse rein" motor, la den på 3000 omdr en god stund, men ble ikke noe bedre.

Kan det være pluggledninger, rotor eller fordeler? Pluggene er flunka nye.

Sist, men ikke minst; Video av "kunstverket" :) :)

Skrevet

Tomgangsmotoren skal være i orden. Summer fint med tenninga på trinn 2.

Men fikk høre at BTR muligens var gåen, eller at vakuumslangen der var morken/hull i.

Sjekka opp, slangen var passelig morken, men vet ikke om det er hull i den.

Men, da jeg kobla opp alt samma i vinter, hadde jeg montert tur/retur-slangene til bensin motsatt inn på fuelrail. Kan dette ha tatt knekken på BTR?

Driver å leter etter ny BTR nå for å utelukke det, før jeg kjøper nye tenningsdeler. Blir litt mye for pengeboka nå med 2000kr i pluggledninger bl.a....

Om noen har en fungerende BTR til 325i så send meg en PM! :)

Skrevet
Bensin blir for tynn vet du :) blir presset opp gjennom stempelringer, også antenner den som faen, kan ødelegge motor på det, det kan selv antenne og dra opp i 9-10 omdr... :) da bråker det :)

det er det dummeste jeg har hørt faktisk..

er ikke diesel dette...

Skrevet
Bensin blir for tynn vet du :) blir presset opp gjennom stempelringer, også antenner den som faen, kan ødelegge motor på det, det kan selv antenne og dra opp i 9-10 omdr... :) da bråker det :)

er ikke diesel dette...

Akkurat det skal ikke jeg uttale meg om. EDIT; Den slutta ihvertfall å henge seg opp på turtall etter oljeskift. :)

Kanskje du, Morten, vet om BTR kan ta kvelden hvis man kjører retur inn på BTR og tur inn på andre siden? :)

Tøft prosjekt, bra med fremgang her også! Lest gjennom hele tråden din nå :)

Takk for det! Moro at folk følger med. :)

Skrevet

er ikke diesel dette...

Akkurat det skal ikke jeg uttale meg om. EDIT; Den slutta ihvertfall å henge seg opp på turtall etter oljeskift. :)

Kanskje du, Morten, vet om BTR kan ta kvelden hvis man kjører retur inn på BTR og tur inn på andre siden? :)

Tøft prosjekt, bra med fremgang her også! Lest gjennom hele tråden din nå :)

Takk for det! Moro at folk følger med. :)

Jeg bryr meg litt borti jeg :D retur SKAL vel inn på btr ? Ut fra btr går jo retur bensisnen? Også går tur inn på fuelrail .

Skrevet
Jeg bryr meg litt borti jeg :D retur SKAL vel inn på btr ? Ut fra btr går jo retur bensisnen? Også går tur inn på fuelrail .

Ja, jeg som hadde misforstått litt... :oops: Men, jeg hadde iallefall koblet dem motsatt. Nå er dem rett selvfølgelig! :)

Skrevet

Ja, jeg som hadde misforstått litt... :oops: Men, jeg hadde iallefall koblet dem motsatt. Nå er dem rett selvfølgelig! :)

Ante det :) jeg kan gi deg et ukvalifisert svar. Men jeg syns det er logisk å tenke at det ikke skal ha noe å si siden det bare er en ventil som åpner slik at bensin slipper igjennom , hvilken vei skulle jeg vel tror at ikke spiller noe praktisk rolle :) skyt meg om jeg tar feil. Men det som er sikkert er at bensintrykket ditt inn på dysene dine blir jo feil da siden trykket er kjørt inn på btr :)

Skrevet

Får låne meg en BTR og et sett pluggkabler imorgen hvis alt går etter planen. Skal også kjøpe en boks startgass for å spraye rundt alle vakuumslangene.

Ble også tipsa om at jording til bensinpumpe kunne være dårlig (den har jeg jo faktisk lodda sjøl), så den skal også sjekkes.

Om noen har en fungerende LMM til preface 325i å selge rimelig kan det også være interessant hvis ikke noe av det beskrevet over her nytter.

Skrevet

Ante det :) jeg kan gi deg et ukvalifisert svar. Men jeg syns det er logisk å tenke at det ikke skal ha noe å si siden det bare er en ventil som åpner slik at bensin slipper igjennom , hvilken vei skulle jeg vel tror at ikke spiller noe praktisk rolle :) skyt meg om jeg tar feil. Men det som er sikkert er at bensintrykket ditt inn på dysene dine blir jo feil da siden trykket er kjørt inn på btr :)

Det er feil. Kobler du om på slangene så starter ikke motoren :)

Skrevet

Tror vi kan konkludere feilen med falskluft eller vakuumlekasje! :)

Kjøpte en boks startgass idag, og spraya litt rundt om kring på vakuumslangene. Rusa seg opp på rundt 1000 omdr når jeg traff enkelte plasser med startgassen!

Så var det å tette med blåsilikon, og lete videre etter flere lekasjer.

Fikk den til å ligge stabilt på 950 omdr (kald motor), og den gikk på alle 6.

Når motor hadde blitt varm gikk den stabilt på rundt 800 på alle 6, men da jeg kjørte den litt opp og ned gata her ramla den ned til 500 og begynte å gå på 4 og 5 sylindre.

Spraya også på undersiden av innsuget, og da rusa den seg også. Tror innsuget kan ha sprukket under montering sist. Husker et smell da det plutselig spratt på plass.

Skal se om jeg finner tak i et nytt brukt innsug etterhvert, og så må jeg ha et par nye vakuumslanger. :)

Hadde hull i slangen til tomgangsmotor bl.a, men denne slangen hadde jeg heldigvis en til av.

Funka utrolig bra når den gikk skikkelig på alle 6 sylindrene! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...