minim Skrevet August 8, 2012 Skrevet August 8, 2012 Er det noen som vet hva som kan være feil dersom iDrive (navi skjerm med menyer) henger og ikke fungerer de første 20-30min av kjøreturen? Radio/CD/Aux detter også inn/ut i denne perioden (mer ute en inne) og jeg får en liten "klikke lyd" på høyttalerene. Jeg kan ikke navigere i menyene på skjermen heller, men innimellom så er det respons i en veldig kort periode slik at jeg kan få trykket på noe, men det er sjeldent. Alle system lyder som f.eks den "plinge" lyden som kommer når man slår på tenningen med dør åpen eller parkeringssensorer høres bare innimellom siden de også henger på et vis. Har lest litt om at det er mulig å resette iDrive, men jeg har ikke fått gjort dette med å holde inne volum knappen+eject i 30-40sec. Har prøvd å ta strømmen av batteriet i 10-15min også for å se om dette kunne hjelpe.. Bilen er en 2006mod E87 120D (09/06).
badsha Skrevet August 8, 2012 Skrevet August 8, 2012 er spilleren din som begynner å bli dårlig, spiller leser den cdn dårligere, da vil den henge
minim Skrevet August 8, 2012 Forfatter Skrevet August 8, 2012 Jeg har prøvd uten cder i spilleren også. Hva koster en slik i tilfelle og er det mulig å erstatte den selv eller må den inn hos en BMW forhandler til programmering etter fysisk bytte?
badsha Skrevet August 8, 2012 Skrevet August 8, 2012 er den sånn uten cdn også kan det hende du kun trenger oppdatering
minim Skrevet August 21, 2012 Forfatter Skrevet August 21, 2012 Kan man oppgradere denne via ODB2 kontakt eller må man ha optisk+GT1 og full pakke? Er dette noe DIY eller må man på verksted for å få ordnet dette? Har sett at man finner spiller (som også inneholder CCC?) til en rimelig penge så det er ikke verdens undergang om den må byttes heller Kunne bare tenkt meg å gjort det selv om det var mulig.
Yngvejos Skrevet August 21, 2012 Skrevet August 21, 2012 Man kan oppdatere den via OBD2 kontakt med Winkfp. Leverer du den på verksted blir det gjort via MOST (fiber). Har akuratt oppdatert min selv med obd. Måtte gå til innkjøp av denne strømforsyningen for å ha nok strøm under hele prosessen: http://www.norworld.no/power-supply-skp ... -3130.html Det tar ca 7 timer å oppdatere den via obd.
minim Skrevet August 21, 2012 Forfatter Skrevet August 21, 2012 Man kan oppdatere den via OBD2 kontakt med Winkfp. Leverer du den på verksted blir det gjort via MOST (fiber).Har akuratt oppdatert min selv med obd. Måtte gå til innkjøp av denne strømforsyningen for å ha nok strøm under hele prosessen: http://www.norworld.no/power-supply-skp ... -3130.html Det tar ca 7 timer å oppdatere den via obd. Supert. ODB2 -> USB har jeg allerede liggende så da er det jo allerede billigere å gjøre jobben selv siden de tar 1500-2000kr bare for å koble til verktøyet hos forhandler. Er det noen risiko ved å gjøre dette selv? F.eks om noe henger seg under oppdatering kan man risikere døde komponenter da? Hvor stor er denne risikoen eventuelt? Jeg var også inne på "høggern" sine sider og letet etter ny spiller. Må man sette i akkurat spilleren man har eller kan man bruke spiller fra nyere/eldre bil eller spiller med 2-slot (dvd+navi) når jeg har 1slot i dag? Edit: Selvfølgelig rotet bort eller lånt bort ODB2 -> USB kabelen min.... Kan alt av ODB2->USB brukes eller må jeg ka en spessiell type for at den skal fungere med winkfp? Er denne ok? Noen norske selgere som har dette tilgjengelig? http://www.ebay.com/itm/OBD2-CAN-BUS-OD ... 247wt_1163
Yngvejos Skrevet August 21, 2012 Skrevet August 21, 2012 Man kan oppdatere den via OBD2 kontakt med Winkfp. Leverer du den på verksted blir det gjort via MOST (fiber).Har akuratt oppdatert min selv med obd. Måtte gå til innkjøp av denne strømforsyningen for å ha nok strøm under hele prosessen: http://www.norworld.no/power-supply-skp ... -3130.html Det tar ca 7 timer å oppdatere den via obd. Supert. ODB2 -> USB har jeg allerede liggende så da er det jo allerede billigere å gjøre jobben selv siden de tar 1500-2000kr bare for å koble til verktøyet hos forhandler. Er det noen risiko ved å gjøre dette selv? F.eks om noe henger seg under oppdatering kan man risikere døde komponenter da? Hvor stor er denne risikoen eventuelt? Jeg var også inne på "høggern" sine sider og letet etter ny spiller. Må man sette i akkurat spilleren man har eller kan man bruke spiller fra nyere/eldre bil eller spiller med 2-slot (dvd+navi) når jeg har 1slot i dag? Edit: Selvfølgelig rotet bort eller lånt bort ODB2 -> USB kabelen min.... Kan alt av ODB2->USB brukes eller må jeg ka en spessiell type for at den skal fungere med winkfp? Er denne ok? Noen norske selgere som har dette tilgjengelig? http://www.ebay.com/itm/OBD2-CAN-BUS-OD ... 247wt_1163 Det er en risiko for å ødelegge ccc modulen mens du oppdaterer, den består av 5 individuelle moduler som må programmeres. Min svikta først på modul 4 som tok ett par timer. Den fikk jeg liv i igjen ved å koble til startkabler til en annen bil mens jeg programmerte på ny. CC applications som er den siste modulen som oppdateres hang seg opp flere ganger pga dårlig kontakt og enormt strømforbruk, så den hadde jeg ikke sjans til å fullføre uten ordentlig strømforsyning. Du må ha en K+Dcan kabel. Jeg bruker denne: http://www.ebay.com/itm/BMW-INPA-Ediaba ... 231bde16ec Av programvare må du ha Inpa, winkfp og ncsexpert. Modulene må kodes på ny med standardinnstillinger etter oppdateringen. Ta deg god tid til å sette deg inn i diyer, begynn med å få Inpa til å funke etterpå kan du prøve å kode litt med ncsexpert (feks aktivere digitalt speedometer). Når du har fått taket på ncsexpert, kan du begynne å vurdere oppdatering av moduler. Nyttige linker: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=480261 http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=638152 http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=641190 Skal du bytte enheten, benytter du anledningen til å oppdatere til CIC idrive. Den er mye kjappere og har bedre software. http://www.ebay.com/itm/BMW-1er-E87-CIC ... 3cc9eb4386 Hadde ett lite håp om å ødelegge min ccc under oppdatering for å ha en gyldig grunn til å bygge om til cic.
minim Skrevet August 21, 2012 Forfatter Skrevet August 21, 2012 Det høres innviklet ut nå før jeg har begynt å se å det. Det er overkommelig for en DIYer? Jeg jobber til daglig med programmering/igangkjøring av PLS/PLC styringer, men bilverden er ikke helt lik den industri/bygg automasjon så jeg er litt på tynn is her Fikk du problemer med for lite strøm selv når du hadde den 50A strømforsyningen du linket til?
Yngvejos Skrevet August 21, 2012 Skrevet August 21, 2012 Det høres innviklet ut nå før jeg har begynt å se å det. Det er overkommelig for en DIYer? Jeg jobber til daglig med programmering/igangkjøring av PLS/PLC styringer, men bilverden er ikke helt lik den industri/bygg automasjon så jeg er litt på tynn is her Fikk du problemer med for lite strøm selv når du hadde den 50A strømforsyningen du linket til? Det burde være overkommelig. Jeg er DIYer med elektrikerbakgrunn selv. Jeg brukte ett par uker på å lese meg opp på det for å få full kontroll på forskjellen på de forskjellige programmene og de forskjellige begrepene. Liten oversikt: Inpa: Diagnoseprogramvare NCS-expert: Programvare for koding Winkfp: Programvaren som brukes for å oppdatere/programmere moduler Ediabas: En service som kjører i bakgrunnen for å etablere kontakt mellom bilen og de overnevnte programmene. Daten files: Disse inneholder ny programvare til modulene og oppdateringer for å kode moduleen. V45 filene funker fint til oppdatering. Disse tre programmene hører sammen i BMW Standard tools pakken. 50A psuen hadde ingen problemer med å levere nok strøm. Det største strømtrekket jeg så under programmeringen var rundt 40A, vanligvis lå den på rundt 15-20A
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå