kimzor Skrevet Juli 31, 2012 Share Skrevet Juli 31, 2012 Ja, emnet høres kanskje idiotisk ut for mange, men jeg har kun kjørt bensinbiler før, og skal nå kjøpe min første diesel av nyere modell (2008.) Siden en diesel motor er litt anderledes enn hva en bensinmotor, hadde det vært kjekt med noen råd for hvordan man skal kjøre/behandle den, tips&triks, do's and dont's. Det jeg vet/har hørt fra før av er; - Ikke la bilen stå lenge på tomgang. - Unngå småkjøring. (Dette gjelder vel både bensin og diesel, men på dieselmotorer sotes egr og slikt igjen) - Dra bilen på turtall noen ganger for å rense opp/lufte den litt. Er det ellers ting og tang man kan gjøre/være obs på ved dieselbiler? Vil jo gjærne ta vare på motoren. Har sett mange som setter pappplater bak frontfangere på vintern når det har vært kaldt, dette er vel siden dieselmotoren ikke blir riktig så varm som en bensiner? Er en diselmotor mer solid og kan tåle mer kontra en bensiner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dal-z Skrevet Juli 31, 2012 Share Skrevet Juli 31, 2012 skal ikke en dieselbil stå lenge på tomgang? det visste jeg ikke.. hvorfor er det slik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naitsirk Skrevet Juli 31, 2012 Share Skrevet Juli 31, 2012 jeg har hatt x antall diesel biler, å kjørt som om det var en vanlig bil. ikke hatt noe problem med å stå lenge på tomgang, eneste er at ved nyere biler så kan det hende at motor ikke klarer å produsere nok varme til å holde bilen varm inni om vinteren. har kjørt mye småkjøring, skole,nærbutikk osv. eneste er at jeg har skjiftet en egr ventil da ene bilenar rullet 205.000 (vw passat 2004mod) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 31, 2012 Share Skrevet Juli 31, 2012 skal ikke en dieselbil stå lenge på tomgang? det visste jeg ikke.. hvorfor er det slik? Det blir det samme som småkjøring og dermed soter partikkelfilteret igjen. Dette filteret krever en viss arbeidstemperatur for å brenne bort soten. På eldre dieselmotorer uten et partikkelfilter er dette ikke et tema. Min erfaring er at det viktigste når det gjelder dieselmoterer er følgende: Unngå turtall over ca. 2000 rpm når motoren er kald (husk at oljen bruker lenger tid på å bli varm enn kjølevannet). Skift olje iht. serviceheftet. Gjennomfør forskriftsmessig service iht. serviceheftet. Unngå småkjøring. Unngå å presse motoren på lave gear (dieselmotorer er ikke turtallsmaskiner). Kjøl ned motoren (turboen) før stopp hvis motoren har vært presset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naitsirk Skrevet Juli 31, 2012 Share Skrevet Juli 31, 2012 Fredrik: det dær gjelder vell hvilken som helst bil , uansett motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juli 31, 2012 Share Skrevet Juli 31, 2012 Ikke kjør på unødvendig lave turtall i det daglige for at du tror at du vil spare drivstoff, skikkelig daukjøring er partikkelfilterets største fiende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet Juli 31, 2012 Share Skrevet Juli 31, 2012 Motorvarmer på vinteren så den var varm olje ved start. Og som tidligere sagt ikke dra på turtall eller lad turboen ved kald motor. Gjelder alle motorer forøvrig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå