TorErik Skrevet August 25, 2012 Share Skrevet August 25, 2012 Hei! Når jeg startet bilen etter en tur på Ikea på torsdag så hørte jeg en litt merkelig lyd i fra motoren min, mulig den har vært der noen dager men parkeringshuset gjorde vel til at jeg hørte lyden bedre. Tenkte ikke så mye mer over det da lyden forsvant igjen med en gang. Men når jeg stoppa på en parkeringsplass litt senere og lot bilen stå litt på tomgang så kom lyden tilbake, denne gangen noe kraftigere. Sjekka oljenivået og syns det var litt lavt så fyllte på olje og lyden var borte. (kan ha vært helt tilfeldig da bilen sto stille noen min) Men igår kom den tilbake verre enn noen gang. Litt om lyden: - Kommer og går når det passer den. Ikke noe fast mønster. Av og til er den der på tomgang, andre ganger ikke. - Høres kun på tomgang og lav fart i 1gir med vinduet åpent. - Høres ut som den kommer fra framkant av motor, gjerne i området rundt dynamo og servopumpe. - Hører ingenting når jeg kjører normalt og har heller ingen symptomer på at bilen går dårligere. Har prøvd og lytte litt rundt i motorrom uten hell. Er i Bergen om dagen og har verken tilgang til verktøy eller verksted så derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve her om noen har vært borti tilsvarende. Greit å vite om jeg kan bruke bilen eller ikke. Kan det være dårlig servopumpe? Åpnet tanken og kikket på olja og syns den var veldig svart og tyntflytende i forhold til når jeg bytta den for 100mil siden men har som sagt kun kikket på den. Legger ved en video som er filmet fra utsiden kun for og få fram lyden jeg prøver å beskrive. Som dere hører på slutten av filmen så forsvinner lyden etter ei stund. Mvh Tor Erik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stuffy92 Skrevet August 26, 2012 Share Skrevet August 26, 2012 Det høres ut som råder for meg desverre:/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stuffy92 Skrevet August 26, 2012 Share Skrevet August 26, 2012 kan være vanosen også det lagre inni der, men det lager ikke så sterk lyd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 26, 2012 Share Skrevet August 26, 2012 Er ikke noe som går i vifta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet August 26, 2012 Share Skrevet August 26, 2012 Kanskje du har feiltenning? Hørest ut som motoren slår tilbake. Kanskje kamsensor er def? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rollerboy Skrevet August 26, 2012 Share Skrevet August 26, 2012 syntes det der høres ut som en utslitt dynamo jeg..ike råder iaf. da ville lyden vært konstant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TorErik Skrevet August 27, 2012 Forfatter Share Skrevet August 27, 2012 Takker for svar sålangt Det er ingenting som er borti vifta såvidt jeg kan se iallefall. Var ute og kikket litt mer på det nå og har prøvd og fått tatt opp en ny film fra motorrom men får ikke lagt den innpå helt enda. Lyden er der helt fra motor er kald og tror ikke den endrer seg så mye om motor blir varm, isåfall til det verre. Stod lenge på tomang og lyden var der hele tiden, så kjørte jeg 500m og lot den stå på tomgang igjen. Lyden borte. Kjørte de 500meterene tilbake og lyden var der svakt igjen. Skjønner ingenting jeg. Det første jeg tenkte var rådebank, men kan ikke helt skjønne det heller siden lyden ikke er der konstant? Høres egentlig ut som om lyden kommer fra toppen en plass, men den forplanter seg vel rundtom så er vansklig og si. Tenker i rettning vannpumpe, servo eller dynamo? Kan vannpumpa lage så stygg lyd? Dynamoen er foresten veldig varm, så varm at jeg ikke kan holde hånda på den, om det er normalt eller ikke er uvisst for min del iallefall Skal prøve om det er mulig og få av reima og starte den da, for og få dette utelukka iallefall. Fikk tatt en hurtig diagnose og fikk opp et par feil. Lambdaen er dårlig så den har ikke noe med dette og gjøre. Og luftmengdemåleren er ikke tilkoblet om dagen av andre årsaker Så det er kun den siste feilmeldingen som er ny. Aner ikke hva det kan være eller om det er en del av problemet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet August 27, 2012 Share Skrevet August 27, 2012 Dynamoen skal vera varm den. Den virker når den blir varm. Vannpumpa hadde lagd lyd når du gassa på og. Servoen hadde kanskje forandra lyd viss du svinger når du står i ro. Det er ikkje veivhusventilasjonslangen som har hoppa av? Kjenner ein der veivhusventilasjonslangen hoppa av, og då smalt da og knitra på tomgang. Veivhusventilasjonslangen går inn under innsugsmanifold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TorErik Skrevet August 27, 2012 Forfatter Share Skrevet August 27, 2012 Oki Kan hende det er veivhusventilasjonen ja. Skal ta en nærmere kikk på det i morgen. Syns det ryker litt mer av bilen på tomgang nå enn det har gjort tidligere men det kan hende det bare er innbilning. Her er iallefall den andre videoen. Som du ser så øker det faktisk litt med turtallet nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet August 27, 2012 Share Skrevet August 27, 2012 ta en jernstang, type forlenger til skralle, og sett tommelen på enden, og øret nedpå tommelen, så setter du stangen her og der i motoren, helt nedpå delen du vil lytte på. eg tipper dynamo lagre som er føkket. du kan evt gi meg en lyd, og komme opp til meg, så kan eg sikkert hjelpe deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet August 27, 2012 Share Skrevet August 27, 2012 Tvile på at dyamoen hadde laga sånn lyd. Lager lage ikkje klakke lyder. Dessuten så ser dynamoen ny ut? Men du burde ta vekk vifte reima for å utelukke servo, reim, dynamo og vannpumpe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TorErik Skrevet August 28, 2012 Forfatter Share Skrevet August 28, 2012 Er egentlig ingen lagerlyd nei. Virker heller som det er noe som tar borti en plass eller noe lignende. Usikker på hvor ny dynamoen er da jeg kun har hatt bilen et par mnd. Skal få ordna meg noe verktøy og prøve uten reima. Takk for tips og tilbudet combatkit Vil nett prøve uten reima før jeg prøver meg ute i Bergenstrafikken. Bor på nordnes så er fort og lage kaos om bilen stopper på veien Om jeg ikke finner utav det så tar jeg gjerne imot litt hjelp. Om jeg får lånt meg en bil kan jeg gjerne ta en tur på biltema og kjøpe meg et stetoskop for og kunne lokalisere lyden. Prøvde litt med et skrujern på vannpumpa men det fungerte dårlig. Kan virke som om lyden kommer derifra men er langt i fra sikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JTS77 Skrevet August 29, 2012 Share Skrevet August 29, 2012 Lager havari på dynamoen! Ta av multireima og sjekk om ikke du klarer og bevege hjulet opp/ned sidevis. Dynamoen skal ikke bli så varm at en ikke kan legge hånda på. Dynamoen skal vera varm den. Den virker når den blir varm. Den skal virke fint når den er kald og... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TorErik Skrevet August 29, 2012 Forfatter Share Skrevet August 29, 2012 Lyden kan minne litt om det her egentlig: Har vært ute og prøvd uten reima idag. Ingen ulyder ifra verken servo, vannpumpe eller dynamo. Alt virket tight og fint. Lyden kom ikke verken med eller uten reim før jeg hadde kjørt bilen ei stund og fått den skikkelig driftsvarm. Og da kom den og gikk flere ganger i løpet av noen få min. Hørte ingenting under kjøring idag. Nå begynner jeg og lure på om lyden kommer fra toppen en plass Vanos? Hva er egentlig feil da? og hva er verst tenkelige utfall av dette? Totalt havari? Merker jeg er lei av denne bilen nå så om noen vil ha et prosjekt så skrik ut. Tenkte jeg skulle få bytta olja så fort som mulig, men litt dårlig med skruplass her. Noen som har et godt tips til hvor jeg kan få ordna det? Alternativet er og kjøre de 16milene det er hjem til garasjen også fikse den der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet August 29, 2012 Share Skrevet August 29, 2012 Lager havari på dynamoen! Ta av multireima og sjekk om ikke du klarer og bevege hjulet opp/ned sidevis. Dynamoen skal ikke bli så varm at en ikke kan legge hånda på.Dynamoen skal vera varm den. Den virker når den blir varm. Den skal virke fint når den er kald og... Stor motstand i dynamoen når den lader, så det er naturlig at den blir varm. Dynamovarmen blir uansett påvirka av motoren. Du kan jo kjenna på dynamoen til bilen min viss du er usikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå