Jay-O Skrevet August 31, 2012 Skrevet August 31, 2012 Hei, Skal til med å bytte nedre bærearmer, casterstag og stablinker fremme, samt foring til stabstag fremme og knirkeforinger bak. Er det noen som har byttet før som kan komme med noen tips og vink? Kan jeg bare løsne de tre mutterene i toppen av tårnlageret og ta ut hele demperen i ett stykke? Er det noe som står i spenn, eller må stå i spenn når jeg demonterer/monterer? Evt noen i distriktet som kan hjelpe?
nimitz Skrevet August 31, 2012 Skrevet August 31, 2012 Når det gjelder demontering av fjærbeinet "støtdemper" så må du dra sammen fjæren med klaver først, ellers så får du ikke ut fjærbeinet. Men siden du kanskje ikke har skrudd så mye bil før så er Haynes boken et nyttig hjelpemiddel. Fåes kjøpt blant annet på biltema.
Mysemannen Skrevet August 31, 2012 Skrevet August 31, 2012 Sjekk ut disse linkene http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm Bærearm og casterstag bør strammes innerst når bilen står på sin egen vekt.
Jay-O Skrevet August 31, 2012 Forfatter Skrevet August 31, 2012 Når det gjelder demontering av fjærbeinet "støtdemper" så må du dra sammen fjæren med klaver først, ellers så får du ikke ut fjærbeinet. Men siden du kanskje ikke har skrudd så mye bil før så er Haynes boken et nyttig hjelpemiddel. Fåes kjøpt blant annet på biltema. Nåja - har skrudd en del bil, men ikke på så "nytt" understell. På min 1970 Lotus kan jeg ta ut hele demper og fjær i ett stykke, da det er skåler i begge ender som holder fjæra på plass. Det er først når man skal dele dette igjen, så må man komprimere fjæra med klemmer. Håpet på å kunne ta ut hele i ett stykke med tårnlager og alt her og. Skal lese meg litt opp på de linkene - takker så mye for de. Edit: ser på den første linken at det er som jeg trodde, og at jeg ikke trenger å klemme fjæra for å ta ut hele dempertårnet i ett. Takker igjen.
Odd-M Skrevet August 31, 2012 Skrevet August 31, 2012 Jeg har tatt ut fjærbein på E39 uten å presse sammen fjær. Du må bryte bærearmen nedover endel for å få den under hjulbuen, men det går. Kulene i spindel må du ha brytegaffel/kuleleddavdrager for å få løs. Litt kjinkig å komme til med noen av variantene som selges. Vær forsiktig med den stålforingen som står i spindelen der kulebolt er festet. Om den løsner fra spindel og følger med ut kan det være et helvete å få den av kulebolten. Knirkeforing bak krever spesialverktøy, men flere her har lagd det selv av kopper, gjengestag m.m. Søk så finner du en del tråder med alternativer.
Jay-O Skrevet August 31, 2012 Forfatter Skrevet August 31, 2012 Knirkeforing bak krever spesialverktøy, men flere her har lagd det selv av kopper, gjengestag m.m. Søk så finner du en del tråder med alternativer. Her kommer medlemskapet i BMWCCN Rogaland til god nytte, da klubben har slikt til utlån til medlemmene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå