Bayerfun Skrevet August 30, 2012 Skrevet August 30, 2012 Heisann Først må jeg si at jeg har søkt, trålet og lest alle mulige tråder jeg kan finne om emnet, men ingenting som egentlig gir meg noe definitivt svar. Forsøker derfor med denne tråden i håp om at jeg kan finne hjelp (eller i det minste litt trøst). Min 2003 525d har den siste uken utviklet varmstart-syndromet. Den starter lett som fy når den er helt kald, men har trengt lengre og lengre tid på nøkkelen når den er halvvarm/varm. I dag etter jobb (kald motor), ville den ikke starte. Det er ikke tegn til liv (joda starteren går lett og fint rundt så det er ikke batteriet). Fikk noen til å komme opp med verktøyet og diagnoseutstyret mitt slik at jeg kunne sjekke hva dette er for noe. Diagnosen gir meg ingen nye feilmeldinger, men jeg har alltid hatt en feil på railtrykk (sikkert pga. powerbox). Bilen har uansett gått som ei kule med denne feilen, så tviler på at det er årasken til steindød motor nå. Matepumpen under bilen går fint og jeg får "hauger" av diesel ut fra filteret når jeg kobler fra slangen. Så, uten noen andre opplagte feil; hva kan være årsaken? Jeg leser om kamakselgivere og veivakselgivere som kan skape problemer, men jeg får jo ikke feil på de? (Bruker BMW-Scanner 1.4). Håper noen kan gi meg noen kloke råd, for jeg må ha bilen i orden i løpet av morgendagen Bilen har det med å bryte sammen på de mest fantastiske måter når det er som viktigst
killarinc Skrevet August 30, 2012 Skrevet August 30, 2012 har ikke brukt bmw scanner noe særlig men jeg ville heller brukt dis eller inpa for og sjekke dette.
Bayerfun Skrevet August 30, 2012 Forfatter Skrevet August 30, 2012 Skal se om jeg får til inpa i morgen, har ikke hatt stort hell med det ennå :/
killarinc Skrevet August 30, 2012 Skrevet August 30, 2012 Er det så vanskelig da? du MÅ ha ediabas kabel. Og du burde kjøre xp vis ikke er det mye trøbbel
Bayerfun Skrevet August 31, 2012 Forfatter Skrevet August 31, 2012 I INPA får jeg stadig opp noen feilmeldinger jeg ikke helt får løst eller skjønner årsaken til - den vil ikke kommunisere med bilen. Interfacet jeg bruker til INPA er et INPA-kompatibelt ADS/OBD-interface med seriellport (kjøres på en gammel laptop med ekte seriellport og Windows XP). Vel, GS hadde ikke veivakselgiver eller kamakselgiver på lager, så jeg får uansett ikke løst dette i dag dersom det er dette. Kjenner piffen gikk helt ut av meg nå..
Bayerfun Skrevet August 31, 2012 Forfatter Skrevet August 31, 2012 Oppdatering: - Testet å koble fra veivakselgiver og da fikk jeg feil på den pluss at gearkassa gikk i "failsafe". Status: virker? - Koblet fra kamakselgiver og fikk da feil på denne. Status: virker? Fikk til slutt INPA til å spille på lag med meg, men den gir meg egentlig ingen andre feil enn det BMW-Scanner gjorde, men her har jeg litt måleverdier i tillegg. 2550 Rail pressure control at startError frequency: 1 (akkurat slettet koder)Logistic counter: 40Engine speed: 249.75 1/minfuel pre-supply pressure: 3.73 barEinspritzmenge 30.21 mm^3RPC rail pressure: 48.19 bar (!! - burde ikke denne være myye høyere?)Error presentRail-pressure build up Så ja.. Hva skal man tro da? Er det rett og slett trykket som er feil, eller kan det være en dårlig railtrykksensor? Har jo alltid hatt denne feilen, men usikker i hvilken grad.. Blir litt desperat når jeg forestiller meg dysebytter eller i verste fall ny høytrykkspumpe.
TRF Skrevet September 1, 2012 Skrevet September 1, 2012 Som oftest for stor indre lekkasje i dyser. Du skal ha minimum 250bar ved oppstart.
Leo Skrevet September 2, 2012 Skrevet September 2, 2012 Jeg fikk samme problem når glødepluggene og styringen til glødepluggene røyk. Kan det være ett av problememe?
Bayerfun Skrevet September 3, 2012 Forfatter Skrevet September 3, 2012 Takk TRF, da skal jeg først og fremst sjekke lekkasjen på dysene. Ser noen har skaffet fine målebegere, slanger og nipler (ref. denne tråden http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?p=907506). Kunne sikkert trengt passende nipler, men usikker på hvor jeg får tak i de. Noen tips? Leo: Tror ikke glødingen kan ha noe å si med dette. Er såpass varmt ute at bilen uansett ikke hadde glødet (har aldri sett den gløde om det er varmere enn -5 ute).
Bayerfun Skrevet September 4, 2012 Forfatter Skrevet September 4, 2012 Hell og lykke Fant nøyaktig det utstyret jeg behøver for å kontrollere lekkasjen på dysene: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... il-151397/ Spørsmålet nå er om jeg klarer å få et fornuftig resultat på lekkasjetesten så lenge jeg ikke får startet motoren.. I henhold til railtrykkgiveren kommer jeg opp i 48 bar når starteren går, så kanskje dette er godt nok til å kunne se et avvik?
Bayerfun Skrevet September 4, 2012 Forfatter Skrevet September 4, 2012 Jeg testet uansett om jeg ikke fikk startet den, noe som fikk et tydelig nok resultat for meg Levner vel ingen tvil om at dysen på sylinder 1 er skutt..? Dette var testet med ca 20 sek. mating kun av fødepumpe (litt under 4 bar) og ca 5 sek. på starteren (48 bar railtrykk iflg. INPA). Får vel bare se meg om etter en ny dyse, verktøy til å nappe den ut med, nye glødeplugger når jeg først er igang samt å rive bort swirl-flaps. Regner jo med at innsugsmanifolden må av for at jeg skal få av røret til dysa. Tusenlappene flagrer
TRF Skrevet September 4, 2012 Skrevet September 4, 2012 Du kan få slike resultat fra dyser som er helt iorden, når motor ikke går. Dra av kontakt på railtrykk føler og prøv å starte, evt bruk "silikonspray" eller startgass for diesel for å få start, så får du en ordentlig måling.
Bayerfun Skrevet September 4, 2012 Forfatter Skrevet September 4, 2012 Hmm, nyttig informasjon fra deg TRF! Jeg skal ikke betvile dine kunnskaper om dette, så det får jeg jo prøve på. Har forøvrig forsøkt uten railtrykksensor, men ble ikke noe mer start på den da. Får nok driste meg til å forsøke med startgass, men må si jeg er over snittet skeptisk til å gjøre dette på en diesel
TRF Skrevet September 4, 2012 Skrevet September 4, 2012 derfor jeg sier du kan bruke silikonspray, denne har en mer fornuftig trykkutvikling. Går å bruke vanlig startgass også, forsiktig inn i innsugsmanifold, eller hvis innsug er av, et stykke fra portene. Jeg pleier dog å bruke silikonspray rett og slett fordi jeg alltid har dette lett tilgjengelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå