Gå til innhold

Noen spørsmål rundt Z4 (E89)


trondhb
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Mitt første innlegg på dette forumet. Jeg har pr i dag en Honda S2000 som jeg vurderer å bytte i en Z4 (E89). Har noen spørsmål jeg håper noen her kan svare på :)

Hvordan er synspunktene på manuell vs. sportsautomat i denne bilen? Selv har jeg ihvertfall fram til nå ment at en sportsbil bør ha manuelt gir, og på Z4 synes jeg også en forskjell på 0,7 sekunder 0-100 i favør manuell høres mye ut. Men samtidig ser jeg jo at omtrent alle biler som er til salgs på det norske markedet har sportsautomat så det er kanskje en grunn til det. Har inntil videre bare prøvd en med sportsautomat.

Hva anser dere som "obligatorisk" utstyr på denne bilen? M-pakke og sportsseter f.eks. er vel greit å ha? Noe annet jeg bør se etter? Det ligger jo ute en nå f.eks. som ser ut til å være mildt sagt godt utstyrt :)

Fargekombinasjon. Det ligger et par med svart eksteriør og elfenbenhvitt interiør ute nå (den ene var den jeg prøvde). Dette ser jo unektelig ganske lekkert ut, men er det rett og slett for upraktisk i forhold til å holde rent? Noen med erfaringer på dette? Har også litt sansen for mørk blå med lyst skinn, men dette er vel lys beige og ikke helt hvitt.

Z4 bør vel funke helt greit som helårsbil? Det er litt av bakgrunnen for at jeg vil bytte S2000'en, er litt lei av å kjøre gamle vrak på vinteren etter å ha hatt den og tidligere en Lotus Elise i løpet av de siste 7 årene :) Jeg bor i Trondheim, har leilighet med oppvarmet parkeringskjeller og har egentlig ikke noe stort behov for å bruke bilen til daglig (går til og fra jobb og bor nært det meste av butikker etc.).

Hva med service- og delepriser? Service-intervall? Ser noen reklamerer med at restgaranti overføres til ny eier, er det 5 års garanti på disse (2009) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenon, pdc, aut klima, cruise, sportsseter og hifi synes jeg er minimum. Jeg har hatt en som jeg kjøpte ny med manuelt. Manuelt og aut er veldig smakssak. Brukte min som vinterbil med 19 på vinter funket ok.

Med tanke på garanti så er det er det først 5 års garanti hvis den er kjøpt ny i Norge i 2011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ganske enig med det at en sportsbil burde ha manuell kasse! Men det er jo også en smakssak. Angående delepris tror jeg ikke en Z4 er noe dyrere enn Hondaen du har nå i deler, men det har jo mye å si hvilket verksted du bruker (timesprisen) når det kommer til bruk av penger på service. Angående service intervaler så sier jo bilen fra selv, men man har jo fast på så og si alle biler at man må ha en storservice rundt hver 100.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til; hva er synspunktene på runflat / punkteringsfrie dekk ? Er dette noe som går ut over kjøreegenskapene ? Og hva om man punkterer, er vel ikke noe som en hvilken som helst dekkbutikk har på lager dette regner jeg med. Z4en jeg nevnte over har slike dekk, han har nylig skiftet bakdekk som visstnok koster ca. 10.000 kr i veiledende pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en E85, og den fungerte topp på vinteren også, så tror E89 vil fungere minst like bra.

Runflat dekk er kostbart ja, og det er lite tilgjengelighet på de. De har også stivere dekksider enn vanlige dekk, så de har vel lettere for å spore og gi en dårligere kjøreopplevelse.

Men det er jo lett å bytte til vanlige dekk isteden, når den tid kommer. Billigere å kjøpe 2 skikkelige kvalitetsdekk enn ett runflat.

Min bil hadde rødt skinninteriør, og det holdt seg rent og fint. Hvitt er sikkert litt lettere å se dritt på, men min erfaring er at skinnsetene er veldig lette å holde rene.

Minimumsutstyr vil jeg si er sportsstoler med varme, sportsratt, og cruisekontroll. Da har du det du trenger i en slik bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en annen side er runflat-dekk mye tryggere om man skulle være så uheldig å punktere i høy hastighet. Dette var et av argumentene da runflat ble introdusert. Sporingen er ikke lenger like påfallende som på eldre biler, men det er jo bare å gå for vanlige dekk når det er på tide å bytte. Bør ikke være noe argument for å avstå fra et eventuelt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trondhb.

Det er en lekker bil, med mye bra utstyr:)! Men når det kommer til akkurat det, er det viktigst at bilen inneholder det DU vil ha av utstyr. Men i tankene bør man ha annen-håndsverdi også. Med denne vil du ikke bomme! M-pakke eller ikke, er en smakssak. I Tyskland er Z4 med M-pakke ikke like vanlig som uten. Den vanlige tysker synes denne pakken er for dyr, og velger den gjerne bort til fordel for annet utstyr. Derfor finnes det generelt flere BMW uten M-pakke i Tyskland. Og derfor kan du også gjøre en brukbar handel der, om du har kontakter og gjør det selv, eller setter jobben bort til et firma.

Har akkurat kjøpt en 2012 modell Z4 sDrive 35i i Tyskland selv, og neste uke kommer den :applause:

Den skal være min hovedbil, og jeg vil ikke tro dn gir meg noen problemer på vinterstid.

Jeg skal selge en 2010 modell 525 xDrive, med fargekominasjon safirsort og lyst skinn. Du spurte om dette. Det er meget lekker kombinasjon, men det setter dessverre raskt merker, om du ikke er meget flink med vedlikehold. Jeg valgte annen kombinasjon denne gangen.

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Har akkurat kjøpt en 2012 modell Z4 sDrive 35i i Tyskland selv, og neste uke kommer den :applause:

Den skal være min hovedbil, og jeg vil ikke tro dn gir meg noen problemer på vinterstid.

Kan du si noe mer om erfaringene nå som du har prøvd dette en stund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Denne ser jo ikke så verst ut:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... 84058.html

Har begynt å få mer og mer sansen for rødt, og denne ser ut til å ha det "nødvendige" utstyret.

Dessverre er parkeringskjelleren der jeg bor stengt p.g.a. rehabilitering samtidig som jeg reiser til USA i 3 uker om et par uker, så det blir ikke før tidligst i slutten av mai jeg får annonsert Hondaen, og tidligst i juni at det blir aktuelt med Z4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da ligger det an til at Hondaen blir solgt i løpet av et par uker, så da er det vel på tide å ta fram denne tråden igjen :)

Har ikke helt 100% bestemt meg for om jeg vil ha manuell eller automat ennå, men heller nok litt mot manuell.

Den som er nærmest i forhold til mine kriterier for øyeblikket er nok denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41838626

Noe høyere kilometerstand enn gjennomsnittet men langkjørt og fullt servicehefte så burde ikke være noe problem.

Det perfekte hadde vel vært en norsksolgt 2010 med 2 års gjenværende nybilgaranti, men det dukker jo ikke opp hver dag akkurat... Ihvertfall ikke med riktig farge (mørk blå eller rød) og utstyrsnivå (M-understell, sportsseter, navigasjon, parkeringssensorer +++).

Har fortsatt litt lyst på lyst skinninteriør også, kanskje til og med "Pure White" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om denne?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42728813

Felgene er kanskje litt i overkant? 20" er vel ganske drøyt, og jeg er heller ingen fan av svarte felger. Men dette er vel alltids noe som det kan forhandles om, ellers ser denne bilen meget bra ut utstyrsmessig og ikke minst at det er en "Premium Selection" med 2 års garanti etc.

Edit: en til i samme farge (karmesinrød) men med litt mer smakfulle felger etter min smak:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42734742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...