Gå til innhold

rister syykt når jeg bremser mellom 100-80, helt nye bremser


Haukefer
 Share

Anbefalte innlegg

hei, kjøpte meg nye bremser til bilen både skiver og klosser før jeg sku på ferie. Rister før jeg byttet skivene så jeg trodde ene skiva var skeiv, men rister fortsatt med nye skiver og!! Ble verre igår når jeg kjørte over haukeli.. Noen som har vert borti det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge ristinga er kun når det bremses så er ikke felgene syndere(n).

Sjekk anlegg for bremseskiver, og ellers hjuloppheng generelt. Hjullager også!

Til og med støtdemper kan være årsak, på lik linje med forbindelsesstagene. Bare å sette igang å sjekke ut enkle ting med en gang ;-)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opp... Er ikke alltid det rister like mye..

Har du sjekka noe mer da? Er anlegget mellom felg/nav kontrollert? Dette er en veldig vanlig sak...

Har du ellers kontrollert hele hjulopphenget? Eller bare forbindelsesstaget som du har funnet litt slakk i? Har du skifta det? Bør jo skiftes uansett om det er årsak til dette problemet eller ei, så bare å sette igang :-P

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgene jeg bruker nå er fra e34, trenger jeg senterring da?

Ellers så har jeg ikke så peiling på bil, så er vell lurest å kanskje få noen andre til å sjekke det :) Men skal få sjekket dette som er blitt skrevet her, takk for svar! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senterringer trenger du strengt tatt uansett ikke, men det krever litt mer for å få sentrert felgene helt nøyaktig ved montering om senterhullet i felgen er større enn senterringen på navet/skiva.

Alltid en stor fordel å ha de om det er forskjell.

MEN - Du får ikke vibrasjoner som kun er tilstede ved bremsing pga felger, hverken montering av de, eller urundhet/ubalanse.

Du må ha en skikkelig gjennomgang av forstilling for å få klarhet i det, men start med det aller mest åpenbare. Bremser, på foraksel.

Ta av skivene, rengjør det området som skiven ligger i mot på navet. Benytt gjerne sliperondell for å få bort ALT av rust. (dette er fast prosedyre på vårt verksted når skivene er av nettopp pga dette problemet)

Dersom dette er i orden, og calipperne ikke sitter fast/er trege (fare for varmgang i skiva og den slår seg - ny årsak til vibrasjon) så må du begynne å sjekke forstillinga for slakke i ledd og foringer.

Har du noengang hatt vibrasjon uten å berørt bremsepedalen, så vil også det kunne gi indikasjon på hvor du kan starte å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det kan være skeivmonterte skiver. Jeg ville uansett ha sjekket at dekkene er balansert (er ikke årsaken men kan være medvirkende til ekstra risting).

Sjekk også om hjullagrene er slitt. Løft opp bilen og ta et godt tak i dekket og sjekk om det er noe slark i lageret ved å rikke på hjulet. Du merker med en gang om det er lageret, kommer en klakkelyd. Et dårlig lager kan også være årsaken til at skivene ble ødelagt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...