Jump to content

Autolat-tull, E39 540i '00


olemt
 Share

Recommended Posts

E39 540, 2000 modell. 145.000 km. Olja ikke skiftet.

Den driver og tuller litt på girene. Går ned under kjøring uten belastning, helt uten at det er behov for det. I sted ville den ikke over andre gir. Satte den i manuell, og displayet skiftet men ikke kassen når jeg prøvde å gire manuelt. Hva er dette for noe? Er det grunn til å tro at bare oljeskift løser dette her? Alt var normalt etter en "reboot"...

Skal legge til at jeg kjøpte den i mai, og da var alt i orden. Har byttet alt av olje og filtre, unntatt autolatoljen. Den rakk jeg ikke før ferien. Problemet begynte etter 5000 km på motorvei. Kjørte tur/retur Spania.

Link to comment
Share on other sites

Du kan starte med oljeflush, bare skift vil ikke hjelpe så mye av seg selv...

Flusher du så tømmer du absolutt all olje :)

Kanskje det hjelper? Automatkassa til BMW er ike mye å skryte av dersom de ikke har blitt vedlikeholdt.. Men det gjelder jo alle kasser og det vel :)

Link to comment
Share on other sites

Viktig at man etter flushing og skift av olje og filter på automatkassa får et verksted til å slette adaptive verdier i girkassa sin styremodul. Da starter man "på null" igjen, dvs kassa tror den er ny. ;)

Kan man slette disse selv med diagnose-app for iphone for eksempel? Det virker ikke som det er noe mekanisk feil, for den girer jo kontant og fint som den skal. Men den elektroniske styringen virker å være på trynet, og da lurer jeg jo på om det kan være noe med den adaptive læringen som har gått amok etter overgang til ny sjåfør.q

Link to comment
Share on other sites

Viktig at man etter flushing og skift av olje og filter på automatkassa får et verksted til å slette adaptive verdier i girkassa sin styremodul. Da starter man "på null" igjen, dvs kassa tror den er ny. ;)

Kan man slette disse selv med diagnose-app for iphone for eksempel? Det virker ikke som det er noe mekanisk feil, for den girer jo kontant og fint som den skal. Men den elektroniske styringen virker å være på trynet, og da lurer jeg jo på om det kan være noe med den adaptive læringen som har gått amok etter overgang til ny sjåfør.q

Ikke for Iphone, men tror man kan resette disse med carsoft. Men du MÅ være forsiktig, du kan få kasseras om du gjør dette selv uten å flushe og bytte olje/filter. Har noe med trykkstyringen mot clutchene å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hva med og ta en diagnose før man "kaster" 4-5000,- ut vinduet på noe som kanskje ikke hjelper?

Disse verdiene er ikke vits og slette, de justerer seg selv hele tiden. Så etter en dag eller to er de tilbake til hans "kjørestil". Man kan foresten resette dem ved og holde gassen i kickdown mens man slår på tenninga og holder gassen i 12 sek eller noe slikt mener jeg.

Om en abs sensor tuller vil girkassa få problemer med og gire for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Den driver og tuller litt på girene. Går ned under kjøring uten belastning, helt uten at det er behov for det. I sted ville den ikke over andre gir. Satte den i manuell, og displayet skiftet men ikke kassen når jeg prøvde å gire manuelt.

Mens jeg cruiser, går bilen ned i gir og opp hele veien, så begynner S-sport mode å blinke hele tiden. Du ser på RPM opp og ned pga bilen girer ned og opp igjen. Når jeg kjører manuell og DS-sport, så er det ingen problem. Etter diagnosen viser det steptronic switch. Jeg skifter den, men det er forsatt problem. Jeg kjøper girkassen ecu på Ebay for 600 kr og setter på. Det er ingen problem :D . Tislutt oppdatert jeg software for min bil. Min bil har kjørt 142k og flushet girkassen oljen noen år tilbake før dette skjedde.

Anbefal å ta diagnosen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Blir bare verre dette her. Nå låser den seg i tredje etter rundt 20 minutter kjøring. Drar jeg den opp til rundt 4500 rpm girer den opp, men når jeg slipper gassen og lar den trille girer den ned igjen. Noen som har peiling?

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg har tenkt å gi meg i kast med det selv, men fant reparasjonsmanualen for ZF 5HP24 girkassen.

Det fremgår det at ZF selv definerer lifetime-olje som olje som ikke behøver å byttes før den har vært i bruk i ti år. Så BMW sin anbefaling kommer tydeligvis fra ZF.

http://akpp-texpost.ru/5HP24E.pdf

Tok en prat med Ole Ringstad om problemet mitt, og han mente det nok var et elektronisk problem, for disse kassene er "solide beist" med veldig lite mekaniske feil i følge han. Skal nå uansett ta en tur ut dit og få byttet olje og filter ettersom mer enn ti år har gått. Den er 12 år nå.

Link to comment
Share on other sites

Dette er rimelig bra treff. Må nok bytte kabelsettet, da temperatursensor inngår i det. Nøyaktig samme symptom på girkassen har blitt borte for andre etter byttet. Kjørte en diagnose hos brodern, og han fant feilmeldinger på overheat av ATF. Akkurat samme feilmelding på andre biler. Temperatursensoren med partnummer 24341423719 er på trynet. Ledningssettet koster 1700 kroner, men blir jo bytte av olje og filter samtidig.

http://bimmerboard.com/forums/posts/1091413

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...