Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vask godt med wd40 på magnetringen. Funka for meg. Men vis du vil ha diagnose så kan du bare komme. Surra med det her lenge uten diagnose og det blei håpløst. Eneste som gir deg sikkert svar er diag

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Målte på kontakt til hjernen under hanskrommet isted. Og har nesten helt like verdier på alle 4. Er det noen måte måle om hjerne er defekt?

Tror hjernen tåler å bli ohmet ?

Du kan evt prøve å ohme inn i hjernen på de tilsvarende punktene, det går ihvertfall på 2000 mod som har hjernen(styreenheten) ute på hydroaggregatet. Men selv om du evt får samme verdier på alle 4 kretesene også inn i hjernen tror jeg ikke det er noen garanti for at hjernen er iorden.

Jeg vet ikke om det går an å måle noe mer på hjernen eller evt hvordan det gjøres ?

Men når ledningsnett og sensorer hadde samme verdier er det gjerne veldig sannsynlig at feilen ligger i hjernen ?

Ja, mye tyder på at feilen ligger i hjernen tror jeg.. Eller magnetringen på hjulageret? Om jeg hadde ohmet hjernen ville den vel sikkert vært lik på alle 4, da bilen alltid er helt fin ved oppstart og at lampen først kommer på etter 3-4 og av og til 20min kjøring. Og at den alltid hakker som om abs slår inn hele til lampen kommer på.

Noen måte å finne ut om magnetringene er i orden uten å ta ifra hverandre alt?

Det er mulig å finne ut om ringene er iorden ved å måle(scoope?) signalene som kommer fra sensoren når det aktuelle hjulet spinnes. Da vises hver tagg i ringen i en graf på en skjerm og man kan se om det er skade ? Vet ikke hva utstyr som kan dette, ihvertfall ikke vanlig carsoft. BMW skulle ha flere tusen for å gjøre det..vet ikke om andre som kan det. Det er gjerne folk her på forumet som har utstyr til det.

Men jeg har inntrykk av at det er sjelden det skjer noe med disse ringene utenom hvis en sensor blir borret ut..men da vil vel feilen oppstå i forbindelse med dette..

Du kan evt ta ut sensorene og lyse inn mens du snur på hjulet, da klarer du gjerne å se om det er skade på grunn av borring, ellers vil du vel ihverfall fremme bare se inn på simmerringen som ligger utenpå lageret.

Skrevet

Var å tok ny diagnose isted. Feil på venstre foran fortsatt, nå med en helt ny føler. Står noe om distanse under pinkoden. Tok også ut føreren, blåste rent og smurte opp med wd40. Fortsatt det samme!

Skrevet
Var å tok ny diagnose isted. Feil på venstre foran fortsatt, nå med en helt ny føler. Står noe om distanse under pinkoden. Tok også ut føreren, blåste rent og smurte opp med wd40. Fortsatt det samme!

Sikkert dumt å nevne, men alle hjul må ha tilnærmet samme høyde/rulleomkrets. Hvis du f.eks har punktert og derfor kjører med reservehjulet kan det sikkert fort bli kluss med abs.

Det er ikke alltid nok å blåse rent, veldig viktig at begge anlegsflatene er ren slik at sensoren ikke står for langt ute, må gjerne skrape forsiktig med skrujern el for å få vekk inngrodd drit/eiring. Men det sjekket du sikkert. Prøvde du å lyse inn mens du snudde på hjulet når du hadde ute sensoren venstre foran ?

Skrevet

Skrapte med skrujern der sensoren sitter ja, var en del dritt der. ja, lyste inn mens jeg vridde på hjulet. Syntes det så greit ut der inne, men har aldri sett ossen det skal være når det er nytt.. Så kan jo være det er noe som ikke er som det skal.. Får kanskje prøve å få lånt meg enh hjerne, bare for å ha utelukket det.

Long distance term, var det som kom opp under venstre forann på diagnosen.

Skrevet

Byttet hjullager i dag slettet alle feilkoder. Problemet er fortsatt det samme. Men nå kommer ikke abs lampen opp i displayet lenger. har prøvd å provosert absn men ingen sjangs til å få lampen til å lyse. Men fortsatt slår abs inn når jeg bremser og farten blir lav..

Skrevet

Hmm, det var merkelig at det hadde noe å si å bytte lager hvis det er hjernen som er feil på. Kanskje det er noe med venstre foran likevel. Du har vel sjekket at anleggsflaten der sensoren sitter ikke er skadet, sensoren bør sitte skikkelig inntil. Har du brukt original sensor? Uoriginale er ikke sikkert vil fungere problemfritt. Du kan evt prøve å bytte om sensorene fremme og ta en ny diagnose. Hvis diagnosen da sier høyre foran er det nok sensoren som er synderen. Hjulet venstre foran har lik høyde som de andre? Har du sjekket at lufttrykket er likt på hver aksel? Er dekket venstre foran mye mer slitt dvs lavere enn de andre(vet ikke om abs på e39 er SÅ følsom)?

Skrevet

Ja, litt merkelig. Etter jeg bytte hjullager venstre forann tar det mye lenger tid før abs lampe tenner. Er stor forskjell, men den er helt lik på nedbremsing, abs slår inn som om det er blank is. Ja, renset annlegsflaten der sensoren sitter, og den er fin. Så tror sensoren sitter ordentlig. Nå har jeg ikke orginal sensor, men har prøvd med en orginal også, og er det samme.. har 3 Helt nye sensorer, og er det samme på alle.. Ja, kunne prøvd å byttet side på sensorene forann. Ja, er samme dekk og felger på høyre som venstre. Hmm, er litt slitt begge dekkene, men kunne jo prøvd å satt på vinterdekk på bilen og sett. Luft trykket sjekket jeg etter forrige diagnose, og det var fint.. Etter forrige diagnose slettet han alle koder, jeg kjørte en lang tur uten at abs lampe kom opp, koblet til diagnose utstyr igjen og får ikke opp noe. Kjørt med den i helgen, og da kom abs lampe opp et par ganger, så kunne fått lest av igjen og sett hva det stod som var feil nå.

Hvordan måler foresten sensorene bak? Siden de sitter inn fra fronten, måler disse også på hjullageret?

Skrevet
Hvordan måler foresten sensorene bak? Siden de sitter inn fra fronten, måler disse også på hjullageret?

Jeg er blitt fortalt at at ringen sitter i hjullageret bak også, sikkert bare konstruksjonen som gjør at sensoren sitter inn fra fronten.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Skrevet

Fant det ut ved å ta ut Abs føleren også lyste jeg inn mens jeg snudde på lageret, da klarer du se ossen abs ringen ser ut så vidt det er ;)

Skrevet
Hei

Det du har målt no er forbindelse mellom ABS pumpe og ABS Hjernen. På denne modellen sitter ABS hjernen under dashbordet på passasjerside. Her kan du måle forbindelse mellom hjerne og hver enkelt sensor.

Ovesikten over kontaktpinnene fra hjernen:

Pin Type Description / Signal type Connection /

Measuring notes

1 E Voltage supply, terminal 15 Terminal 30 voltage supply Fuse F17 DDE Fuse F31 DME

2 A Valve control Hydraulic unit, Left front inlet valve

Relay control

3 A Relay control Valve and motor relay

4 Not used

5 Not used

6 A Valve control Hydraulic unit, Right rear inlet valve

Relay control

7 A Relay control Motor relay

8 Not used

9 A Engine speed signal Left front wheel speed splice

10 A Engine speed sensor voltage supply Left front speed sensor

11 E Engine speed sensor signal Right rear speed sensor

12 A Engine speed sensor voltage supply Left rear speed sensor

13 E Engine speed sensor signal Left rear speed sensor

14 A Engine speed sensor voltage supply Right front speed sensor

15 E Engine speed sensor signal Right front speed sensor

16 Not used

17 Not used

18 A Increase idle speed signal Engine control module (DME)

19 E B+ power/feedback Engine control module relay, terminal 87

20 Not used

21 Not used

22 Not used

23 A Voltage control Auxiliary throttle position motor (ADS) DME

24 E Generator signal Generator control splice DME

25 A Valve control Hydraulic unit, Left rear outlet valve

26 A Valve control Hydraulic unit, Intake valve

27 A Valve control Hydraulic unit, Right front outlet valve

28 M Ground Ground point

29 M Ground Ground point

30 A ABS malfunction indicator lamp Instrument cluster

31 A ASC malfunction indicator lamp Instrument cluster

32 Not used

33 A Valve control Hydraulic unit, Left front outlet valve

34 A Valve control Hydraulic unit, Right rear outlet valve

35 E Engine speed sensor signal Left front speed sensor

36 A RH rear engine speed signal Transmission control module (AGS)

37 A Relay control Valve relay

38 A Engine speed sensor voltage supply Right rear speed sensor

39 M Component ground ASC throttle position sensor DME

40 A LH rear engine speed signal Left rear wheel speed splice

41 Not used

42 A RH front engine speed sensor Right front wheel speed splice

43 A Throttle position sensor voltage supply ASC throttle position sensor DME

44 E ASC passive sensor signal ASC/DSC switch

45 Not used

46 E/A Data link TXD Data link connector

47 Not used

48 E Brake signal Brake light switch

49 A Valve control Hydraulic unit, Changeover valve

50 Not used

51 E Throttle actuator terminal 30 voltage supply Fuse F8 DME

52 A Valve control Hydraulic unit, Left rear inlet valve

53 A Ground control Auxiliary throttle position motor (ADS) DME

54 A Valve control Hydraulic unit, Right front inlet valve

55 M Ground Ground point

56 Not used

57 Not used

58 Not used

59 Not used

60 Not used

61 E/A CAN-bus high Engine control module (DME)

62 Not used

63 E/A CAN-bus low Engine control module (DME)

64 Not used

65 Not used

66 Not used

67 E Throttle position sensor slider voltage ASC throttle position sensor DME

68 Not used

69 Not used

70 Not used

71 Not used

72 Not used

73 Not used

74 Not used

75 Not used

76 E Park brake signal Park brake switch

77 A Ignition timing signal Engine control module (DME)

78 Not used

79 Not used

80 Not used

81 A Ignition fade-out signal Engine control module (DME) DME

82 Not used

83 A Transmission influencing signal Transmission control module (AGS) DME

84 A Power Hydraulic unit DDE Hydraulic unit

85 Not used

86 Not used

87 Not used

88 E DKI signal Engine control module (DME) DME

Bare ta av kontakten på ABS hjernen og mål mellom:

10 og 35 venstre forran

11 og 38 høyre bak

12 og 13 venstre bak

14 og 15 høyre forran

Dersom det er like verdier her er sensor og ledningsnett ok. Da kan det være dritt på sensor eller hjerne som har røket.

Håper du finner ut av dette

heeei :) når jeg prøver å ohme følerene så får jeg uendellig ohm på alle følerene??? er dt noe spessielt jeg må gjøre når jeg ohmer di ??? eller er bare alle følerene mine ødelagte ?? :/

Burde jo uansett få noe ohm igjenom en føler??

Skrevet

Jeg målte ved hjernen mens tenninga var på.

dt er en 97 mod.

men jeg skal prøve å åpne kontakten ved sensoren å kortslutte den å så måle igjen inne ved hjernen,

vis ikkje så må dt jo være kabel brudd :P

men va spessielt at dt va på alle følerene i så fall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...