02turbo Skrevet Juli 8, 2012 Skrevet Juli 8, 2012 Bilen, en e34,540i, er importert fra Sverige, og har rullet på originale M5 hjul der borte uten problemer i alle år. Bilen kommer til førstegangsvisning hos BT, og får krav om dokumentasjon på M5 felgene med forskjellig dimensjon foran og bak. Noen som vet om det var originalt på E34,M5 med 8" foran og 9" bak, eller om det lar seg gjøre å få TÜV papirer på dette? Har vel egentlig planer om å bytte ut de M5-hjula med enten BBS-RS, OZ-futura eller noe lignende etterhvert, men de vil nok ikke kunne godkjennes, så det hadde vært greit med et sett hjul som var til bruk ved EU-kontroll.
635csi Skrevet Juli 8, 2012 Skrevet Juli 8, 2012 Såvidt meg bekjent er 9x17" bakfelger bl.a. en del av Nürburgringpakken, og muligens standard på M5 Touring. Hvertfall om det er snakk om Throwing Star System II. Her kan du lese litt om hvilke options man kunne få på M5 E34: http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=12
iittala Skrevet Juli 9, 2012 Skrevet Juli 9, 2012 Er det ikke egentlig hva 540en din er godkjent med du lurer på? E34 540 ble levert med 8X17 og 9X17 med 235/45/17 og 255/40/17-dekk. Det var ikke standard på alle, men meg bekjent var alle godkjent med det. Jeg har kopi av det tyske vognkortet til min, og der står det listet en drøss med dekk- og felgdimensjoner, blant annet den ovenfornevnte. Min bil ble originallevert med 225/60/15. Og ja, e34 M5 ble også levert originalt med 8 og 9" felger, i hvert fall som 18". Som det står på siden som linket til over; -Staggered 18-inch M Parallel Spoke wheels with 245/45ZR18 tires. Disse var i dimensjonen 8X18 ET20 og 9X18 ET22, dog med samme dekkdimensjon foran og bak. Så lenge du holder deg innenfor +/- 5 % av original rulleomkrets og, dersom bilen er godkjent med forskjellig dekkbredde foran og bak, endrer dekkbredden like mye foran og bak, da skal du i teorien ikke behøve å godkjenne felgene. Men det er i teorien, slik jeg har fått den forklart av en herre på biltilsynet. Han var også klar over at dette ble praktisert forskjellig.
02turbo Skrevet Juli 9, 2012 Forfatter Skrevet Juli 9, 2012 Takk for svar! BT folangte dokumentasjon fra importør på forskjellig felgbredde foran og bak. Det hjalp lite å si at den ble levert med det, så lenge det ikke stod i vognkortet på akkurat denne bilen. Heldigvis traff jeg på en hyggelig, hjelpsom herre på BMW Norge, som skulle sende meg den dokumentasjonen. Ingen problem.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå