Gå til innhold

Forbruk manuell/automatgear

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står i fare for å kjøpe meg ny/brukt bil

Tenker da på E46.

Før i tiden da det bare kaltes automatgear slik som på E36 320/325 så brukte den mere drivstoff enn manuell gear. Dette fordi automatkassen hadde større motstand enn manuell og annerledes kjørestil/gearskift.

Vil steptronic gearkasse være likedan slik at den bruker mere drivstoff enn manuell

Skrevet

Hei

Tidligere var det slik at man tapte ca 10% med automatkasse ift manuelgiret bil, men denne forskjellen er snart utlignet. Jeg har stor erfaring med forskjellige biler og det jeg merker forskjell på min nye F11 (8 gir) kontra alle de andre bilmerker/modeller er at turtallet på motoren faller ikke når jeg slipper gasspedalen, motorens turtall følger hastighet på bilen, i motsetning til de andre bilmerker/modeller så faller turtallet ned til tomgangshasighet når jeg slipper gasspedalen. Dette er da automatkasse.

Dette betyr at det er minimalt forskjell og tap/slipp på denne kassen som igjen medfører marginal forskjell på manuel og automat gir ift forbruk.

Hvordan det er på din nye/bruktbil kjenner jeg ikke til.

Skrevet

Du bruker noe mer bensin på småkjøring med aut.På langkjørin ubetydelig om i det hele tatt mer. Min 523iA E39 bruker 1,1 på vår blandede kjøring og brukte 0,76 fra Haugesund til Gøteborg. Forskjellen er ikke større mellom kassene enn at du bør velge den girkassen du helst liker å kjøre med.

Skrevet

Liker du full comfort så kjøper du automat. Er du litt for "hest og kjærre" så kjøper du manuell. Forbruket er det liten forskjell på.

Skrevet

Har hatt 2 stk e36 328. En med manuell og en med automat. Må innrømme at den med manuell drakk MYYYE mindre enn den med automat. Den med manuell kjørte jeg med et gjennomsnittsforbruk på 0.74 og den med automat over literen. Kjørte pent og pyntelig med begge bilene.

Skrevet
E46 påstår jeg bruker mer suppe på automat enn manuell... SNakker av erfaring :) 328Cia og 328Ci..

Da var det du som var sjåfør på begge også?

Det er jo en god sammenligning da

Skrevet

Vel, nja.. Kan ikke si at høyrefoten min er den beste å bruke til sammenligning. Men jeg tanket vel bittelitt mer med automat enn manuell.

Er meg som var sjåfør ja. Nå var det snakk om mye småkjøring i opp og nedoverbakker. Langkjøring var så å si identisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...