Gå til innhold

Autolat-tull, E39 540i '00


olemt
 Share

Anbefalte innlegg

Har vært hos Bilia og kjørt diagnose. De fant feil på camshaft position sensor, men ingenting på kassa. Den har samme temperatur som motorolja, så de mener det ikke er noe galt der. De anbefaler å bytte kamaksel-sensoren og olja på automaten, og ikke noe mer. Har dere noen formening om at denne sensoren kan få bilen til å gire merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært inne. Oljen så helt fin ut. Ingen tegn til slitasje i det hele tatt. Magnetene hadde veldig lite spon, så kassen er knapt innkjørt. Gleder meg til en lengre prøvetur i kveld for å se om alt er som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og ta en diagnose før man "kaster" 4-5000,- ut vinduet på noe som kanskje ikke hjelper?

Disse verdiene er ikke vits og slette, de justerer seg selv hele tiden. Så etter en dag eller to er de tilbake til hans "kjørestil". Man kan foresten resette dem ved og holde gassen i kickdown mens man slår på tenninga og holder gassen i 12 sek eller noe slikt mener jeg.

Om en abs sensor tuller vil girkassa få problemer med og gire for eksempel.

Hadde testeren på min bil idag. Drev å dilla på en stund og testa diverse greier (har en problembil). Hveertfall, så ser jeg det at feilkode på abs (hjulhastighetsføler) og feil på automatkasse går litt hånd i hånd. Kom opp feil på det på min etter en kjøretur mellom testing, men er usikker på om feilen er reèl eller ikke. :)

Så jeg støtter opp på den at en løsning muligens kan være at en abs sensor tuller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ute og kjørt en halvtimes tid. Ikke noe tull i giringen, og best av alt: Faktisk veldig merkbar økning i dreiemomentet. Har ikke hatt så kraftig motor før, og syntes jo den var heftig før, men nå er det jo nesten for mye av det gode. Bare nesten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva koster det å bytte all olje i automatkasser på bavaria i dag ? automat kassen på min 7er girer meget bra men er 37 tusen siden sist dette var skiftet.

Bavaria tar vel fort like mye som Bilia. 11 liter olje gikk med. Kom på 8.000 med kamakselsensoren. Sensoren kostet 1300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girtullet fortsatte på vei til jobb i dag. Er like langt. Fikk altså mer effekt, men kassa må åpnes igjen. De får bare samle opp oljen og fylle den på igjen. Kjøper ikke 11 liter til. Tipper det er ledningssettet med temperatursensor som er problemet likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Dette er rimelig bra treff. Må nok bytte kabelsettet, da temperatursensor inngår i det. Nøyaktig samme symptom på girkassen har blitt borte for andre etter byttet. Kjørte en diagnose hos brodern, og han fant feilmeldinger på overheat av ATF. Akkurat samme feilmelding på andre biler. Temperatursensoren med partnummer 24341423719 er på trynet. Ledningssettet koster 1700 kroner, men blir jo bytte av olje og filter samtidig.

http://bimmerboard.com/forums/posts/1091413

Da kan jeg bekrefte hvis noen lurte, at det var dette som skulle til. Så de som har byttet hele kassen pga samme symptom bør kanskje ta en prat med verksted. Litt forskjell på rundt 7000 spenn og 80-90 tusen som det fort koster å bytte kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Dette er rimelig bra treff. Må nok bytte kabelsettet, da temperatursensor inngår i det. Nøyaktig samme symptom på girkassen har blitt borte for andre etter byttet. Kjørte en diagnose hos brodern, og han fant feilmeldinger på overheat av ATF. Akkurat samme feilmelding på andre biler. Temperatursensoren med partnummer 24341423719 er på trynet. Ledningssettet koster 1700 kroner, men blir jo bytte av olje og filter samtidig.

http://bimmerboard.com/forums/posts/1091413

Da kan jeg bekrefte hvis noen lurte, at det var dette som skulle til. Så de som har byttet hele kassen pga samme symptom bør kanskje ta en prat med verksted. Litt forskjell på rundt 7000 spenn og 80-90 tusen som det fort koster å bytte kassen.

Kan bare bekrefte at kassen fortsatt fungerer utmerket. Så jeg anbefaler å bytte ledningssettet til 1500 kr på annethvert oljeskift, hver 160.000 km da ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...