Gå til innhold

Hjelp med rust

Smenny
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpt min første bil, en 97 520i for en ukes tid siden. Og har tydeligvis ikke vært flink nok til å sjekke under bilen etter rust, for når jeg skulle jekke opp bilen bak på høyre side sank jekk festet inn i bilen pga rust... Fant samtidig et rust hull i plata bak, og jeg kan se en slange gjennom hullet (Bensin slange?).

Bilde av hullet;

1270489.jpeg

Trykk for større

Ser ut som det bare er rundt jekk festet det er rust på kanalen (ikke bilde av det), så der kan vel rusta kuttes ut og sveises på en ny plate? Det går gjennom EU kontroll uten problemer?

Jeg er usikker på hva delen det er rustet gjennom til slangen heter, er det en kanal det også? Ser ut som den er rusta rimelig godt, mulig å få kjøpt den delen ny? Eller gjelder det samme med å kappe ut rust å sveise?

Veldig kjedelig å oppdage det, for hvis det blir dyrt og vanskelig å fikse må jeg bare kaste bilen om et år etter EU kontrollen, som jeg ikke har råd til... Sjekker opp om jeg har rett til å heve kjøpet eller kreve noe penger tilbake siden selgeren påsto det var lite rust på bilen. Hadde satt pris på noen råd. Regner med at å få det fikset på verksted blir alt for dyrt, men noen som vet sånn ca hvor mye det koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo synlig rust som du som kjøper skulle oppdaget, tror derfor ikke du har noen mulighet til å få hevet kjøpet desverre. men skal fint gå an å kutte ut det skadede området og sveise inn det nye. kan kanskje hente denne biten fra en bil på skroten som ikke er like hardt angrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes det er rart jeg ikke så det før jeg kjøpte bilen. Og det er jo selvfølgelig min feil. Men det jeg tenker er at selgeren har et visst ansvar for å vite hvilken stand bilen er i før salg, og det å si at det er lite rust på bilen stemmer ikke helt når den er rustet tvers gjennom under. Men jeg venter på svar fra forbrukerombudet, så får jeg vite hva jeg har krav på. Forhåpentligvis er det mulig å få tilbake noe penger, for bilen er i vesentlig dårligere stand enn det som skal kunne regnes med utifra det selger fortalte meg og som jeg så av bilen.

Men det med å fikse det er i grunn mest interessant. For som du sier er det heller tvilsomt at jeg kan få hevet kjøpet. Noen som vet hvor mye de skal ha for et par små biter på skraphandelen ? Og hva biten det er bilde av heter ? Og har det lett for å bli noe problemer med dette på EU kontroll ? En kamerat jobber med sveising, så det blir hvertfall sveiset noenlunde skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jekkfestet faktisk synker inn på en e39 har du MYE jobb foran deg. jekkepunktene på kanalen på e39 er GODT forsterka med en boks av TYKT gods inni kanalen, så jeg håper for din skyld at du bare har jekka feil.. Det bildet du har posta er ikke en del av kanalen, men en del av gulvet. enkelt å bytte, men du bør lage en bit så du får med ny plugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sank ikke bare rett inn, men var rusta hull rundt på baksiden, så det gikk litt skeivt innover i kanalen. Men høres ikke bra ut... Hadde ikke håpet det skulle være verre enn å kutte ut det gamle å sveise på nytt. Hva er greieste måte å fikse det på da ? Har null erfaring med dette

Men høres bra ut at det er lett å få sveiset ny bit på gulvet. Takk for all hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BUMP

Et verksted skal sveise rusta i kanalen for rundt en tusenlapp, men hullet i gulvet hadde jeg tenkt til å ta selv. Er den røde slangen man kan se på bildet gjennom hullet bensinslangen? I så fall, hvordan fjerner jeg den? Regner med det ikke er spesielt lurt å sveise og kappe rett ved den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...