Gå til innhold

Mistet motoreffekt e46 320d


frodekrs
 Share

Anbefalte innlegg

Var på tur i helga da jeg plutseli misstet det messte av krefter i motoren.

Låg på motorvegen og plutseli kom det ei røyk sky av bilen og mistet motoreffekt. Er bare så vitt der er noe krefter igjen i bilen. (sliter med å¨holde fartsgrensene på flata)

Fikk komme til på ett bmw verksted der dei såg fort på den (dei hadde ikke tid å feilsøke så mye)

Feil melding på: 4507 DDE: Avgasreturreglering.

Og fikk beskjed om at motor bygger ikke opp turbotrykk, pga lekasje. Dei meinte det kansje kunne ver en slange under innsuget som va sprøkket slik at den berre blåste ut turbo trykket.? eller en vakum slange som kunne ver hull på? men dei hadde ikke tid å ta av unnsuget og sjekke sa dei.

Der er trykk fra turbon og til etter intercoolern vertfall.

Når jeg kjører seint / tomgang så ryker det kvit røyk.

En anna meinte det kunne ver en trykkventil som tullet.?

Når bilen går på tomgang lekker den litt olje fra turbon (eller i nærheten av den en plass)

Noen som har en ide ka det kan ver? noe jeg kan feilsøke på sjøl før jeg setter den på verksted igjen?

Låg på motorvei i 4 timer denne dagen før det skjedde, så bilen fikk kjørt seg hardere enn den er vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dei meinte det kansje kunne ver en slange under innsuget som va sprøkket slik at den berre blåste ut turbo trykket.?"

Det var feil på min 530dat da den ikke ladet og gikk elendig. En vakumslange som hadde sprukket under innsuget. Fikk feilkoder på ladetrykk og egr :P Ble knallbra når jeg byttet den. Verdt å sjekke om du skrur selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra feilkode beskrivelse så virker det som det er snakk om egr/agr ventil. Hvis denne har låst seg i åpen posisjon så mister du mye av ladetrykket ut i eksosen.

Men det kan jo være turbohavari og mye rart som kan generere diverse feilkoder. Feilkoder er ofte bare veiledende.. Litt vanskelig å si noe mer uten å vite årsmodell, km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på alt av vakumslanger om dem er hele. Om du skal skru av innsug, husk og gjøre det reint :P (fylte mitt med turbo/egr rens fra valvoline, ble veldig bra) Sjekk også innsugspakkningene at dem ikke er dårlige mens du holder på. Sjekk egr, og gjør den rein :)

Husker faktisk ikke om den røyk da det skjedde.. :/ Dro rett på jobb og feilsøkte i forbannelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg kan prøve å sjekke det, men er litt skeptisk siden der kom litt olje under bilen, under turbon en plass. Måtte kjøre ett stykke med det slik for å komme meg heim. Da brukte bilen litt olje me, så en plass må den leke olje også..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres skummelt ut for turboen din. men jeg hadde samme problemet. den røyk masse og gikk dårlig. det var vakumslange til turbo. den går fra under innsuget og "Over" motoren og ned til en vakumventil ved turbo. og en liten stomp fra vakumventilen og fram til turboen. ( Det var den lille stompen som hadde sprukket på min )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey :) takk for gode råd. skal vekk noen dager så får ikke sett på det før ut i neste uke.

Men skal sjekke over vakum slangane.

Kan turboen lekke olje uten at den er gåend? pga feil trykk eller noe? såg der drypte litt olje under bilen når den sto på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være fra retur, eller olje til turbo. Min lak fra retur før :P bytta pakkning, så var det greit. Men det var så lite..

Du ser med en gang hvor dt kommer fra om du vasker med bremserens eller noe slikt. Så la motoren gå mens du står under bilen. Da burde du se hvor det kommer ifra siden det drypper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser GS skal ha nesten 17000 for en orginal turbo, ca 11 for en alternativ turbo og på ebay.de fann jeg til 3000kr.

Er det likestor forsjell på kvaliteten som prisen? Får man det man betaler for eller er det myye billigere fra utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

levere turboen din til overhaling? da blir den overhalt med bmw deler og du har garanti og hele pakka. blir som og kjøpe kliss ny orginal. bare at det koster deg ca 10k og 3 uker uten turbo. jeg snakket akkuratt med en som ordnet dette nå skjønner du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...