BMW 316i Skrevet September 10, 2012 Share Skrevet September 10, 2012 Jeg har bestilt disse http://www.ebay.com/itm/4pc-BMW-E36-E39 ... 307wt_1305 til min 316i compact 94 model, og lurte på hvordan jeg kan finne ut om de er ce godkjente? mest sannsynlig så er de ikke det. eller hva må jeg gjøre for at det er lovlig (har hørt noe om at man kan ha tåkelys samtidig, så er det nok). eventuelt, hva er risikoen for å kjøre med dem ulovlig. Hvis jeg kobler dem til parklysa, så er jo bryteren rett ved rattet slik at jeg raskt kan bytte til nærlysa igjen, hvis polti ser dem eller jeg ser polti først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
engern Skrevet September 11, 2012 Share Skrevet September 11, 2012 Tror ikke det er mulig å gjøre de "lovlige" å kjøre med. Risikoen for å kjøre med disse er 2000kr i bot pluss mangel lapp, så bilen må vises på biltilsynet. Kobler du de som parklys så har du ulovlig parklys, uansett om du kjører med tåkelys eller ikke. Parklys er kun lovlig i hvit eller gult lys. Ettersom de er blå, å da kan oppfattes som utrykkningskjøretøy så er det nok ekstra stor sjangs for å bli stoppet. De er nok kun lovlige til show bruk. Utstilling av bilen og lignende. Du kan jo sette de på å kjøre med dem til du eventuellt blir stoppet da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 316i Skrevet September 11, 2012 Forfatter Share Skrevet September 11, 2012 la oss si at jeg kjører med dem til jeg blir stoppet, vil jeg da få en bot på stedet, eller advarsel eller må jeg komme på biltilsynet med bilen om 2 dager? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
engern Skrevet September 11, 2012 Share Skrevet September 11, 2012 Hvis du blir stoppet og må vise bilen på biltilsynet så har du 4 ukers frist til og fikse "feilen" og vise bilen. Bot eller advarsel kommer nok litt an på hvem som stopper deg. De KAN gi forenklet forelegg på stedet for feil lysbruk,men som sagt så kommer det veldig an på hvem som stopper deg. Blir du stoppet av nyutdannet politi eller noen med en dårlig dag så kommer det nok bot fort. Det spørs hvor sterkt ringene lyser da, lyser de veldig sterkt og veldig blått så er vel sjangsen for å bli stoppet enda større. Politi og biltilsyn er ikke så glad i blått lys utvendig på biler. Personelig så hadde jeg tatt sjangsen å kjørt med de som parklys. Så fjernet de hvis jeg ble stoppet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 316i Skrevet September 11, 2012 Forfatter Share Skrevet September 11, 2012 tror jeg tar de på jeg, kanskje jeg også klarer å koble dem til ledingen som egentlig er til tåkelys, så får jeg helt vanlige lys slik som det er nå, også har jeg en egen knapp til angel eyesa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet September 11, 2012 Share Skrevet September 11, 2012 jaja, blir du stoppet blir dem ikke fornøyd. blir rett på vegvesenet me mangellapp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 316i Skrevet September 11, 2012 Forfatter Share Skrevet September 11, 2012 "rett på" som i "sett deg bak så kjører vi den til vegvesenet"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet September 11, 2012 Share Skrevet September 11, 2012 i enkelte tilfeller, ja. spørs litt på typen som stopper deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CptApollo Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 Hvorfor ikke kjøpe hvite LED i stedet? Mye finere spør du meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-E30 Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 Forbanna pisspreik. Har aldri blitt stoppa med di jeg hadde på eksen sin bil, den ble kjørt veeldig mye i 1,5 år. Kjørte med ringer og grøftelys, ingen problem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 anbefaler ikkje blå angeleyes, eg skulle prøve nett for moroskyld.. 500meter på vei inn mot sentrum og eg blir stoppa, liten advarsel av to pene politidamer, men likevel, hold det hvitt eller gult, så slipper man unødvendig stress Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet September 15, 2012 Share Skrevet September 15, 2012 litt moro å se at istedenfor å lese "description" feltet i annonsen velger du å legge ut et spørsmål på bimmers. Bare for å få svar at det i "description" feltet i annonsen viser et bilde: som da igjen betyr at det er CE godkjent. Joda! Bare hyggelig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet September 15, 2012 Share Skrevet September 15, 2012 hentet fra kjøretøyforskriften: PARKERINGSLYS 3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys. 3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav: a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2. Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse. 3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. 3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant. 3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-E30 Skrevet September 15, 2012 Share Skrevet September 15, 2012 Så pirkete er dem ikke Daniell Flere E46er så kjører rundt med sånne kit + led/xenon i grøft. På kvelden og faktisk, har ikke blitt stoppa enda Men det er vell litt forskjellig fra plass til plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet September 15, 2012 Share Skrevet September 15, 2012 har blitt stoppet me orange park lys i min ungdom. det var rett på vegvesen innen 7 dager.. blå er dem enda mer nati på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå