Gå til innhold

vinterdekk dim?

miktor
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har også de felgene som vinterfelger og har 225/45/17 foran og bak, ikke noe problem

Her er bilder med to typer dekk på samme felger. :)

8" framfelg til venstre----------------------------------------------------------------------------8.5" bakfelg til høyre.

attachment.php?attachmentid=101858&stc=1&d=1190655707

attachment.php?attachmentid=101859&stc=1&d=1190655707

attachment.php?attachmentid=682836&stc=1&d=1335630106

attachment.php?attachmentid=682837&stc=1&d=1335630106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også de felgene som vinterfelger og har 225/45/17 foran og bak, ikke noe problem

Her er bilder med to typer dekk på samme felger. :)

8" framfelg til venstre----------------------------------------------------------------------------8.5" bakfelg til høyre.

[ Bilde ]

[ Bilde ]

[ Bilde ]

[ Bilde ]

NICE :D bilder og det heile:P takk for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 215 45 på 8" Bred felg er ikkje optimalt?

Kva med 225 45 på 8,5" bred felg? Hadde vert grett i vite kva eg skal bestille før sesongen :D

215/45 er vel litt smalt på 8.5" felg. Og er det ikkje 225/45 som er vanligt på 3-serie? (235/45 på 5-serie)

Eg skjønner ikkje kvifor du tenker på å ha forskjellige dimensjoner framme og bak.

Trudde eg hadde forklart meg her. Det er snakk om 8,5" bred felg bak og 8" bred felg fram.

Skal skaffe meg vinterdekk på desse felgane, og ka dim bør eg gå for? Eg tenker:

225 - 45 - R17 på 8,5 bred felg og 215 - 45 R17 på 8" bred felg!

Går dette bra folkens? ønsker innvendinger på dette?

Det er ikke optimal bredde for felgbredde, men det er såklart litt avhengig av type dekk. Om du ikke kjører veldig mye på slaps hadde jeg gått opp til 225 foran, og helst 235 bak. Heller 225 på begge aksler enn 215 foran. 235 på bakfelgene er ganske optimalt, kunne gjerne hatt 245 og men det blir jo værre å værre på en del vinterføre med så brede dekk.

Derfor vil nok mitt utg.punkt være å anbefale 225 foran og 235 bak, til nød samme bak (225) til tross for bredere felg.

Men du må i alle fall ikke gå ned i profil, 45 er i utgangspunktet håpløst om du kjører på isdekte veier som har hatt besøk av kjettinger.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for originaldimmensjon. 225 og 255.

Skjønner ikke hvorfor folk er så redd for å ha litt ålreite felger/dekk på vinteren. Kjører jo med det over halve året.

Jeg hadde denne dimmen på en M3, bare da i 18" - null problem.

Er jo ikke snakk om å være redd for? Hvilke vinterveier kjører du egentlig på da? Om du har en del slapsdekte veier vil 255 på en rimelig lett bil være tilnærmet som å sette kjelker på. Det går det ikke an å snakke seg unna. Dersom du imidlertid kjører kun på bar vei, evt fine snøveier og kanskje tørr is, så funker breie dekk bra. Men kom på en skikkelig slapsevei, og jeg skal kjøre fletta av deg sjøl med caravellen, om du har 255 bak. Jeg har fått flyt mange nok ganger med 205 på de veiene som er rundt meg, selv med en bil på over 2 tonn, hadde jeg kjørt med 255 måtte jeg trolig ha nærmest halvert farta, med det resultat at jeg trolig hadde blitt stående pga for lav fart før bakkene. Såh, det å si at "255 er null problem" er så blåøyd som bare blondiner kan bli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke snakk om å være redd for? Hvilke vinterveier kjører du egentlig på da? Om du har en del slapsdekte veier vil 255 på en rimelig lett bil være tilnærmet som å sette kjelker på. Det går det ikke an å snakke seg unna. Dersom du imidlertid kjører kun på bar vei, evt fine snøveier og kanskje tørr is, så funker breie dekk bra. Men kom på en skikkelig slapsevei, og jeg skal kjøre fletta av deg sjøl med caravellen, om du har 255 bak. Jeg har fått flyt mange nok ganger med 205 på de veiene som er rundt meg, selv med en bil på over 2 tonn, hadde jeg kjørt med 255 måtte jeg trolig ha nærmest halvert farta, med det resultat at jeg trolig hadde blitt stående pga for lav fart før bakkene. Såh, det å si at "255 er null problem" er så blåøyd som bare blondiner kan bli...

Jo, veldig mange er unødvendig konservative når det kommer til vinterdekk. Kjører på svære felger med brede dekk på sommeren, for så gå til 15" stålfelger med 175 på vinter.

Jeg ser poenget ditt, men min erfaring er at det ikke er noe problem med nevnte dimmensjon. Kjørte for det meste på østlandet, med tørt, vått, slaps, is og snø.

Har hatt en annen bil med 255 rundt hele, og en med 265 rundt hele også, men dette er større og tyngre biler, så ikke fullt så relevant.

Vurderer jeg om jeg skal ha originaldimmensjonen på 275 og 315, eller 295 rundt hele på X5en jeg har nå.

Folk får selvsagt velge hva de vil, men poenget mitt er at mange er veldig opptatt av hvordan bilen ser ut fra april til oktober, mens fra oktober til april er det unnstakstilstand.

Jeg snakker generelt, og ikke om trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, veldig mange er unødvendig konservative når det kommer til vinterdekk. Kjører på svære felger med brede dekk på sommeren, for så gå til 15" stålfelger med 175 på vinter.

Jeg ser poenget ditt, men min erfaring er at det ikke er noe problem med nevnte dimmensjon. Kjørte for det meste på østlandet, med tørt, vått, slaps, is og snø.

Har hatt en annen bil med 255 rundt hele, og en med 265 rundt hele også, men dette er større og tyngre biler, så ikke fullt så relevant.

Vurderer jeg om jeg skal ha originaldimmensjonen på 275 og 315, eller 295 rundt hele på X5en jeg har nå.

Folk får selvsagt velge hva de vil, men poenget mitt er at mange er veldig opptatt av hvordan bilen ser ut fra april til oktober, mens fra oktober til april er det unnstakstilstand.

Jeg snakker generelt, og ikke om trådstarter.

I det minste et saklig svar, i motsetning til en del andre i forumet :lol:

Mitt forrige var kanskje også skarpt nok ser jeg, får skylde på at jeg skulle vært under dyna da...

Jeg vil nok påstå at dine erfaringer er til dels "ugyldige" i vårt miljø i Trøndelag og kysten av Møre og Romsdal, hvor vi nok har mye mer skiftende vær, og mye mer slaps.

Dog, du snakker tyngre kjøretøy, min er jo over 2 tonn, og jeg er nært nok grensen med mine 205, så 255 blir i overkant. Men dette er jo vesentlig pga det føret jeg stort sett må forvente å ferdes på i løpet av en vinter.

En annen årsak til at folk generelt har mindre ekstreme dimensjoner er nok at folk ser at vinterdekk er dyrere enn sommerdekk, noe som virkelig vil gjøre innhugg i folks økonomi (om den ikke er langt over snittet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...