Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Driver å bygger om en 98m Alpina B3 litt for å få en bil med litt bedre bremser og kjøreegenskaper enn originalvogna.

Bilen brukes primært til kosekjøring/entusiastkjøring, men ser ikke bort ifra at den til neste år kan dukke opp på bane en godværsdag.

Mesteparten som er gjort til nå på bilen er gjort på

SCHMIEDMANN NORGE på Rud.

B3en har kun gått 105000km og er i rimelig god stand. Men den blir såppas ombygget at den vel egentlig burde het Schmiedmann B3.

Det som skal gjøres(noe er gjort) er:

Framme.

Senke bilen framme med skåler(1,5cm) og montere E30 M3 aluarmer med nye eksentriske foringer i bakkant, M3 spindler og M3 bremser er kjøpt inn nytt fra Turner Motorsport.

Stålomspunnede bremseslanger fra Kollevold Rallyimport er kjøpt inn.

PÅ EVENTUELT LISTEN så står Z3 tannstang høyt på ønskelisten.

Dette for å få mere presis styring og annen ratio på rattomslaget.

Bilstein dempere og Dahle 60 senkefjærer er montert av forrige eier.

Senken blir beholdt foreløbig, men Low Tech senk er kjøpt inn. Fikk topp pris på dette fra gutta på Rud.

Bak blir det komplett M3 bakstilling m originale M3 bremser med Bilstein og Dahle 40 senk(USIKKER PÅ OM Dahle SENKEFJÆRENE fra 328/ Alpina B3 passer fjærskålene fra M3 :?:

Bestilt M3 svingarms avstivere fra Turner.

All sveising av forsterkerplater skal gjøres av Henrik og co på Schmiedmann når den tid kommer.

(les når Henrik har tid).

Vurderer:

Ønsker meg stivere stabstag framme og det kommer vel noe grommere på før turen til BT.

Hvilke er å anbefale?

Jeg tar gjerne imot tips her.

Kan vel slenge inn noen bilder etterhvert.

Håper at det blir en morsom bil. Var god å kjøre før ombygget også, men understell og bremser kunne bli betydelig bedre :!:

Originalfangeren står på en 318 i Bergensområdet. :evil:

Dvs original Alpina frontspoiler ønskes kjøpt.

P

Skrevet

En liten update!

Da er jeg i gang med å bygge den om fra automat til manuell og ett par ting er ihvertfall forskjellig. Det er ikke hull i torpedoveggen til trykkrøret for clutchpumpen. Her må jeg vel ta hull i torpedoveggen? Litt fikling med å få montert pedalsettet også.

Får vel slenge ut noen bilder da!

Bilder av motorrommet på storebror. B8 Ikke mange i Norge av denne, men endel i Sverige.

nalmgn5ljbx69h95fgn7.jpg

Tomrom her i B3en nå.

nfe17rqj0wl79fnpv85x.jpg

Denne skal nedi da etter litt mods.

zi0ls52vmkxc58723e9i.jpg

Byttet litt småplukk da motoren ble tatt ut.

Skiftet også gummiforingen til girspaken med en oppgradert en.

Satt in ny vifteclutch og forsterket vannpumpe og termostathus.

x7s8rozax4kpzxf4ea8o.jpg

Støpjernsblokken er tung og i tillegg blitt rusten.

Hadde ikke ork til å gjøre alt arbeidet med å få den fin desverre. Da hadde jeg måttet ta ned motoren og det står ikke på prioriteringslisten i år.

Motoren til høyre M52B20 er forøvrig til salgs. Topp stand og lav km.

Gjort til nå er:

Forsterket vannpumpe og pumpehus, nye reimer og reimhjul i plast, større dynamo på 140 amp. Magnetisk tappeplugg.

Lakkert opp innsug.

Skruene til kompressoren som sitter i A/C braketten hadde selvfølgelig irret fast. Måtte bores ut.

othz8tgk861tkd3dlm9x.jpg

Har skiftet til justerbar rattstamme. Var gjort på noen få minutter.

Så da at bilen ikke har opplegg for cruisecontrol. Mangler ledningsnett for det i bilen. Dette satt i rattstammen som er montert inn.

Har alt av deler inklusive ett el nett med CC.

Regner med det er mye arbeid å føre over dette i elnettet på Alpinaen. :(

Har også montert sideairbagger i dørene og skiftet dørtrekk.

Airbaggnettet i min har færre ledninger enn det til sideairbag og det blir nok også litt styr å fikse dette? Har heldigvis alt av følere og nett.

Noen bilder inne i bilen.

Rattstamme og ledninger på plass minus CruiseControl.

dahcwzqpjoprgutr8rq8.jpg

Finnes det løse sett for montering av CC så jeg slipper å kappe og skjøte?

hqyalbv0d9xh7txtjz2r.jpg

Gummislangen til bremsen.

bvuo9amas6u55ssmulg3.jpg

8a5lzmblphpv2ui25ntb.jpg

Nå er det Z3 tannstang på dagsordenen.

Noen som har?

Håper dette går raskt framover nå.

Desverre jobbehelg og lite tid til bilen denne uken, men håper det blir mye rett fram skruing uten mye mods.

P

Skrevet

Alpina B3 3,2 Bygget på en desemberprodusert 1997 328i av Alpina i 1998. Stroket til 3,2.

B3 3,2 1996–1999 E36 328i E4 195 kW (265 PS; 261 bhp) @ 5800 330 N·m (240 ft·lbf) @ 4400.

Bilen fikk en smell for 4 år siden og har vært plukket ned og delvis bygget opp i forskjelige oppsett, bla med automat. Meget behagelig og frisk sak, men aldri blitt helt ferdigstilt.

Bilen var "ferdig" i mars i fjor, men ble da ramponert og det meste utvendig ble stjålet og lakken ødelagt.

Orket ikke mer av hele bilen etter det på en stund og den ble satt på vent.

Har ikke hatt tid til den etter dette heller.

Blir 6trinns manuell M3 kasse og M3 diff med 25%sperre som originalt på denne.

Orginalt kom disse både med automat, en SMG versjon som var riktig upopulær og en med 6trinns manuell.

Denne blir chippet og det blir muligens montert en presse på den til vinteren.

Kompis har gjort dette og har fått en riktig heftig motor. Har to hjerner slik at den kan ha to oppsett slik den er nå, men først skal bilen settes opp slik jeg vil ha den. Så får eventuelle forandringer i motorrommet komme senere.

Noe av "Problemet" med B3en er at den har 328 bremser. Disse har hatt en tendens til å fade ved stor belastning. Var ett stort ankepunkt fra AUTO undt Motor journalistene da B3en kom.

Nå er vel ikke originale M3 bremser verstinger heller, men dette blir ihvertfall en fornuftig upgrade. Så det blir å bytte ut de delene jeg føler Alpina ikke burde ha satt inn i den.

Igjen: Håper det blir en artig kjøremaskin.

Matsi 8eren på øverste bilde er en stasjonsvogn, Alpina B8 4,6. E36 328i F2/1 245 kW (333 PS; 329 bhp) @ 5700 470 N·m (350 ft·lbf) @ 3900 1995–1998

Var veldig populær i Sverige hvor det finnes flere stver fortsatt for 90,000 til 120,000 Svkr.

Desverre er E36 blitt for gammal ellers hadde det fristet med ett 4,6bygg med nogo attåt :lol:

Skrevet

Blitt gjort svært lite pga mye jobbing.

Finner ikke noen Z3 tannstang desverre. Noen som har/vet om en fra en firerer :?:

Skal gå på forstillingen så snart jeg får tak i bukker og får litt fri fra jobben på tirsdag.

Håper å rekke å gjøre forstillingen helt ferdig slik jeg vil ha den.

Oppsettet mitt framme blir med M3 aluarmer, M3spindler,(vurderer nye hjullager), dahler senk m senkeskåler og Bilstein dempere. Nye originale M3 bremser sammen med Z3 tannstang fra Zionswille.

Håper bilen blir topp å kjøre og at den bremsemessig får seg ett løft. Gleder meg til at forstilling, motor, manuell girkasse og eksos er på plass.

Da er framenden ok.

Mangler desverre vanvittig mye smådeler(foreksempel radiatorfester og diverse skruer, men det tar jeg når motoren skal inn igjen.

Selv om den blir stående med 328 bakende en stund blir dette supert og etterlengtet å få framenden helt ferdig.

Blir ett skikkelig løft å se den ferdig framme. Får være flink å ta bilder da.

Bakstilling fra M3 3,2 og nye M3 bremser er kjøpt inn

Stabstag fra H&R eller lignede vurderes.

(HVILKET? Har noen tips?). Når det er på plass og forsterkninger er sveiset inn gjennstår det 4 hjulskontroll.

Da skulle bilen være klar til lakk og vinterlagring [-o<

Neste del av prosjektet blir finishen innvendig, men det kan vel bli på nyåret.

Gleder meg uansett til å høre Alpinaen spinne igjen! BOKSTAVELIG TALT. Håper det ikke går mer enn 14 dager før framenden er ferdig og motor og gir sviver. Resten er barnemat(mer eller mindre :lol: ).

P

Skrevet

Da kom det en liten update.

Rust på fjærer som var strøkne i fjor. Biler som står osv :cry:

hgmxhjx2pnpvr9jxwops.jpg

Stab stag fra 320en, 23mm.

gh3u8he95zjw7cda6gz2.jpg

med Bilstein/dahlesenk.

Originalstaget fra Alpinaen er også 23mm. Svartlakket med 2 blåe striper. Ekstra stive?

Bremsene/fjærbeina her er fra en 320, slik at bilen er rullbar under mesteparten av oppgraderingen.

bd39b9vc9airby5zd2yy.jpg

Dette blir å stå på i den tiden Bilstein/ Dahler fjærbein/senk sandblåses og lakkes.

m07coya9dlxdfkw632nq.jpg

Org 320 tannstang og travers. Skal beholde traversen. Z3 tannstang noen? [-o<

pplzmrb7685g0jidpdg0.jpg

Tørr og fin tannstang. Ikke svetting og slitasje her, men skulle gjerne vært byttet da.

3bpmcu75fqsueg7sutr3.jpg

mlpss5j95bvenz0g5q0k.jpg

Ønsker meg stivere stabstag.

mlpss5j95bvenz0g5q0k.jpg

Nye kaliptere, skiver, klosser, eksentriske foringer, aluarmer, stålomspunnede slanger. Castrol olje og nytt oljefilter og magnetisk tappeplugg+++++

enzpueokntuf7em2nvm0.jpg

Nye reimer og GS tårnlager bak. Nye originale tårnlager framme.

Begynner å ta form dette nå.

Håper oppgraderingen blir bra. Ble ikke skruing på egen bil i dag, men håper å få gjort ferdig pedalsett og girspak og rattstammen i alle fall.

P

  • 9 months later...
Skrevet

Her er det gjort fint lite siden siste oppdatering. Blir bestilt E30 tannstang og større radiator fra Zionswille.

Gruer meg nesten til å ta fatt igjen på Alpinaen da jeg ikke husker noe som helst av hvilken skrue som skal hvor.

Har ikke rørt bilen på lenge og iom at den har stått ute under ett tre er den totalt nedgriset av fuglemøkk, kvister og greiner og kvae.

Har fått en coupe og en cab i stallen i tillegg til de tre andre bilene. Caben som har fått en stjernesmell i fronten skal få en skikkelig frontjobb. Blir ett lite mellemspill her nå med retting og optimalisering av bilen.

Hiver inn noen bilder her.

Litt skjev i snuten ja.

it6o7ky6s7gfxkhejc1b.jpg

Bilen er en 95 318i el cab. Lite utstyr, men det skal det delvis rettes på.

0v4gh2aimnypzhoryo0v.jpg

Meningen var å bygge om til 323i, men dette falt på at ledningsnettet i de to bilene så veldig ulikt ut i tilkoblingen til motor el nett. Fikk en oppskrift av Fliid her, men fikk kalde føtter.

323ens stikk

prdxdprr5j5hy7x1xp9e.jpg

Cabens

k518wofpkwm02h2gbblw.jpg

Blir å jakte på en 95 til 99 318IS motor å sette inn,

Bremser framme og bak er kjøpt inn fra en 328 og det er derfor ikke lagt helt på is med noe større enn IS motor.

Har forøvrig fått tak i en 97 IS med 180.000km på baken.

Dette var ikke bilder av ISen nei.

Ser nå at dette var en diesel.

9f1ktd9fnokxyogm8grw.jpg

Drittjobb i mellom prosjektene med å bytte deler i diesel pumpa på en 3er 1,9 diesel. :x

Som vanlig sitter alt fast og endel skruer må borres ut osv.

Bolten til ABS føleren på caben knakk og da ble det nye styr der også. Eget verktøy for å bytte disse??

SUKK :( timene går.

I mellomtiden ble det litt skruing inne i bilen.

Midtkonsoll fra coupe passet ikke nei. Altid noe som går på tverke :evil:

Den som passer coupe og sedan/touring ble en cm for kort til caben 287r6b1ycei6xik96tdu.jpg

7xcm4ltbydul8e12fbmz.jpg

Var alt jeg rakk i dag. I morgen er det demontering og retting.

Alpinaen kommer ikke på veien med de første :lol:

Heldigvis begynner det å krible litt i fingrene etter å ta fatt igjen.

Skrevet

Litt kjedelig prosjekt med Alpinaen i dag.

Begynnte på ett møkkaarbeide med å innstallere org ryggesensor og elektriske vinduer bak på den.

Ut med seter, konsoll og opp med gulvteppet på donorbilen.

Unevnelig drittjobb :!: Var ment å legge inn ledningsnett til stor stereo og el ryggstøtte, men dette ble bare rett og slett for mye. Holdt på i tre timer og er enda ikke halvferdig-

I samme slengen skal bilen få montert sideairbagger og ledningsnett. Naboen er heldigvis elektriker :wink: .

Utrolig at han gidder å hjelpe til. Regner med at jeg nå må klippe plen og bære noen trillebårlass med jord som straff :lol: .

Neste bil skal være "FULLY LOADED".

Skrevet

Så var det cabskruing igjen da. For å skifte skiltlyspærer må lista på bakluken av ser det ut til. Skruene er rusta dønn istykker og det blir å borre dem ut. Som altid ekstra arbeide.

Bytta til Sachs M3 dempere bak i går. Var meningen at jeg skulle sett på noen billigere FK dempere, men hadde ikke OG KLARTE HELLER IKKE Å SKAFFE MUTTERE TIL TOPPPEN. M10 med fingjenger 1:125? Lette Buskerud rundt etter riktige muttere og gav til slutt opp og tok demperene som opprinnelig var til

Alpinaen og satte disse på isteden.

Utrolig enkel innstalasjon.

Tok ikke ti minuter på begge sider. Brukte mer til på å montere topplagrene enn å montere demperene.

6bcjlaywhhmbvwwbkgvy.jpg

Senken er montert i fjor og var litt begynnende rusten. Får se om jeg gjør noe med det senere, men dette blir aldri noe annet enn en bruksbil og da er det vel ikke så farlig?

9sviotrt2khhavm6319n.jpg

Oppsi med caben og vips så var nye dempere på.

pk1w080z57ftvkmehas1.jpg

Nytt styrestag skal monteres og så er det rusta under som skal tas. Den var det endel av desverre!

Nye MTeck lister er bestilt rundt baut. De gamle var begynnt å ruste innvendig som jo er en syke på disse. Neste gang blir det ikke bestilt originale.

Skrevet

Siden ingen gidder å kommentere her i tråden min, sier jeg det selv.

JA, felgene er helt råe. Nesten tøffere enn originale stålfelger.

Sto egentlig sunflower på den, men de er satt på en nyere og bedre bil.

Får se hva det blir til ETTER at rusten under er tatt.

Blir IS motor i denne. Blir vel begynt på å ta ut motoren i kveld etter en liten tur på jobben.

Eksosen er neste som skal av.

Tenker det er bedre å ta av eksos og motor og drivværk for å komme til "all" rust.

Fått noen kommentarer angående tannstang på pm.

TAKKER FOR TIPS, MEN SKRIV GJERNE NOEN ORD I TRÅDEN OGSÅ.

Selv om det går trådt i hoveddelen av tråden om AlpinaB3 en.

Må bli ferdig med caben først.

Vanskelig å jobbe paralellt når det er så mye å gjøre på caben.

Eksos til 318 ISen da? Noen her med forslag til noe som ikke koster sjorta og bråker.

Orker ikke å sitte i en lydfelle

Vet foresten ikke om det er annen eksos til ISen, men motoren kommer uten og eksosen på caben er ikke fin.

P

Skrevet

Folk følger nok med selv om de ikke alltid kommenterer. Stå på, blir tøft dette, men jeg vil med aller høyeste respekt melde at du kanskje kunne lagt inn noen linjeskift i ny og né i tekstene. Blir litt "wall of text" av og til.

Skrevet

Hehe Per

Er vel nesten like glad i å skrive som å preike tull.

Tips til eksos til IS motoren?

Som sakt ikke noe som bråker fælt. Har ett Simons sportseksosanlegg på 525en og det setter en demper på kjøregleden faktisk.

Begrenset hvor tøft det er å sitte i duren etter en time.

Har startet med en Alpinavask i dag. Katetr eter fugler, men desverre får dem ikke tak i måser, trost og skjor :evil:

Skrevet

Hehe - ja, er lett for at anlegg kan bli for bråkete dessverre. En bekjent hadde en 318is, med originalt anlegg bortsett fra at han tok vekk katalysatoren, blir en del mer aggressiv lyd. Men i lengden er jo originalt selvsagt mest komfortabelt.

Hvordan går den Alpina B3en egentlig? Har du mer bilder av den eller?

Skrevet

Caben går i jiggen i morgen. Da er det ikke mye montering som skal til før bilen er "ferdig". Blir å starte opp igjen på Alpinaen i løpet av neste uke hvis alt går etter planen med caben.

Må lage meg en plan for hva som skal gjøres når med B3en.

Det elektriske tas vel først, så montere alt interiør(blir sort skinn og ikke Alpina B3 interiøret) og clutchslange.

Det sorte skinninteriøret i bilen er noe helt annet enn de førtste sky imitert lookalike skinn greiene. Bare så synd det ikke er sportsseter.

Inn med motor, gir, mellomaksel og eksos, og så til slutt tar jeg vel bremser og sveising av forsterkninger og monterer opp M3 bakstillingen.

Mye arbeid fram til firhjulskontroll og biltilsynet.

Til neste år blir det hellakk og nye rutepakninger.

Akkurat nå høres dette nesten uoverkommelig ut og ja, ikke minst dyrt.

Men nå er det caben først da. Styrestag montert og skiltlys og blinklysledning i morgen.

Sukk

Av og til er en millimeter nok.

Bilder kommer etter en grundig omgang med herren Kercher og mildt såpevann.

Forøvrig usikker på om jeg skal montere M3 speilene igjen eller om det blir originalspeil.

Ikke gode å se noen ting i de M3 speilene, men litt tøffere da.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Ble noe gjort nå da og som vanlig mest gjort på caben igjen.

Ikke rart siden det er sommer og jeg gjerne vil ha litt cabtid før snøen kommer.

Har tatt av alle lister og fanger bak og inspisert for rust. Null hull, men bak kanalskjørtene var det litt mygel.

5kp9ev3zr0poa16z6mxn.jpg

Var greit der heldigvis.

5kp9ev3zr0poa16z6mxn.jpg

Verre var det under, så sandblåsing og en del pussing må til. Rimelig rødt hele veien.

Ille rundt jekkfestene. Det var bare å rive av techtylen og da var det rødt, men ikke hull.

Plukket ned fronten minus skjermene og fikk den opp på jiggen etter hvert.

27sighfx20ea31puca7p.jpg

Fikk pusset ned fangeren på B3en også. Den var full av dype hakk etter steinsprang.

ct838snby17rccsh1j11.jpg

Byttet til ventilerte skiver framme på caben. Det var på tide å gjøre noe her.

Synd jeg ikke fikk sandblåst og lakket kalipterene før di kom på, Sto nok for sent opp i dag og var egentlig lite produktiv.

Det som er gjort er da gjort.

c8ph7y910fen22a35hpb.jpg

Var skikkelig greit å få byttet til ventilerte skiver framme, men rakk dessverre ikke å få luftet ordentlig.

j53m0gr9x134w9cuwa62.jpg

Jaja Caben fikk jo litt stell da.

Neste prosjekt blir forstillingen til B3en med short ratio tannstang fra Zionswille, senkeskåler og aluarmer på eksentriske foringer. Alt er innkjøpt nå, så da er det bare å begynne å skru.

P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...