Gå til innhold

auto detection DIS V57 20 pin OBD kabel (LØST)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har saumfart nettet litt men kan ikke finne noe enkelt svar på hvordan jeg skal få DIS V57 til automatisk å oppdage hva slags bil jeg har. Jeg får likevel valgt manuellt og kjørt en enkel diagnose.

Følgende oppsett er nå laptop med seriellport og en 16pin OBD2 med overgang til 20pin OBD1?.

I INPA fks så får jeg en svart sikrel rundt voltage, men ingen sikrel rundt ignition selv om tenningen er på.

Jeg får likevel tilgang til livedata til alle moduler osv uten problemer.

Den runde OBD porten under panseret mitt mangler den såkalte pin nummer 15, har dette noe å si. Isåfall hvordan kan dette unngås? Har forresten ingen OBD2 port under rattstammen, kun den under panseret.

Har en 1998 BMW E39 523IA Limo.

Edit: Må jeg ha en slik kanskje ?

http://www.ebay.com/itm/BMW-INPA-Ediaba ... 993wt_1346

Skrevet

Hei,

Dette hadde jeg også problemer med da jeg prøvde på min fars 98 mod 525tds.

Jeg brukte dog usb 16 pin kabel, og overgang til 20pin som jeg hadde kjøpt på ebay.

Jeg fikk heller ikke opp automatisk hvilken bil det var, men virka om jeg valgte selv.

Da jeg målte alle ledningene i denne overgangen viste det seg at noen var plassert feil. Så jeg klipte av 16pin pluggen, og brukte diagnosestikk fra en volvo v70 (siden jeg trengte en hun ende og den som var på kabelen ikke kunne opnes). Her plasserte jeg alle ledningene etter skjema jeg fant på nett, i 20 pin kontakten lodda jeg om et par ledninger slik at det stemte over ens med det som var på nett.

Plugga i bilen og vips, den fant bilen med en gang. :)

Slik ser den ut:

0lgs7ej08vzqwyjht8jp.jpg

ryz6utsy7qmid5z8yyh1.jpg

Her er kolingsskjema jeg brukte (Litt rotete kanskje :lol: )

b3spftjn0l27mpi5lkc8.jpg

At du ikke har pinne 15 skaper ingen problemer, snarere tvert imot :) Hadde du hatt den måtte du hatt en ADS kabel, og denne trenger com port for og fungere vistnok. Problemet ditt er nok at du mangler strøm på en pinne, da overgangs kabelen sikkert leder strømmen til feil pinne. :)

Fredrik

Skrevet

Da fungerer alt som det skal.

Inne i 20 pins kontakten jeg hadde så var det en jumper mellom de to punktene du viser til. Men koblingen fra 20 pin til 16 pin var ikke der. Endte opp med å åpne begge kontaktene og lodde på en ledning mellom.

Etter og å rotet litt rundt i DIS V57 og INPA så skjønner jeg ikke helt hva jeg skal med DIS V57. INPA starter raskere og er helt greit å brukte. Kodings funksjonen i DIS er grået ut, har skjønt det slik at det har den vært siden versjon 54? Til det formålet må man vel da bruke SSS Progman da...

Uansett takk for all hjelp! :D

Skrevet
Da fungerer alt som det skal.

Inne i 20 pins kontakten jeg hadde så var det en jumper mellom de to punktene du viser til. Men koblingen fra 20 pin til 16 pin var ikke der. Endte opp med å åpne begge kontaktene og lodde på en ledning mellom.

Etter og å rotet litt rundt i DIS V57 og INPA så skjønner jeg ikke helt hva jeg skal med DIS V57. INPA starter raskere og er helt greit å brukte. Kodings funksjonen i DIS er grået ut, har skjønt det slik at det har den vært siden versjon 54? Til det formålet må man vel da bruke SSS Progman da...

Uansett takk for all hjelp! :D

Flott det ordnet seg. :)

Jeg har og slutta å bruke dis.. tar laaang tid å starte og går generelt treigt. Inpa er veldig greit.. eneste litt dumt at man må scanne en og en modul. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...