Gå til innhold

ABS PROBLEM E39 523ia 1998


vetu03
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et lite problem på en E39 523ia 1998. Hatt litt problemer med ABS OG antispinn lampe som lyser. Byttet alle førerne, og problemet forsvant. Plutselig kom det igjen, men nå kommer det å går litt. Kan kjøre lenge uten at lampene lyser. Men bremsene lugger som om det er glatt i lav fart. Og plutselig kommer abs lampen på igjen. Tok en diagnose og fikk opp feil på Venstre føler forann. Byttet denne og tenkte jeg kanskje hadde hatt uflaks med en føler. Men problemet er der fortsatt. Er det abs modulen eller hjernen som er synderen?

Mvh Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei.

Har et lite problem på en E39 523ia 1998. Hatt litt problemer med ABS OG antispinn lampe som lyser. Byttet alle førerne, og problemet forsvant. Plutselig kom det igjen, men nå kommer det å går litt. Kan kjøre lenge uten at lampene lyser. Men bremsene lugger som om det er glatt i lav fart. Og plutselig kommer abs lampen på igjen. Tok en diagnose og fikk opp feil på Venstre føler forann. Byttet denne og tenkte jeg kanskje hadde hatt uflaks med en føler. Men problemet er der fortsatt. Er det abs modulen eller hjernen som er synderen?

Mvh Vegard

Du bør se til at anleggsflatene der sensoren sitter er reine slik at sensoren har riktig avstand. Hvis ok kan du prøve å ohme gjennom ledningsnettet/sensoren fra koblingen på styreenheten. På 2000 mod er det ihvertfall 12-28(vf), 15-16(hf), 13-29(vb), 30-31(hb) du skal måle. Men mulig det ikke er slik på 98 mod. Du kan og ohme inn gjennom styreenheten i samme pin. Hvis noen av kretsene har helt annen verdi enn de 3 andre så indikerer det hvor problemet sitter. Kan og være feil på hjullageret, spesielt hvis sensoren har vært borret ut. Jeg baler med et lignende problem på e39, oppdater hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har et lite problem på en E39 523ia 1998. Hatt litt problemer med ABS OG antispinn lampe som lyser. Byttet alle førerne, og problemet forsvant. Plutselig kom det igjen, men nå kommer det å går litt. Kan kjøre lenge uten at lampene lyser. Men bremsene lugger som om det er glatt i lav fart. Og plutselig kommer abs lampen på igjen. Tok en diagnose og fikk opp feil på Venstre føler forann. Byttet denne og tenkte jeg kanskje hadde hatt uflaks med en føler. Men problemet er der fortsatt. Er det abs modulen eller hjernen som er synderen?

Mvh Vegard

Du bør se til at anleggsflatene der sensoren sitter er reine slik at sensoren har riktig avstand. Hvis ok kan du prøve å ohme gjennom ledningsnettet/sensoren fra koblingen på styreenheten. På 2000 mod er det ihvertfall 12-28(vf), 15-16(hf), 13-29(vb), 30-31(hb) du skal måle. Men mulig det ikke er slik på 98 mod. Du kan og ohme inn gjennom styreenheten i samme pin. Hvis noen av kretsene har helt annen verdi enn de 3 andre så indikerer det hvor problemet sitter. Kan og være feil på hjullageret, spesielt hvis sensoren har vært borret ut. Jeg baler med et lignende problem på e39, oppdater hvordan det går.

Da skal jeg prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb.. Ja, oppdaterer så fort jeg har fått sjekket.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har et lite problem på en E39 523ia 1998. Hatt litt problemer med ABS OG antispinn lampe som lyser. Byttet alle førerne, og problemet forsvant. Plutselig kom det igjen, men nå kommer det å går litt. Kan kjøre lenge uten at lampene lyser. Men bremsene lugger som om det er glatt i lav fart. Og plutselig kommer abs lampen på igjen. Tok en diagnose og fikk opp feil på Venstre føler forann. Byttet denne og tenkte jeg kanskje hadde hatt uflaks med en føler. Men problemet er der fortsatt. Er det abs modulen eller hjernen som er synderen?

Mvh Vegard

Du bør se til at anleggsflatene der sensoren sitter er reine slik at sensoren har riktig avstand. Hvis ok kan du prøve å ohme gjennom ledningsnettet/sensoren fra koblingen på styreenheten. På 2000 mod er det ihvertfall 12-28(vf), 15-16(hf), 13-29(vb), 30-31(hb) du skal måle. Men mulig det ikke er slik på 98 mod. Du kan og ohme inn gjennom styreenheten i samme pin. Hvis noen av kretsene har helt annen verdi enn de 3 andre så indikerer det hvor problemet sitter. Kan og være feil på hjullageret, spesielt hvis sensoren har vært borret ut. Jeg baler med et lignende problem på e39, oppdater hvordan det går.

Da skal jeg prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb.. Ja, oppdaterer så fort jeg har fått sjekket.. ;)

Det er en annen styreenhet før 8/98..tror ikke de pin-nr er samme hvis du ikke har den nyeste.

Den nyeste:

qxx56ksaidytbehdf3yv.jpg

12-28(vf), 15-16(hf), 13-29(vb), 30-31(hb)

6mshhmgaz6xp76t18yvz.jpg

Den gamle som du trolig har ser slik ut, jeg kjenner ikke til aktuelle pin-nr for denne:

8b9xuua9bpxxr110nruj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte på kontakten isted i full fart. Målte som på bilde over her og fikk ganske like verdier på alle 4. målte altså mellom 34-6, 25-52, 54-27, 33-2. Med like verdier her vil det mest sannsynlig bety at føler og ledningsnett er ok?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det du har målt no er forbindelse mellom ABS pumpe og ABS Hjernen. På denne modellen sitter ABS hjernen under dashbordet på passasjerside. Her kan du måle forbindelse mellom hjerne og hver enkelt sensor.

Ovesikten over kontaktpinnene fra hjernen:

Pin Type Description / Signal type Connection /

Measuring notes

1 E Voltage supply, terminal 15 Terminal 30 voltage supply Fuse F17 DDE Fuse F31 DME

2 A Valve control Hydraulic unit, Left front inlet valve

Relay control

3 A Relay control Valve and motor relay

4 Not used

5 Not used

6 A Valve control Hydraulic unit, Right rear inlet valve

Relay control

7 A Relay control Motor relay

8 Not used

9 A Engine speed signal Left front wheel speed splice

10 A Engine speed sensor voltage supply Left front speed sensor

11 E Engine speed sensor signal Right rear speed sensor

12 A Engine speed sensor voltage supply Left rear speed sensor

13 E Engine speed sensor signal Left rear speed sensor

14 A Engine speed sensor voltage supply Right front speed sensor

15 E Engine speed sensor signal Right front speed sensor

16 Not used

17 Not used

18 A Increase idle speed signal Engine control module (DME)

19 E B+ power/feedback Engine control module relay, terminal 87

20 Not used

21 Not used

22 Not used

23 A Voltage control Auxiliary throttle position motor (ADS) DME

24 E Generator signal Generator control splice DME

25 A Valve control Hydraulic unit, Left rear outlet valve

26 A Valve control Hydraulic unit, Intake valve

27 A Valve control Hydraulic unit, Right front outlet valve

28 M Ground Ground point

29 M Ground Ground point

30 A ABS malfunction indicator lamp Instrument cluster

31 A ASC malfunction indicator lamp Instrument cluster

32 Not used

33 A Valve control Hydraulic unit, Left front outlet valve

34 A Valve control Hydraulic unit, Right rear outlet valve

35 E Engine speed sensor signal Left front speed sensor

36 A RH rear engine speed signal Transmission control module (AGS)

37 A Relay control Valve relay

38 A Engine speed sensor voltage supply Right rear speed sensor

39 M Component ground ASC throttle position sensor DME

40 A LH rear engine speed signal Left rear wheel speed splice

41 Not used

42 A RH front engine speed sensor Right front wheel speed splice

43 A Throttle position sensor voltage supply ASC throttle position sensor DME

44 E ASC passive sensor signal ASC/DSC switch

45 Not used

46 E/A Data link TXD Data link connector

47 Not used

48 E Brake signal Brake light switch

49 A Valve control Hydraulic unit, Changeover valve

50 Not used

51 E Throttle actuator terminal 30 voltage supply Fuse F8 DME

52 A Valve control Hydraulic unit, Left rear inlet valve

53 A Ground control Auxiliary throttle position motor (ADS) DME

54 A Valve control Hydraulic unit, Right front inlet valve

55 M Ground Ground point

56 Not used

57 Not used

58 Not used

59 Not used

60 Not used

61 E/A CAN-bus high Engine control module (DME)

62 Not used

63 E/A CAN-bus low Engine control module (DME)

64 Not used

65 Not used

66 Not used

67 E Throttle position sensor slider voltage ASC throttle position sensor DME

68 Not used

69 Not used

70 Not used

71 Not used

72 Not used

73 Not used

74 Not used

75 Not used

76 E Park brake signal Park brake switch

77 A Ignition timing signal Engine control module (DME)

78 Not used

79 Not used

80 Not used

81 A Ignition fade-out signal Engine control module (DME) DME

82 Not used

83 A Transmission influencing signal Transmission control module (AGS) DME

84 A Power Hydraulic unit DDE Hydraulic unit

85 Not used

86 Not used

87 Not used

88 E DKI signal Engine control module (DME) DME

Bare ta av kontakten på ABS hjernen og mål mellom:

10 og 35 venstre forran

11 og 38 høyre bak

12 og 13 venstre bak

14 og 15 høyre forran

Dersom det er like verdier her er sensor og ledningsnett ok. Da kan det være dritt på sensor eller hjerne som har røket.

Håper du finner ut av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte på kontakt til hjernen under hanskrommet isted. Og har nesten helt like verdier på alle 4. Er det noen måte måle om hjerne er defekt?

Tror hjernen tåler å bli ohmet ?

Du kan evt prøve å ohme inn i hjernen på de tilsvarende punktene, det går ihvertfall på 2000 mod som har hjernen(styreenheten) ute på hydroaggregatet. Men selv om du evt får samme verdier på alle 4 kretesene også inn i hjernen tror jeg ikke det er noen garanti for at hjernen er iorden.

Jeg vet ikke om det går an å måle noe mer på hjernen eller evt hvordan det gjøres ?

Men når ledningsnett og sensorer hadde samme verdier er det gjerne veldig sannsynlig at feilen ligger i hjernen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte på kontakt til hjernen under hanskrommet isted. Og har nesten helt like verdier på alle 4. Er det noen måte måle om hjerne er defekt?

Tror hjernen tåler å bli ohmet ?

Du kan evt prøve å ohme inn i hjernen på de tilsvarende punktene, det går ihvertfall på 2000 mod som har hjernen(styreenheten) ute på hydroaggregatet. Men selv om du evt får samme verdier på alle 4 kretesene også inn i hjernen tror jeg ikke det er noen garanti for at hjernen er iorden.

Jeg vet ikke om det går an å måle noe mer på hjernen eller evt hvordan det gjøres ?

Men når ledningsnett og sensorer hadde samme verdier er det gjerne veldig sannsynlig at feilen ligger i hjernen ?

Ja, mye tyder på at feilen ligger i hjernen tror jeg.. Eller magnetringen på hjulageret? Om jeg hadde ohmet hjernen ville den vel sikkert vært lik på alle 4, da bilen alltid er helt fin ved oppstart og at lampen først kommer på etter 3-4 og av og til 20min kjøring. Og at den alltid hakker som om abs slår inn hele til lampen kommer på.

Noen måte å finne ut om magnetringene er i orden uten å ta ifra hverandre alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...