Gå til innhold

Speedo virker = sensor + ring VB ok?? (E39)


Martin80
 Share

Anbefalte innlegg

Har ett ABS-problem på E39 som jeg prøver løse.

Speedometeret på E39 bruker ABS-sensor venstre bak. Noen som vet om det at når speedometeret virker er ett bevis på at det ikke er noe galt med sensor eller ring venstre bak i forhold til ABS-problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tilsier som regel at sensor er ok.

Funker cruisie kontrollen da?

Jepp, cruise virker også. Sensor VB er ny, lurer mest på om jeg kan være sikker på at magnet-ringen innenfor også er ok siden speedo/cruise virker. Kan det tenkes at speedo virker selv om magnet-ringen evt er skadet, men at ABS evt vil tulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg mene at speedo også ville tulle litt, men man vet aldri helt sikkert egentlig.

Cruise henter info fra høyre side bak, så da er nok den også ok vil jeg si.

Er en del som har hatt problemer med defekt abs modul (sitter på abs pumpen) på e-39 i senere tid, og det har liksom ikke kommet helt klart frem før følere er byttet rundt om.

Personlig ville jeg tatt diagnose, og muligens byttet sensorer fremme også, men søk på forumet etter abs modul, så dukker nok trådene opp, slik at du kan lese og eventuelt tyde deg frem til en løsning basert på andre brukeres innlegg/feilsymptomer.

Bruk også KUN orginal følere, da det har blitt brukt uorginale med lite hell hos noen brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg mene at speedo også ville tulle litt, men man vet aldri helt sikkert egentlig.

Cruise henter info fra høyre side bak, så da er nok den også ok vil jeg si.

Er en del som har hatt problemer med defekt abs modul (sitter på abs pumpen) på e-39 i senere tid, og det har liksom ikke kommet helt klart frem før følere er byttet rundt om.

Personlig ville jeg tatt diagnose, og muligens byttet sensorer fremme også, men søk på forumet etter abs modul, så dukker nok trådene opp, slik at du kan lese og eventuelt tyde deg frem til en løsning basert på andre brukeres innlegg/feilsymptomer.

Bruk også KUN orginal følere, da det har blitt brukt uorginale med lite hell hos noen brukere.

Carsoft diagnosen viser error kode 66, som ut fra nettet betyr "Wheel sensor rear right or wheel speed sensor power supply".

Jeg har byttet til annen brukt abs-modul og latt BMW kode den. Ingen bedring. Jeg har ohmet pin 30-31(HB), 13-29(VB), 15-16(HF), 12-28(VF) på abs modulen som alle hadde samme verdier. Samme med tilsvarende huller i kontakten ut gjennom sensorene.

Tenker nå at det trolig er en av ringene innenfor en av sensorene som er noe galt med, men vet ikke evt hvilken. Den magnet-ringen sitter vel i lageret fremme ihvertfall, sitter de i lageret bak også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...