Gå til innhold

Stag/armer E39, noen byttet før?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal til med å bytte nedre bærearmer, casterstag og stablinker fremme, samt foring til stabstag fremme og knirkeforinger bak. Er det noen som har byttet før som kan komme med noen tips og vink?

Kan jeg bare løsne de tre mutterene i toppen av tårnlageret og ta ut hele demperen i ett stykke?

Er det noe som står i spenn, eller må stå i spenn når jeg demonterer/monterer?

Evt noen i distriktet som kan hjelpe?

Skrevet

Når det gjelder demontering av fjærbeinet "støtdemper" så må du dra sammen fjæren med klaver først, ellers så får du ikke ut fjærbeinet. Men siden du kanskje ikke har skrudd så mye bil før så er Haynes boken et nyttig hjelpemiddel. Fåes kjøpt blant annet på biltema.

Skrevet
Når det gjelder demontering av fjærbeinet "støtdemper" så må du dra sammen fjæren med klaver først, ellers så får du ikke ut fjærbeinet. Men siden du kanskje ikke har skrudd så mye bil før så er Haynes boken et nyttig hjelpemiddel. Fåes kjøpt blant annet på biltema.

Nåja - har skrudd en del bil, men ikke på så "nytt" understell. På min 1970 Lotus kan jeg ta ut hele demper og fjær i ett stykke, da det er skåler i begge ender som holder fjæra på plass. Det er først når man skal dele dette igjen, så må man komprimere fjæra med klemmer.

Håpet på å kunne ta ut hele i ett stykke med tårnlager og alt her og.

Skal lese meg litt opp på de linkene - takker så mye for de.

Edit: ser på den første linken at det er som jeg trodde, og at jeg ikke trenger å klemme fjæra for å ta ut hele dempertårnet i ett. Takker igjen.

Skrevet

Jeg har tatt ut fjærbein på E39 uten å presse sammen fjær. Du må bryte bærearmen nedover endel for å få den under hjulbuen, men det går.

Kulene i spindel må du ha brytegaffel/kuleleddavdrager for å få løs. Litt kjinkig å komme til med noen av variantene som selges. Vær forsiktig med den stålforingen som står i spindelen der kulebolt er festet. Om den løsner fra spindel og følger med ut kan det være et helvete å få den av kulebolten.

Knirkeforing bak krever spesialverktøy, men flere her har lagd det selv av kopper, gjengestag m.m. Søk så finner du en del tråder med alternativer.

Skrevet

Knirkeforing bak krever spesialverktøy, men flere her har lagd det selv av kopper, gjengestag m.m. Søk så finner du en del tråder med alternativer.

Her kommer medlemskapet i BMWCCN Rogaland til god nytte, da klubben har slikt til utlån til medlemmene sine. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...