vetu03 Skrevet August 27, 2012 Share Skrevet August 27, 2012 Hei. Har et lite problem på en E39 523ia 1998. Hatt litt problemer med ABS OG antispinn lampe som lyser. Byttet alle førerne, og problemet forsvant. Plutselig kom det igjen, men nå kommer det å går litt. Kan kjøre lenge uten at lampene lyser. Men bremsene lugger som om det er glatt i lav fart. Og plutselig kommer abs lampen på igjen. Tok en diagnose og fikk opp feil på Venstre føler forann. Byttet denne og tenkte jeg kanskje hadde hatt uflaks med en føler. Men problemet er der fortsatt. Er det abs modulen eller hjernen som er synderen? Mvh Vegard Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killarinc Skrevet August 27, 2012 Share Skrevet August 27, 2012 Kan fortsatt være føleren bruk inpa eller dis til og måle live data mens du ruller på hjulet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin80 Skrevet August 27, 2012 Share Skrevet August 27, 2012 Hei. Har et lite problem på en E39 523ia 1998. Hatt litt problemer med ABS OG antispinn lampe som lyser. Byttet alle førerne, og problemet forsvant. Plutselig kom det igjen, men nå kommer det å går litt. Kan kjøre lenge uten at lampene lyser. Men bremsene lugger som om det er glatt i lav fart. Og plutselig kommer abs lampen på igjen. Tok en diagnose og fikk opp feil på Venstre føler forann. Byttet denne og tenkte jeg kanskje hadde hatt uflaks med en føler. Men problemet er der fortsatt. Er det abs modulen eller hjernen som er synderen? Mvh Vegard Du bør se til at anleggsflatene der sensoren sitter er reine slik at sensoren har riktig avstand. Hvis ok kan du prøve å ohme gjennom ledningsnettet/sensoren fra koblingen på styreenheten. På 2000 mod er det ihvertfall 12-28(vf), 15-16(hf), 13-29(vb), 30-31(hb) du skal måle. Men mulig det ikke er slik på 98 mod. Du kan og ohme inn gjennom styreenheten i samme pin. Hvis noen av kretsene har helt annen verdi enn de 3 andre så indikerer det hvor problemet sitter. Kan og være feil på hjullageret, spesielt hvis sensoren har vært borret ut. Jeg baler med et lignende problem på e39, oppdater hvordan det går. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetu03 Skrevet August 28, 2012 Forfatter Share Skrevet August 28, 2012 Hei. Har et lite problem på en E39 523ia 1998. Hatt litt problemer med ABS OG antispinn lampe som lyser. Byttet alle førerne, og problemet forsvant. Plutselig kom det igjen, men nå kommer det å går litt. Kan kjøre lenge uten at lampene lyser. Men bremsene lugger som om det er glatt i lav fart. Og plutselig kommer abs lampen på igjen. Tok en diagnose og fikk opp feil på Venstre føler forann. Byttet denne og tenkte jeg kanskje hadde hatt uflaks med en føler. Men problemet er der fortsatt. Er det abs modulen eller hjernen som er synderen? Mvh Vegard Du bør se til at anleggsflatene der sensoren sitter er reine slik at sensoren har riktig avstand. Hvis ok kan du prøve å ohme gjennom ledningsnettet/sensoren fra koblingen på styreenheten. På 2000 mod er det ihvertfall 12-28(vf), 15-16(hf), 13-29(vb), 30-31(hb) du skal måle. Men mulig det ikke er slik på 98 mod. Du kan og ohme inn gjennom styreenheten i samme pin. Hvis noen av kretsene har helt annen verdi enn de 3 andre så indikerer det hvor problemet sitter. Kan og være feil på hjullageret, spesielt hvis sensoren har vært borret ut. Jeg baler med et lignende problem på e39, oppdater hvordan det går. Da skal jeg prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb.. Ja, oppdaterer så fort jeg har fått sjekket.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin80 Skrevet August 28, 2012 Share Skrevet August 28, 2012 Hei. Har et lite problem på en E39 523ia 1998. Hatt litt problemer med ABS OG antispinn lampe som lyser. Byttet alle førerne, og problemet forsvant. Plutselig kom det igjen, men nå kommer det å går litt. Kan kjøre lenge uten at lampene lyser. Men bremsene lugger som om det er glatt i lav fart. Og plutselig kommer abs lampen på igjen. Tok en diagnose og fikk opp feil på Venstre føler forann. Byttet denne og tenkte jeg kanskje hadde hatt uflaks med en føler. Men problemet er der fortsatt. Er det abs modulen eller hjernen som er synderen? Mvh Vegard Du bør se til at anleggsflatene der sensoren sitter er reine slik at sensoren har riktig avstand. Hvis ok kan du prøve å ohme gjennom ledningsnettet/sensoren fra koblingen på styreenheten. På 2000 mod er det ihvertfall 12-28(vf), 15-16(hf), 13-29(vb), 30-31(hb) du skal måle. Men mulig det ikke er slik på 98 mod. Du kan og ohme inn gjennom styreenheten i samme pin. Hvis noen av kretsene har helt annen verdi enn de 3 andre så indikerer det hvor problemet sitter. Kan og være feil på hjullageret, spesielt hvis sensoren har vært borret ut. Jeg baler med et lignende problem på e39, oppdater hvordan det går. Da skal jeg prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb.. Ja, oppdaterer så fort jeg har fått sjekket.. Det er en annen styreenhet før 8/98..tror ikke de pin-nr er samme hvis du ikke har den nyeste. Den nyeste: 12-28(vf), 15-16(hf), 13-29(vb), 30-31(hb) Den gamle som du trolig har ser slik ut, jeg kjenner ikke til aktuelle pin-nr for denne: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris30 Skrevet August 28, 2012 Share Skrevet August 28, 2012 De nye enhetene ryker før eller siden, er en dårlig produksjons serie, mens de gamle er gode Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 28, 2012 Share Skrevet August 28, 2012 Det er jo de nyeste som er best, mens de gamle ikke tålte varmen fra eksosen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetu03 Skrevet August 28, 2012 Forfatter Share Skrevet August 28, 2012 Har den gamle ja. noen som har pin nr på denne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetu03 Skrevet August 28, 2012 Forfatter Share Skrevet August 28, 2012 Fant denne her på bimmers. noen som vet om den stemmer?. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetu03 Skrevet August 30, 2012 Forfatter Share Skrevet August 30, 2012 Målte på kontakten isted i full fart. Målte som på bilde over her og fikk ganske like verdier på alle 4. målte altså mellom 34-6, 25-52, 54-27, 33-2. Med like verdier her vil det mest sannsynlig bety at føler og ledningsnett er ok? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plumbo Skrevet August 30, 2012 Share Skrevet August 30, 2012 Hei Det du har målt no er forbindelse mellom ABS pumpe og ABS Hjernen. På denne modellen sitter ABS hjernen under dashbordet på passasjerside. Her kan du måle forbindelse mellom hjerne og hver enkelt sensor. Ovesikten over kontaktpinnene fra hjernen: Pin Type Description / Signal type Connection / Measuring notes 1 E Voltage supply, terminal 15 Terminal 30 voltage supply Fuse F17 DDE Fuse F31 DME 2 A Valve control Hydraulic unit, Left front inlet valve Relay control 3 A Relay control Valve and motor relay 4 Not used 5 Not used 6 A Valve control Hydraulic unit, Right rear inlet valve Relay control 7 A Relay control Motor relay 8 Not used 9 A Engine speed signal Left front wheel speed splice 10 A Engine speed sensor voltage supply Left front speed sensor 11 E Engine speed sensor signal Right rear speed sensor 12 A Engine speed sensor voltage supply Left rear speed sensor 13 E Engine speed sensor signal Left rear speed sensor 14 A Engine speed sensor voltage supply Right front speed sensor 15 E Engine speed sensor signal Right front speed sensor 16 Not used 17 Not used 18 A Increase idle speed signal Engine control module (DME) 19 E B+ power/feedback Engine control module relay, terminal 87 20 Not used 21 Not used 22 Not used 23 A Voltage control Auxiliary throttle position motor (ADS) DME 24 E Generator signal Generator control splice DME 25 A Valve control Hydraulic unit, Left rear outlet valve 26 A Valve control Hydraulic unit, Intake valve 27 A Valve control Hydraulic unit, Right front outlet valve 28 M Ground Ground point 29 M Ground Ground point 30 A ABS malfunction indicator lamp Instrument cluster 31 A ASC malfunction indicator lamp Instrument cluster 32 Not used 33 A Valve control Hydraulic unit, Left front outlet valve 34 A Valve control Hydraulic unit, Right rear outlet valve 35 E Engine speed sensor signal Left front speed sensor 36 A RH rear engine speed signal Transmission control module (AGS) 37 A Relay control Valve relay 38 A Engine speed sensor voltage supply Right rear speed sensor 39 M Component ground ASC throttle position sensor DME 40 A LH rear engine speed signal Left rear wheel speed splice 41 Not used 42 A RH front engine speed sensor Right front wheel speed splice 43 A Throttle position sensor voltage supply ASC throttle position sensor DME 44 E ASC passive sensor signal ASC/DSC switch 45 Not used 46 E/A Data link TXD Data link connector 47 Not used 48 E Brake signal Brake light switch 49 A Valve control Hydraulic unit, Changeover valve 50 Not used 51 E Throttle actuator terminal 30 voltage supply Fuse F8 DME 52 A Valve control Hydraulic unit, Left rear inlet valve 53 A Ground control Auxiliary throttle position motor (ADS) DME 54 A Valve control Hydraulic unit, Right front inlet valve 55 M Ground Ground point 56 Not used 57 Not used 58 Not used 59 Not used 60 Not used 61 E/A CAN-bus high Engine control module (DME) 62 Not used 63 E/A CAN-bus low Engine control module (DME) 64 Not used 65 Not used 66 Not used 67 E Throttle position sensor slider voltage ASC throttle position sensor DME 68 Not used 69 Not used 70 Not used 71 Not used 72 Not used 73 Not used 74 Not used 75 Not used 76 E Park brake signal Park brake switch 77 A Ignition timing signal Engine control module (DME) 78 Not used 79 Not used 80 Not used 81 A Ignition fade-out signal Engine control module (DME) DME 82 Not used 83 A Transmission influencing signal Transmission control module (AGS) DME 84 A Power Hydraulic unit DDE Hydraulic unit 85 Not used 86 Not used 87 Not used 88 E DKI signal Engine control module (DME) DME Bare ta av kontakten på ABS hjernen og mål mellom: 10 og 35 venstre forran 11 og 38 høyre bak 12 og 13 venstre bak 14 og 15 høyre forran Dersom det er like verdier her er sensor og ledningsnett ok. Da kan det være dritt på sensor eller hjerne som har røket. Håper du finner ut av dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetu03 Skrevet August 30, 2012 Forfatter Share Skrevet August 30, 2012 Okey;) Da skal jeg få gjort dette.. Har hatt sensoren ut og byttet den med en annen jeg hadde liggende, så sensorene skal være bra.. Takk for det, håper det jeg også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetu03 Skrevet August 31, 2012 Forfatter Share Skrevet August 31, 2012 Målte på kontakt til hjernen under hanskrommet isted. Og har nesten helt like verdier på alle 4. Er det noen måte måle om hjerne er defekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin80 Skrevet August 31, 2012 Share Skrevet August 31, 2012 Målte på kontakt til hjernen under hanskrommet isted. Og har nesten helt like verdier på alle 4. Er det noen måte måle om hjerne er defekt? Tror hjernen tåler å bli ohmet ? Du kan evt prøve å ohme inn i hjernen på de tilsvarende punktene, det går ihvertfall på 2000 mod som har hjernen(styreenheten) ute på hydroaggregatet. Men selv om du evt får samme verdier på alle 4 kretesene også inn i hjernen tror jeg ikke det er noen garanti for at hjernen er iorden. Jeg vet ikke om det går an å måle noe mer på hjernen eller evt hvordan det gjøres ? Men når ledningsnett og sensorer hadde samme verdier er det gjerne veldig sannsynlig at feilen ligger i hjernen ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetu03 Skrevet August 31, 2012 Forfatter Share Skrevet August 31, 2012 Målte på kontakt til hjernen under hanskrommet isted. Og har nesten helt like verdier på alle 4. Er det noen måte måle om hjerne er defekt? Tror hjernen tåler å bli ohmet ? Du kan evt prøve å ohme inn i hjernen på de tilsvarende punktene, det går ihvertfall på 2000 mod som har hjernen(styreenheten) ute på hydroaggregatet. Men selv om du evt får samme verdier på alle 4 kretesene også inn i hjernen tror jeg ikke det er noen garanti for at hjernen er iorden. Jeg vet ikke om det går an å måle noe mer på hjernen eller evt hvordan det gjøres ? Men når ledningsnett og sensorer hadde samme verdier er det gjerne veldig sannsynlig at feilen ligger i hjernen ? Ja, mye tyder på at feilen ligger i hjernen tror jeg.. Eller magnetringen på hjulageret? Om jeg hadde ohmet hjernen ville den vel sikkert vært lik på alle 4, da bilen alltid er helt fin ved oppstart og at lampen først kommer på etter 3-4 og av og til 20min kjøring. Og at den alltid hakker som om abs slår inn hele til lampen kommer på. Noen måte å finne ut om magnetringene er i orden uten å ta ifra hverandre alt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå