Gå til innhold

Bil på henger- hvilke rettigheter har statens vegvesen?

Share

Anbefalte innlegg

Som topic sier, jeg lurer på hvilke rettigheter statens vegvesen har når det kommer til transport av bil på biltralle? Hørt veldig mye forskjellig her.

Dette gjelder kanskje spesielt biler som ikke er "typegodkjente", banebiler med skilt osv.. :)

Hva kan de gjøre hvis man har tatt av skiltene på bilen? Og bilen er låst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva du har på hengeren skal dem drite i. dem kan selvsakt spørre deg.

men, det dem først og fremst vil gjøre, er å sjekke at du har lov å trekke henger med bil, og at trekkbilen kan trekke dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker spesielt på teknisk kontroll inn til store arrangementer, som f.eks gatebil.

Når førerkort klasse BE og trekkbil er i orden:)

Under slike arrangement er jo statens vegvesen/uvesen helt hysteriske..

Har hørt at dem ikke kan gjøre noe, så lenge bilen ikke har skilter. Men har også hørt at dem kan gå etter rammenummer, for å kunne kalle bilen inn til full teknisk kontroll eller liknende.

Noen som vet eller har blitt stoppa?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du frakter har ikke dem noen ting med, men dem kan være frekke nok til å notere regnr på bilen du har på hengeren om du har skiltene på, så jeg anbefaler deg å ta dem av.. Spør dem etter regnr/Info på bilen du har bakpå om skiltene ikke er på så spør du dem bare om hvilken fullmakt dem har til å avhøre deg for "Godtset" Du transporterer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt samme tanken selv, og kommer til å ta av skiltene når bilen står på hengeren. Du kan vel gjøre noe for å skjule rammenummer etc? Ellers har jeg aldri hørt om at politiet kaller en bil som ikke går etter veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av skilter på bilen på tralla.

Teip over chassinr om det er synlig på utsiden av bilen.

Lås dørene på bilen.

Få en kompis med bil og BE lappen til å kjøre for deg.

Da slipper du:

-At banebilen blir kalt inn til kontroll

-At Biltilsynet har navnet ditt, sjekker ditt bilregister, og kaller inn alle bilene dine.

Det er viktig å være kynisk om man ikke vil bli kastet rundt av BT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem vil jo be snuten komme og da er det ikke så mye og få gjort .

Dem vet jo at mange biler er ombygd og vil jo sjekke om moms ol er i orden .

Du kan jo be dem ryke og reise til helvete ,men da blir det ikke noe lettere og komme videre .

Dem følger jo med på nett som mange andre .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg så en tråd enten her eller på bilforumet om dette for noen år siden. En hadde tatt av skiltene på en ombygd men ikke godkjent norsk bil og dratt den på henger til gatebil. Der hadde vegvesenets kontrollører sjekket chassisnr og funnet ut at bilen hadde skilter og ikke var godkjent ombygd. Enden på visa var at bilen måtte vises på en trafikkstasjon eller avregistreres. Jævlig kjipt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg så en tråd enten her eller på bilforumet om dette for noen år siden. En hadde tatt av skiltene på en ombygd men ikke godkjent norsk bil og dratt den på henger til gatebil. Der hadde vegvesenets kontrollører sjekket chassisnr og funnet ut at bilen hadde skilter og ikke var godkjent ombygd. Enden på visa var at bilen måtte vises på en trafikkstasjon eller avregistreres. Jævlig kjipt uansett.

Kjipt men ufattelig selvgjort tross alt... Er det noen som driver med slikt og ikke er klar over godkjenningskriterier og mulige utfall fra en kontroll? Ergo er det en risiko man kjenner til når man velger å gjøre som man har gjort ;-)

mvh Frode Neergård

sent fra min HTC med Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke svar her:)

Du har et poeng jeg ikke har tenkt på oddis, at hvis banebilen står regga på sjåfør, kan de bare sjekke ut hvilke bilen personen har og kalle inn de..

Er slike historier som er kjipe rolfi.. [-X

Dirty: Ja, de kan jo sjekke lasten. Er den riktig festet, osv. Men om de har lov til å ta seg inn i en låst bil, og selv finne frem til rammenummer hvis det ikke er leselig fra utsiden, synes jeg er rart.

Som nevnt i et innlegg over, vil jeg tro de kan tilkalle politiet, og at de må ha en fullmakt. Men da er det jammen mye arbeid for dem og! Nesten rart om dem gidder å gjøre så mye bare for å få en bil inn til teknisk, med mindre det er et helt spesielt tilfelle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke svar her:)

Du har et poeng jeg ikke har tenkt på oddis, at hvis banebilen står regga på sjåfør, kan de bare sjekke ut hvilke bilen personen har og kalle inn de..

Er slike historier som er kjipe rolfi.. [-X

Dirty: Ja, de kan jo sjekke lasten. Er den riktig festet, osv. Men om de har lov til å ta seg inn i en låst bil, og selv finne frem til rammenummer hvis det ikke er leselig fra utsiden, synes jeg er rart.

Som nevnt i et innlegg over, vil jeg tro de kan tilkalle politiet, og at de må ha en fullmakt. Men da er det jammen mye arbeid for dem og! Nesten rart om dem gidder å gjøre så mye bare for å få en bil inn til teknisk, med mindre det er et helt spesielt tilfelle:)

Men det er vel på hengerne til gatebil de finner det som er helt spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet har kun lov til å skrive ut forenklet forelegg når di har kontroll av:Bilbelte-Tlf bruk i bil mens en kjører-Sjekke førekort-vognkort på bil henger-kjøring uten rett bruk av lys.

Di har overhodet ikke noen Politi makt i det hele tatt..

Va du har oppå hengeren er det kun vekta di skal bry seg med.

Men med di vanskelige henger foreskrifter som eksisterer så er det nå slik at ikke alle i Biltilsynet som kan desverre.

Kan også opplyse at det er fører av bilen som skal vite hvor mye vekt han har på hengeren.

det er ikke alti slik at bilens tillatte hegervekt trenger å være i samsvar med tilatt total vekt på henger,DVS at med noen tilfeller kan en bil som en e34 525ia som i følge vognkortet kan dra en henger me brems på tilatt total vekt på 1500kg kan en forex dra eg henger som har tillatt total vekt på 2000kg lovligt men kan da kun laste henger med 1080kg

det finnes en side hos Statens Vegvesen som heter Tilhengerkalkulator

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... kalkulator

Ta av skiltene på bilen på hengeren.det er Tollvesenet som en eventuelt ikke har bet avgift til,ha også med papirer på hvor mye lasten veier så er det ikke stort Biltilsynet kan gjøre.di kan vertfall ikke tilkalle politi for å få bilen på henger sjekket,i værste fall kan di kontroll veie bil og henger med last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...