FredrikE24 Skrevet August 26, 2012 Share Skrevet August 26, 2012 Har selv hatt servicebil jeg ikke skattet av, dette er jo veldig opp til hver enkelt arbeidsgiver hvor hardt en vil holde igjen. Det er den oppførte brukeren av bilen som har ansvar for å følge regelverket ikke arbeidsgiver/firma. I mitt firma måtte man underskrive kontrakt på dette, der sto det også at bilen ikke under noen omstendighet skulle brukes til privat kjøring. Med andre ord full ansvarsfraskrivelse fra firmaets side. Skulle man trenge varebil en gang innimellom var det bare en telefon til sjefen og spørre, så var det alltid greit og bruke servicebilen med hans godkjennelse bare det ikke ble missbrukt. Det er egentlig ikke noe å lure på, det må beskattes ved privat bruk åkke som.. Kravet for å slippe å skatte er, bilen skal ikke være egnet til privatbruk(varebil), man kan ta med bil hjem dersom man skal rett til arbeidssted dagen etter, om det er tilfelle og dette gjentar seg er det maks 3 dager på rad til samme arbeidssted(eller var det 4?) før man må skatte av å ha gratis transport til jobb. Disse reglene er det utrolig vanskelig å tilfredsstille. Hos min arbeidsgiver var det ikke et tema å skatte av firmabilen og bruke denne privat(stort firma med 116 servicebiler bare i min avdeling) hadde sett bra ut om 116 biler hadde kjørt rundt i Oslo på kveldstid med full profilering(+2 andre avdelinger i Oslo med ca. halvparten antall biler på hver avdeling). Til tross for dette så jeg hver eneste dag på kveldstid biler med mitt firma sin logo som kjørte rundt, jeg gjenkjenner hver eneste person og det er noe avslørende når fruen sitter ved siden av sammen med bikka på fanget... På en annen side er det mye bedre at du dokumenterer alt uansett og trikser litt med kjøreboka om det blir noen omveier. Man slipper mange av disse problemene om man setter bilen hos arbeidsgiver hver dag og henter den ut hver morgen. Jeg kan godt forstå at reglene er sånn, er så utrolig mange som kjører servicebiler privat og jeger prinsipielt imot ulovlig privatkjøring av servicebil. Hos oss skapte det et svært negativt miljø det var alltid noen få som ødela for flertallet som fulgte reglene ved å kjøre mye privat. Er noe som ikke henger på greip når en kollega kjørte like mye som meg i året, når jeg hadde lenger reisevei til jobb samt kjørte mye mer i tjeneste(små serviceoppdrag i storoslo som innebar MYE kjøring). Når det gjelder GPS i bilene er det ikke noen regel fra myndighetene, men kun for å øke effektiviteten hos selskapene som ønsker å ta i bruk dette hjelpemiddelet. Hadde gladelig tatt det i bruk og sluppet den helvettes kjøreboka, problemet lå hos oss i fagforeningen som fryktet en ledelse som de mente ville overvåke bilparken. Jeg mener at de som følger reglene ikke bør ha noe å frykte uansett. En kjørebok skal inneholde, fra/til, antall passasjerer og hvorfor disse passasjerene sitter på, antall kjørte km, dato og klokkeslett og om det fraktes utstyr/materiell samt begrunnelse/beskrivelse/hensikt for bruken av bilen på hver enkelt tur. Dette skal skrives for hver gang bilen flyttes noe som helst sted(satt på spissen). Jeg kjørte ca. 20-40 mil om dagen i arbeidstiden, gjorde ikke så mye annet enn å kjøre tenker mange, men var veldig mange små oppdrag hit og dit på kryss og tvers av byen, det var et helvette å få kjøreboka til å gå opp i løpet av en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå