Gå til innhold

Ingen varme i kupe, kun iskald luft. E39


Bjornhbjelland
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, e 39 er gode biler bortsett fra kjølesystem.. har stått å bantes mye, og brukt myyye penger på kjølesystem på e39ene som jeg har hatt :(

Helt motsatt av min erfaring, jeg hadde sprekk i radiator og fikk bytta denne. Det er eneste krøllen jeg har hatt med kjølesystemet i løpet av mitt 5 år lange eierskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, e 39 er gode biler bortsett fra kjølesystem.. har stått å bantes mye, og brukt myyye penger på kjølesystem på e39ene som jeg har hatt :(

Helt motsatt av min erfaring, jeg hadde sprekk i radiator og fikk bytta denne. Det er eneste krøllen jeg har hatt med kjølesystemet i løpet av mitt 5 år lange eierskap.

Hmm.. jeg har hatt en 523 og en 525d, og har hatt problemer med kjølesystemet på begge 2. radiatoren og overtrykkstanken sprakk på 523 pluss at jeg måtte skifte vannpumpe ( er vel kanskje en slitedel men). Men ihvertfall på de gamle e39 med plastrør, så blir plastrørene/delene veldig sprø over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen tilbake fra sjekk. De fant ingenting unormalt med motor eller apparat. Alle temperaturer og målinger var normale og syntes det var merkelig at det ikke kom varme. Det ble god varme i slanger osv.

Fikk godt tips om å starte feilsøking og bytting av sirkulasjonspumpa. Systemet er så stort at vannpumpa ikkje klarer å sirkulere skikkelig og med en halv gåen/gåen sirkulasjonspumpe kan det ende opp med kald kupe.

Så da er jaktet startet etter en sirkulasjonspumpe. Men er dette den samme folk kaller for "vann ventil" og varme ventil" ? Eller er eg heilt på tur? Evt. kor sitter denne pumpa? For vann ventilen har eg hatt ute å sjekket at åpner og lukker slik den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å spyle gjennom varme-registeret?

Kanskje den er potte tett?

Så da er jaktet startet etter en sirkulasjonspumpe. Men er dette den samme folk kaller for "vann ventil" og varme ventil" ? Eller er eg heilt på tur? Evt. kor sitter denne pumpa? For vann ventilen har eg hatt ute å sjekket at åpner og lukker slik den skal.

Er ikke så kjent med 5 serien, men regner med det er denne (2):

17144.gif

Varmeventilen (hvis det er samme som på e36 m50) så er denne alltid åpen, helt til klima styringen skrur på coilene som igjen stopper "flow'en" for å få ned tempen inni bilen.

Edit:

Nei ser ut til at bilde nr. 2 er en separat pumpe.

image026.jpg

se flere bilder her: http://www.beisansystems.com/procedures/e39_fan_procedure.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et klima panel hos den lokale huggeren, det var ikke ikkje problemet vertfall.

Når du setter på varmluft, har du vridd det hjulet (luftventil i midten) til rødt. Har du kodet den brukte IHKA på din bil???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å spyle gjennom varme-registeret?

Kanskje den er potte tett?

se Edit: over

Ut fra det jeg kan se, så skal denne pumpen henge sammen med varmeventilen på din bil.

Har du denne (varmeventil med sirkulasjonspumpe):

[ Bilde ]

eller denne:

[ Bilde ]

Takk for godt svar KrHeLl. Har ikkje prøvd å spylt varme-registeret men det er bare bare å ta TUR slangen inn i kupe og blåse litt med trykk luft?

Snakka mer mer mekanikeren så hadde service på bilen igår. Han viste meg litt i motorrommet og ga meg litt tips på problemet og ka han ville gjort. Han sa at flowen fra vannpumpa, blandingen og generell kjøling var veldig bra. Han hadde var inn til varmventil men ikke videre til kupe. Så alt peker mot den. Han viste meg og slangen som går opp under førerside kupefilter, der er det en lufteskrue for slangen inn til varmeregister tenker eg. Så får ta en dag å demontere og kikke litt akkurat der.

Eg har lik som det første bildet du linka, nemlig varmeventil med sirkulasjonspumpe på men en liten ting skiller den fra min. Nederst på pumpa du har linka, er det et stikk for sikkert 12V-0V. Det har ikke eg. Så da blir jakten enda litt vanskeligere!

Kjøpte meg et klima panel hos den lokale huggeren, det var ikke ikkje problemet vertfall.

Når du setter på varmluft, har du vridd det hjulet (luftventil i midten) til rødt. Har du kodet den brukte IHKA på din bil???

Ja, selvfølgelig er den vridd til rødt. men kodet IHKA? Er det klimapanelet? Det er ikke i bruk nå da eg bruker mitt gamle. Hadde ingen forandring, itillegg hadde den klimapanelet eg kjøpte hos huggeren et mindre 3-pins stikk enn det så stod i bilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er varmeventil m/sirkulasjonspumpe bestilt. Har den innen 5 til 7 dager fra Sverige. Håper å krysser fingrene for at det er den gamle integrerte sirkulasjonspumpa så har tatt kveld!

Hvis mekanikeren som hadde sett på den sa at, slange inn til varmeventil er varm og slanger ut kalde må jo problemet ligge der. Du kan også fint høre at den pumpa går, med tenning i pos to skal denne lille pumpa gå. Evt at du legger en hånd og kjenner den vibrerer litt. Tenker det ordner seg med ny ventil og ny lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det blitt gjort diverse.

Fekk ny-brukt varmeventil med sirkulasjonspumpe i dag, og det var ingen forandring i da heila tatt. Fortsatt iskaldt i kupe.

Målte direkte på 3 pins stikket fra ledninsnettet og der var det ingen spenning i det hele tatt.

Etterpå eg fant ut av det så bytta eg ALLE sikringer i hele bilen, framme og bak. Fortsatt ingen forandring. Den klikker ikke (når eg tar av å på stiket så skal ventilene inni åpne og lukke seg) og er heller ingen vibrering fra pumpa som skal ver på undersiden.

Er det et releet som styrer denne pumpa som kan ver svidd?

Er så pisse lei dette problemet nå at eg spyr blod!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg drev og skulle lufte min en gang, og da gikk ikke denne pumpa. Eg målte også 0 volt til den. Men det som eg fant ut er at den ikke går kontinuerlig. Bare når du skal ha varme inn i cupeen (som ca er alltid :roll: ) Eg tok og sprayet noe kontakt spray i stikkene iallefall og etterpå har eg ikkje hatt problem. Men det er jo en selvfølge at du har skrudd varme på max. Trur det er sikring nr 9 forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Du bare kjøpte noe ala kontakt spray fra biltema og sprayet rett i stikket?

Snakka nett med en mekaniker i Bavaria. For han hørtes det ut som varmeregisteret var tett. Han ville anbefalt flushing eller tatt ut varmeregisteret og sitt på det. Får ta av vannledningene i dag og gi det et par blås med luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør vedde på at det er ventilen/pumpa di som er problemet. Varm slange inn på pumpe og kald ut :wink: . Ang kontaktsprayen så bruker eg biltema sin, den er faktisk den beste eg har prøvd. Tror den heter oxide clean eller noe sånn. Kan være lurt og kjøpe kontakt protect også. Og her er litt lesestoff til deg http://www.scribd.com/doc/60087943/BMW- ... nditioning

I korte trekk står det her at pumpa blir styrt av klimapanelet. Har du tatt diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjekk link. Skal kikke nøye gjennom den når eg får tid. Er rett som du seier, pumpa blir styrt av klimapanelet. Det blir absolutt alt annet og når eg ser på det diagrammet! Hmm...

Utenom det, så blir eg litt usikker når du seier varm slange inn og kald slange ut på pumpa. For får ikkje skikkelig temperatur i noken slanger når eg står å tester. Så vet ikkje heilt kor han mekanikeren har sitt!

Har ikke tatt diagnose for dette problemet nei. Burde kanskje gjort det snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...