Gå til innhold

Agip 10-60 racing vs. Mobil1 5-50 Peak Life. Formeninger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere av formeninger om disse to oljeproduktene til en turboladet M50 bmw motor? Hva ville vært det naturlige valget å tatt for å sikre god smøring? Usett at "alle" de store gutta stortsett kjører med agip.

Agip:

Viskositet ved 40°C mm2/s 141.2

Viskositet ved 100°C mm2/s 24,5

Viskositet Indeks 207

offisielt godkjent og møter kravene fra følgende spesifikasjoner:

- API SL

- CCMC Europeisk Sekv.. G5-PD2-D4

- MB 227.5

- VW 500.00 og 505.00

Mobil:

Viskositet, cSt ASTM D445

@ 40º C 108

@ 100º C 17.5

Viskositetsindeks 180

API SN/SM/SL

ACEA A3/B3, A3/B4

Mobil 1 Peak Life 5W-50 har følgende utstyrsprodusentgodkjenninger:

VW 501 01 / 505 00

PORSCHE A40

MB-Godkjenning 229.1 / 229.3

BMW høyytelses-dieselmotorolje

Lexus LFA Factory Fill

Skrevet

Agip, uten å tvile et sekund. Kaldstart er heller ikke no problem da Agip 10w-60 har et helle/flytepunkt på -45 grader, noe som er LANGT kaldere enn den jevne SAE 5-olja.

Skrevet

Hva er det som ligger til grunn for at dere sverger til Agip? Mange av de store gutta kjører jo Agip, men det forteller ikke så mye om hvorfor de gjør det.

For å si det sånn da; Noen NASCAR, drag, F1 kjører mobil. Hvis vi aboslutt skal gjøre som gutta med krutt

Skrevet

Agip er billig, og bra nok, ville nok satset på den, hvis du ikke har stor oljekjøler og god kontroll på temperatur så du klarer å holde den under 110-120 grader så kan du bruke Mobil.

Jeg har kjørt samme M50 motoren på bane i 8 år på Mobil 5-50 uten merkbar slitasje eller tikking, men den er ikke overladet.

Skrevet

Agip har som jeg sa over et lavere flytepunkt enn alle andre jeg har funnet foreløpig, og flashpoint er bare slått av Sunoco av de jeg kjenner til pr nuh. Agip har også lavere innhold av fosfater og zink, som igjen gjør at oljefilmen henger bedre enn f.eks Castrol som mange her inne sverger til. Største fordelen med zinktilsetning er at man tar litt bedre vare på katalysator, men når det er sagt kjørte jeg 3 år på Agip 10w-60 på første bilen min uten at jeg merka no større slitasje på katalysatoren. Agip var også eneste olja som fikk HLA'ene til å holde kjeft, uansett om det var kort kjøring, langkjøring, eller pisking på bane.

Ellers har en SAE60-olje ganske mye sterkere smørehinne enn SAE50, men når det er sagt er det litt variasjoner der og. Agip har nesten 10% sterkere hinne enn Castrol 10w-60 f.eks, selv om begge er SAE60 ved arbeidstemp, og Sunoco er enda litt sterkere enn den igjen mens Agip har litt lavere flyte/hellepunkt igjen. Flashpoint er Sunoco derimot suveren på (selv om de alle takler temp godt over normal rastemp når noe annet ryker først uansett). Litt usikker på hvor høyt innhold Sunoco har av zink og fosfor, så derfor sverger jeg til Agip pr i dag.

Skrevet

Slike svar liker jeg, litt mer teknisk og grunnleggende enn bare spesifikasjoner:) Takker for svar, Turbolag! :)

Diskuter gjerne videre, for all del. Det er et bredt fagområde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...