Gå til innhold

E34 Driftspec Langtidsprosjekt

Concep
 Share

Anbefalte innlegg

Morn folkens, Jeg har bestemt meg for å sette i gang ett langtidsprosjekt når det gjelder Min 88 modell E34. Den rullet da ut fra fabrikken som en alpinweiss 520i med M20b20. Ganske slappe greier.

Idag Er den lakkert Grønn, Monster's Farge.

Bilen har nå :

Motor

M50b25 Non vanos turbomaskineri.

Støpt turbomanifold fra 525tds

Større Bensinpumpe.

Nyoverhalt motor og oversise Topp pakning.

Stor Intercooler

Ukjent Dumpventil.

Progressiv Bensintrykksregulator.

Alu rørgate med solid silikon.

6 Pucks Sinterclutch, med tilhørende Trykkplate.

Større Radiator med El vifte.

Planer på motorfronten blir etterhvert :

Arp Bolter og MLS pakning E.L

Datasprut/Chip ( spørs på budsjett )

Ekstern WG og Ordentlig Turbo.

Større dyser.

Oljekjøler.

Innmat Blir original foreløpig. Målet er 350 holdbare hk.

Understell :

Gs Performance Coilovers med Camberjustering osv.

Større Bremser foran og bak. Slissa/ventilert forran.

Original Bakstilling med Sveiset sperre.

Planer på denne fronten blir :

M5 bakstilling med diffbrems.

Prøve å få tak i ZF kasse.

Noen som vet om jeg fortsatt kan bruke samme coilovers da ?

Interiør :

GS performance Boss.

Momo ratt.

Div målere.

Planer på denne fronten blir:

Sveiset Helbur

Bøttestoler

4/6Punkts belter.

Lette mest mulig

Lexan/plexi Ruter.

Har smått begynt å handle inn deler.

Større dyser er på vei

Sparco Bøttestoler.

Må også få tak i en turbo da den nå står uten. I første omgang blir dette en T3/T4 Hybrid.

Som noen av dere sikkert vet er ikke dette det første prosjektet jeg har satt igang. Jeg har hatt MYE bmw'er opp gjennom årene og har hatt mang en planer om disse. Dette har selvfølgelig aldri blitt gjort da jeg alltid har hatt bilene som bruksbiler og da er det vanskelig å komme igang. Nå er jeg så heldig att jeg endelig har fått meg Firmabil som jeg kan farte rundt i og da er jeg ikke avhengig av en bmw som ett rullende prosjekt. Håper att jeg klarer å beholde denne nå og ikke selger som alt annet.

Kommer til å stille mye spørsmål i denne tråden, da jeg er relativt fersk i bilbyggebransjen, så håper folk vill følge med og vill svare meg på de spørsmål jeg måtte ha vedrørende bygget :)

Noen bilder :

IMG_0872.jpg

IMG_0870.jpg

IMG_0869.jpg

Fra før lakkeringen

9679883_720x0.jpg

9679882_720x0.jpg

9679881_720x0.jpg

9679880_720x0.jpg

9679879_720x0.jpg

9679878_720x0.jpg

Etter: Montering osv.

9679873_720x0.jpg

Motor før montering:

planslipt topp.

9679872_720x0.jpg

9679876_720x0.jpg

9679877_720x0.jpg

Nødvendige deler :D

9679875_720x0.jpg

I bil : Turboen som står på der var gåen, trenger derfor ny !

9679870_720x0.jpg

Dette kommer somsagt til å bli ett langtidsprosjekt. Det er 2 grunner til det.

TID er noe som er mangelvare hos meg, da jeg er oppe 5 på morningen, hjemme fra jobb 16. Deretter trene til 19. legge seg 22. Er derfor ofte utrolig sliten etter en slik dag.

Kr,- vokser heller ikke på trær hos meg, så ting kommer til å ta tid, da bildeler er DYRT. Om noen har en jobb til meg i Nordsjøen, vennligst si ifra ! hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sikkert og visst !

Ja håper det blir bra, klør i fingra etter å begynne.

Sparco Bøttestoler blir hentet imorgen.

Forhåpentligvis får jeg tak i en Turbo om få dager også.

Dyser er betalt og blir sendt av selger fortløpende. Så etter det blir det oppstart :D

Kommer til å legge ut en film av hvordan det gikk !

Men da kommer første spørsmål. Er det troverdig att det vill være Holdbart med 350hk på Original innmat ? Dog med kompsenk, Chip/datasprut, arp osv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tøft prosjekt.

Kommer til å følge med :)

Reagerte litt på manifolden din, er den maskinert på noe vis eller bolt-on?

Snudd eller?

Takktakk :)

Det er vell en snudd m51 manifold tror jeg ! Uten å være helt sikker. Er i alle fall utgang til ekstern wg, og den er støpt, så tror ikke det er noe ettermarkeds skvip !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tøft prosjekt.

Kommer til å følge med :)

Reagerte litt på manifolden din, er den maskinert på noe vis eller bolt-on?

Snudd eller?

Takktakk :)

Det er vell en snudd m51 manifold tror jeg ! Uten å være helt sikker. Er i alle fall utgang til ekstern wg, og den er støpt, så tror ikke det er noe ettermarkeds skvip !

Intressangt :) det må jeg få tak i å prøvd ut :)

Kunne du tatt noen bilder rundt motoren?

Så jeg får se oljeretur og slike ting, driver med samma prosjekt som deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kommer til å ta litt bilder når turbo og dyser er i hus ja ! Drar å henter turbo på Fredag, og dyser skal jeg ha fått innen den tid, så blir muligens oppstart i helga, HVIS jeg slipper å modde turbo mot eksos, da denne turboen har 2.5''vband, mens jeg har 3'' eksos ut mot downpipe. Skal bare være å sveise en 3'' vband flens på turboen, men vi får se !

Har også ett annet spørsmål. 520i original bakstilling med sveiset diff holder neppe veldig lenge med herjing. Planen blir jo da m5 eller 540 bakstilling. Kan noen si meg forskjellen på dette ? Vet att begge bruker 210 diff, men der stopper også kunnskapen om det. Må jeg på noen måte modde her for att det skal passe med mellomaksel osv ? Kan jeg bruke samme coiloversett som jeg har, eller må dette også byttes ut da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sats på chipping, kjøp MegaSquirt eller noe annet billig sprut (brukt?). Husk at du får billig mapping hos Andreas ;)

M5 har annen flens mot diffen, ikke spør meg hvilken mellomaksel som i tillegg har riktig flens mot girkasse (om det i det hele tatt finnes originalt?). Er vel også forskjellig innfesting på traversen bak? Noen 188mm E34 differ passer jo på E30 med annet baklokk, E34 M5 diff har helt annen innfesting på travers enn E30 (min E30 travers er sveiset om ganske mye for at E34 M5 diff skal passe)

Har M5 drivaksler liggende til deg som du skal få billig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det du sier, men er jo snakk om å kjøpe komplett bakstilling isåfall, og dette BØR jo passe rett på, med unntak av, som du sier mellomaksel ? Regner med att innfestninger på karrosseriet er det samme på m5 og resten av e34, uavhengig av modell !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travers passer om hverandre bolt-on, ja.

Men bakstilling ligger vel ganske langt ned på lista? Du skal vel stort sett la bakhjula gå fortere enn framhjula med dekk uten særlig bra grep uansett, og det er vel vesentlig større fare for at motoren tar kvelden :P

Sveis diffen og kjør på! Aasbø hadde jo sveiset 188mm E30 diff på E30'n sin med S50 motor og det holdt jo... Den fikk gjennomgå i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde deg rett inn i teamet til dirty du nå, samma farge og greier :)

Hehe tittet på prosjektet hans, fargen var skremmende lik ja !

ville snudd intercooleren for å slippe å få så lange trykkrør

Sant det du sier, har irritert meg litt att coolern sitter så lavt også, da jeg helst skulle justert ned demperne forran enda mer, for å få riktige stuket, men dette lar seg ikke gjøre så lavt coolern sitter nå, så er kanskje løsningen det du sier !

Dagens Update

Har fått gjort en del idag, Er i full gang med lettingen av bilen. Har fått rivd ut en del interiør, alt av seter, setebelter, taktrekk, bagasjeromstrekk, støydempingsmatter osv. Mangler å fjerne resten av dashboard, og fremre del av gulvtrekk. Deretter ryker takluka, bjelker i fangere osv. Skal ha den lettest mulig !

Noen bilder fra dagens session:

Første stol ute :D

IMG_0878.jpg

bakseter ute

IMG_0879.jpg

IMG_0880.jpg

Dørtrekk ute, her skal jeg også skjære ut all overflødig vekt.

IMG_0881.jpg

kilo på kilo

IMG_0882.jpg

Bagasjerommet rensket :

IMG_0884.jpg

IMG_0885.jpg

IMG_0886.jpg

Taktrekk ute :

IMG_0887.jpg

Demonterte også fuelrail med dyser, da disse blir byttet ut om få dager :

IMG_0888.jpg

Radiatoren med el vifte

IMG_0893.jpg

manifolden og downpipe

IMG_0892.jpg

Til Spankus : Oljeretur

IMG_0890.jpg

Satte på ett monster klistremerke, matcha fargen veldig bra !

IMG_0894.jpg

IMG_0895.jpg

Var også å hentet Bøttestolene idag, 2 stk Sparco stoler :D

IMG_0903.jpg

Var en tur på Gatebil i helgen, og satt på med Jarmund Indrelid, i E30 M3'en hans med S62 motor med presse. Var fra denne jeg fikk inspirasjon til å bygge meg banebil. Planen var egentlig å ha skilter på denne, uten å gjøre noe mer ! Men etter noen runder på Rudskogen i m3'en hans, var det ikke lenger noe tvil om hva som skulle gjøres !

IMG_0877.jpg

Jeg er dessuten også på utkikk etter Panser og Bakluke i glassfiber, for å spare enda mer vekt. Har lett en stund, men virker som att dette ikke er å oppdrive til E34, stemmer dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...