Gå til innhold

E30Meet 2013- Rudskogen 21-22Juni -Takk for denne gang S83.


e30meet
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei nå skal vi se..... :)

En ting jeg kom på, hvordan måles støyen, eksakt? Typ : Max 100db 1m bak bilen, 0.5m fra bakken ved 4000rpm? (Hva nå talla skal være)

Greit å være ute i GOD tid med å ta en støymåling i fall noe må bygges om.. :)

"3. Måling skal skje med støymåler typegodkjent av NBF. Støymålere som er godkjent for bruk ved periodisk kjøretøykontroll kan benyttes. Under målingen skal måleren være innstilt på “A” og “SLOW”. Brukeren av støymåleren skal på forhånd forvisse seg om at denne viser riktig.

4. Målingen skal skje på et plant åpent område med en radius på ca. 6 m. Området må ikke være begrenset av en vegg, rail e.l. Måleområdets underlag har ingen betydning for måleresultatet, bortsett fra gress, som kan ha en dempende effekt.

Støynivået fra omgivelsene må ligge minst 10 dB (A) under det målte støynivået fra bilen.

5. Ved målingen skal motoren ha normal driftstemperatur. Turtallet skal være 4500 omdr./min. Hvis bilen ikke har en pålitelig turteller, kan det brukes en separat turteller med maks. 3 % feilvisning.

For motorsykkelmotorer og wankelmotorer måles støyen ved 7500 omdr./min. Støymålerens mikrofon skal holdes i samme høyde som eksosrørets munning, men ikke lavere enn 20 cm over bakken. Avstanden mellom mikrofonen og eksosrørets munning skal være 0,5 m. Vinkelen mellom eksosens strømningsretning/eksosrørmunningens retning og målepunktet skal være 45º. Måleren holdes slik at lengdeaksen gjennom måleren peker rett mot eksosrørets munning. Har bilen to eller flere eksosrør og innbyrdes avstand er større enn 30 cm, skal det foretas måling ved hver munning. Spesialreglementene kan ha egne bestemmelser."

Dette er de gjeldende reglene, men erfaring viser at de måler tett inntil bannen med mye støy.

Min måler 94db når jeg måler hjemme, og Gatebil sin måling ligger på 101-102db...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30Meet vil følge rudskogens anvisninger for måling i depo. Deres egen støymåler, plassert ute på banen vil også være aktiv begge dagene.

Denne skal også maks vise 100db? men står ett lite stykke lenger unna vil jeg tro?

Får sette opp en langs veien og klemme på forbi for å være sikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støymålere kan lånes av ClubE30Meet mot frakt, en er pr idag på utlån, vi har en til. send mail til e30meet@gmail.com det koster 90,- i frakt pr vei.

vi hadde kun en over grensen ifjor på banen, 105db, da får man en advarsel, så kan man modifisere og få kjøre igjen, går man da over grensen tar vi av og måler på ny, hvis man etter dette går over grensen koster det 5000,- pr passering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...