Gå til innhold

Godkjenning/tuv på bilstein demper og fks fjærer på E39?

Anbefalte innlegg

Skrevet

'97 528ia.

I følge forrige eier er den senket 50mm. Har sett på fjærene og demperne og funnet følgende:

Forran:

Fjær: FKS109VA

Demper: Bilstein 1210VE3B407H1

Bak:

Fjær: FKS109HA

Demper: Sachs 170855

Hvor mye senker dette, stemmer det med 50mm?

Fikk ikke med noen papirer på dette, trenger man tuv? Noen som har i så fall?

Har prøvd å søke på bilstein men finner ikke akkurat dette nummeret, noen som vet hvilken demper er det?

• 2 weeks later...
  • 6 months later...
Skrevet

Her er forresten bilder av for og bakfjær.

Noen som vet om tuv papirer til disse og hvor mye dette senker? I følge forrige eier er den senket 50mm, men har ikke greidd å finne info om disse fjærene.

Gjentar info fra første post:

'97 528ia.

Forran:

Fjær: FKS109VA

Demper: Bilstein 1210VE3B407H1

Bak:

Fjær: FKS109HA

Demper: Sachs 170855

bvti53z9bcotelq1pysf.jpg

izqz8ctzsoi8xge6z8nl.jpg

Skrevet

Hvis det senker så mye som 50mm kan det være at tuv papirene til fjærende krever kortere dempere en org. lengde. Bak er det orginal dempere.

Det du i det minste trenger her er tuv på fjærer og 4-hjulskontroll for og få det godkjent. Men de fjærende bak har ikke lenge igjen før de knekker, så hadde ikke brukt penger på og få det godkjent.

Da har du 2 muligheter. Sette på orginal fjærer.

Eller kjøpe noen nye senkefjærer og få det godkjent.

Skrevet
Hvis det senker så mye som 50mm kan det være at tuv papirene til fjærende krever kortere dempere en org. lengde. Bak er det orginal dempere.

Det du i det minste trenger her er tuv på fjærer og 4-hjulskontroll for og få det godkjent. Men de fjærende bak har ikke lenge igjen før de knekker, så hadde ikke brukt penger på og få det godkjent.

Da har du 2 muligheter. Sette på orginal fjærer.

Eller kjøpe noen nye senkefjærer og få det godkjent.

Bilen ble eu-godkjent dagen før jeg hentet den, da med disse fjærene og demperne. Men de brydde seg vel ikke om manglende tuv papirer da. Det nærmer seg derimot eu-kontroll igjen, og det er jo ikke sikkert jeg er like heldig. Ja, de fjærene bak er litt rustne, så de burde vel kanskje byttes snart.

Liker jo veiholdningen som den er, men den er irriterende lav på dårlige veier og ombord på ferga, så usikker på om jeg skal bytte til originalt eller tilsvarende senk. Da bytter jeg i tilfelle også fremme selv om de ikke er spesielt rustne, så da trenger jeg kanskje ikke tuv for disse fjærene, men dersom det er "lett" tilgjengelig..

Skrevet
Så etter nå. De senker 35 / 35 mm så da er det ok med org.fjærer.

Skal se om jeg finner tuv.

Flott om du finner, men trenger kanskje ikke legge så mye arbeid i det dersom fjærene må byttes.

Men om jeg må bytte fjærer, og demperne er bra(de fremme var nye da jeg kjøpte den), så har jo demperne gått nå med 35mm senk(hvor fant du det forresten?). Hvordan blir det da eventuelt å sette på original fjærer på samme demperne, tåler de det eller må jeg bytte demperne også?

Tusen takk for hjelpen så langt :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Ok.

Originale fjærer blir vel kanskje litt slappe.

Jeg finner brukte m-tech fjærer, de senker vel ca 20mm. Det skulle vel da gå greit sammen med de demperne som står på nå.

Og da slipper jeg altså å ha dokumentasjon på fjærene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...