Gå til innhold

Spørsmål om Torque Converter

Jordfræsar
 Share

Anbefalte innlegg

Tar jeg feil? ;) I dette tuning kitet fra BMW får man også en "Torque converter" for de med automatkassa. Jeg har automat, og lurer på om det er riktig tanke at man skifter den ut for å tåle økningen av selve tuningen? Mer belastning for automatkassa ved tuning?

326.png

BMW kitet finner man her: http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=95

Torque Converter:

torque-cutaway.jpg

Så mitt spørsmål; hvorfor nevner ikke flere tuningselskaper slike ting? Ikke nødvendig eller noe bare BMW pusher på forbrukeren for å tjene mer penger?

Kan ikke mye om bildeler etc, men nysgjerrig av natur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken Hafsmo. God lesing for meg som er grønn på dette. Etter at jeg leste saken forstår jeg behovet. Fikk beskjed at en oppgradering med det kitet jeg linker til, tar omtrent 5,5 time hos BMW. Mye av tiden gikk da til converteren.

Så veldig forenklet er converteren "hovedpulsåren" i kassa? ;) hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Converteren overfører momentet inn i kassa. Setter du i en oppgradert converter vil du få mer stress i kassa og den ryker tidligere hvis den ikke tåler den økte effekten.

Eksempel, Dodge RAM diesel. Kassa er så dårlig at de måtte montere en slapp converter for at den ikke skulle ryke med original effekt. Mange bytter converter og trimmer, kassa ryker etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Converteren overfører momentet inn i kassa. Setter du i en oppgradert converter vil du få mer stress i kassa og den ryker tidligere hvis den ikke tåler den økte effekten.

Eksempel, Dodge RAM diesel. Kassa er så dårlig at de måtte montere en slapp converter for at den ikke skulle ryke med original effekt. Mange bytter converter og trimmer, kassa ryker etter noen uker.

Det er jo klart at når du flytter stall speeden på en bil som har en million nm så må du nesten være helt sikker på hva du holder på med. Tviler på at noe slikt er tilfellet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre bil mindre kasse. Tviler og på at det er noe stort problem her, men mest sannsynlig har det samme effekt. Dette er vel et kit som er satt opp for å fungere bra til den bilen.

Om han er nysgjerrig av natur er det sikkert spennende å høre et par andre eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...