Jump to content

Godkjenning/tuv på bilstein demper og fks fjærer på E39?


The Edge
 Share

Recommended Posts

'97 528ia.

I følge forrige eier er den senket 50mm. Har sett på fjærene og demperne og funnet følgende:

Forran:

Fjær: FKS109VA

Demper: Bilstein 1210VE3B407H1

Bak:

Fjær: FKS109HA

Demper: Sachs 170855

Hvor mye senker dette, stemmer det med 50mm?

Fikk ikke med noen papirer på dette, trenger man tuv? Noen som har i så fall?

Har prøvd å søke på bilstein men finner ikke akkurat dette nummeret, noen som vet hvilken demper er det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Her er forresten bilder av for og bakfjær.

Noen som vet om tuv papirer til disse og hvor mye dette senker? I følge forrige eier er den senket 50mm, men har ikke greidd å finne info om disse fjærene.

Gjentar info fra første post:

'97 528ia.

Forran:

Fjær: FKS109VA

Demper: Bilstein 1210VE3B407H1

Bak:

Fjær: FKS109HA

Demper: Sachs 170855

bvti53z9bcotelq1pysf.jpg

izqz8ctzsoi8xge6z8nl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis det senker så mye som 50mm kan det være at tuv papirene til fjærende krever kortere dempere en org. lengde. Bak er det orginal dempere.

Det du i det minste trenger her er tuv på fjærer og 4-hjulskontroll for og få det godkjent. Men de fjærende bak har ikke lenge igjen før de knekker, så hadde ikke brukt penger på og få det godkjent.

Da har du 2 muligheter. Sette på orginal fjærer.

Eller kjøpe noen nye senkefjærer og få det godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det senker så mye som 50mm kan det være at tuv papirene til fjærende krever kortere dempere en org. lengde. Bak er det orginal dempere.

Det du i det minste trenger her er tuv på fjærer og 4-hjulskontroll for og få det godkjent. Men de fjærende bak har ikke lenge igjen før de knekker, så hadde ikke brukt penger på og få det godkjent.

Da har du 2 muligheter. Sette på orginal fjærer.

Eller kjøpe noen nye senkefjærer og få det godkjent.

Bilen ble eu-godkjent dagen før jeg hentet den, da med disse fjærene og demperne. Men de brydde seg vel ikke om manglende tuv papirer da. Det nærmer seg derimot eu-kontroll igjen, og det er jo ikke sikkert jeg er like heldig. Ja, de fjærene bak er litt rustne, så de burde vel kanskje byttes snart.

Liker jo veiholdningen som den er, men den er irriterende lav på dårlige veier og ombord på ferga, så usikker på om jeg skal bytte til originalt eller tilsvarende senk. Da bytter jeg i tilfelle også fremme selv om de ikke er spesielt rustne, så da trenger jeg kanskje ikke tuv for disse fjærene, men dersom det er "lett" tilgjengelig..

Link to comment
Share on other sites

Så etter nå. De senker 35 / 35 mm så da er det ok med org.fjærer.

Skal se om jeg finner tuv.

Flott om du finner, men trenger kanskje ikke legge så mye arbeid i det dersom fjærene må byttes.

Men om jeg må bytte fjærer, og demperne er bra(de fremme var nye da jeg kjøpte den), så har jo demperne gått nå med 35mm senk(hvor fant du det forresten?). Hvordan blir det da eventuelt å sette på original fjærer på samme demperne, tåler de det eller må jeg bytte demperne også?

Tusen takk for hjelpen så langt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok.

Originale fjærer blir vel kanskje litt slappe.

Jeg finner brukte m-tech fjærer, de senker vel ca 20mm. Det skulle vel da gå greit sammen med de demperne som står på nå.

Og da slipper jeg altså å ha dokumentasjon på fjærene?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...