Gå til innhold

E39 - Tips til manuell girkasse


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

Girkassa på min 520i er dessverre i ferd med å si takk for seg. Fungerer fortsatt fint, men det er påvist slark og klunkelyder som stammer fra selve kassa og ikke hardy/oppheng.

Original girkasse er Getrag S5D250GTAJT, delenr 23001434410. Jeg ser at jeg kan få en brukt kasse for ca 3000 kr, kanskje litt mer fra et hoggeri som gir garanti. Ikke avskrekkende pris det.

Men det hadde vært artig å bytte til noe spenstigere når man først har muligheten.

Finnes det f.eks. et "bolt-on" alternativ til Getrag 250 som er mer solid? Ikke at det er så mye krefter fra en M52B20, men jeg tenker i forhold til kvalitet og holdbarhet på girkassa. Eller er 250 regnet som en solid girkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke kasse fra 528/328/M3 (E36)... Den passer på motoren, men husker ikke om du kanskje må bytte utgående flens.

Ellers passer jo kasser fra så å si alle M50, M52/tu og M54 over. Bruker selv kasse fra E46 323 på min 520.

Den du linker til passer ja.

Men klunkelydene du har, er nok mest sannsynlig slakk i dobbeltmassesvinghjulet, muligens kombinert med litt slakk i girkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klunkelydene du har, er nok mest sannsynlig slakk i dobbeltmassesvinghjulet, muligens kombinert med litt slakk i girkasse.

Verkstedet (Alf Lie) hadde bilen på bukk, og påviste såvidt jeg har skjønt det slark på inngående aksel i girkassa. D.v.s. man kunne dytte akselen inn (ved å sette pipe på ene hardyskivebolten og presse), og man hørte da klunkelyder. De mente det var girkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klunkelydene du har, er nok mest sannsynlig slakk i dobbeltmassesvinghjulet, muligens kombinert med litt slakk i girkasse.

Du har jo byttet svinghjul og clutch på din E39 for en tid tilbake. Hva slags deleprodusenter brukte du? Originalt svinghjul koster ca 10000 kr, men jeg ser på koed at man kan få tak i OEM svinghjul for 4300 kr. Omtrent samme pris fra USA. Både AutohausAZ og PelicanParts selger LUK svinghjul som er OEM del med "excellent" på kvalitet. Uten å ha sjekket så tipper jeg koed sitt svinghjul også er LUK. Burde vel være ok eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZF fra 528/328/M3 er å anbefale på E39 :)

Monterte dette selv på min pga mye slakk i girkasse.

Trodde også det kunne være svinghjulsproblemer med min, men det var helt i orden.

Monterte 240mm clutch og svinghjul, så har et 228mm svinghjul liggende i god stand om du er interessert :)

Det du trenger da er fremre del av mellomaksel fra E39 528i (Eventuelt sveise på stor hardyflens på din mellomaksel) og helst spakstell fra 528i.

Jeg modifiserte spakstellet mitt, fungerte også bra :) Må korte inn holderen til girspaken og endre vinkelen på overføringsstaget (Kappe, vri og sveise fast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...