Alpejohn Skrevet September 14, 2012 Skrevet September 14, 2012 Hei, Skal ha en liten service på vogna i helga, og tenkte jeg skulle bytte olje og filter, veivhusfilter, luftfilter, kullfilter til kupe, alle rullehjula og strammerene på motoren + nye reimer. Jeg har studert litt på tegninger på bmwfans, men lurer på om noen har byttet disse stramme hjulene og hvordan man demonterer disse. Jeg skal ikke bytte selve stramme mekanismen, bare armen med rullen på. Er det vanskelig og få ut armen til multireimen for dynamoen osv? Og hvordan er det på AC strammeren? Fredrik
Bayerfun Skrevet September 14, 2012 Skrevet September 14, 2012 Hei Alpejohn, Jeg har selv byttet løpehjulet på strammeren til AC-reima, noe som faktisk ble et lite prosjekt.. Armen fra løpehjulet - det som går inn i strammeren, satt bom fast. Hadde selvfølgelig løsnet skruen i bakkant av strammeren og tatt bort selve strammeren, men den ville ikke rikke seg hverken ut, inn eller til siden (slik den strammer). Min hadde tydeligvis rustet godt fast, så her måtte det kraftigere skyts til. Smart som jeg var så banket jeg på baksiden av armen for å slå den ut, men ettersom kanten på denne brått fikk litt større diameter etter hammeren så ville den iallefall ikke ut (m.a.o. ikke slå på denne om den sitter) Fikk slipt den ned igjen, smørt godt opp med WD-40, lirket frem og tilbake i evigheter før den til slutt slapp taket. Selve jobben med å bytte den, rent bortsett fra at min satt fast, var veldig enkel. Jeg tok ut viften og dekselet, men er nok ikke helt nødvendig hvis du tar den underfra. Skal du bytte begge reimene med tilhørende strammere må det nok ut da..
Alpejohn Skrevet September 14, 2012 Forfatter Skrevet September 14, 2012 Hei Alpejohn, Jeg har selv byttet løpehjulet på strammeren til AC-reima, noe som faktisk ble et lite prosjekt.. Armen fra løpehjulet - det som går inn i strammeren, satt bom fast. Hadde selvfølgelig løsnet skruen i bakkant av strammeren og tatt bort selve strammeren, men den ville ikke rikke seg hverken ut, inn eller til siden (slik den strammer). Min hadde tydeligvis rustet godt fast, så her måtte det kraftigere skyts til. Smart som jeg var så banket jeg på baksiden av armen for å slå den ut, men ettersom kanten på denne brått fikk litt større diameter etter hammeren så ville den iallefall ikke ut (m.a.o. ikke slå på denne om den sitter) Fikk slipt den ned igjen, smørt godt opp med WD-40, lirket frem og tilbake i evigheter før den til slutt slapp taket. Selve jobben med å bytte den, rent bortsett fra at min satt fast, var veldig enkel. Jeg tok ut viften og dekselet, men er nok ikke helt nødvendig hvis du tar den underfra. Skal du bytte begge reimene med tilhørende strammere må det nok ut da.. Hei, Takk for svar Tenkte å bytte alt sammen, så blir og ta ut vifta og dekselet rundt. Blir god plass da Får håpe den ikke sitter da, av tidligere erfaring så er det ikke mye på bilen som bruker og sitte, så håper det gjelder her også Ser ut som det er en skrue i bakkant på strammeren på dynamoreima også, men der virker det som det er ganske trangt bakom, noen som vet hvordan det er der? Fredrik
retbergen Skrevet September 14, 2012 Skrevet September 14, 2012 Hei Alpejohn, Får håpe den ikke sitter da, av tidligere erfaring så er det ikke mye på bilen som bruker og sitte, så håper det gjelder her også å nei? har akkurat bytta abs sensor som hadde parret seg og laget unger med aluminiumen rundt.
Alpejohn Skrevet September 14, 2012 Forfatter Skrevet September 14, 2012 Hei Alpejohn, Får håpe den ikke sitter da, av tidligere erfaring så er det ikke mye på bilen som bruker og sitte, så håper det gjelder her også å nei? har akkurat bytta abs sensor som hadde parret seg og laget unger med aluminiumen rundt. Fremme eller bak? Bytta hjullager forran i sommer og hadde ute begge sensorene fremme, løsna skruen og lirka den ut. Mye annet jeg har løst var gått lett som en lek (bilen er importert fra tyskland ) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Alpejohn Skrevet September 15, 2012 Forfatter Skrevet September 15, 2012 Hei igjen, I dag har jeg tatt av vifta og dekselet rundt. Og den er jaggu ikke god og nå mutteren som holder strammehjulet! Jeg ser den ned imellom servopumpa og oljefilterhuset vedsiden av dynamo. Og jeg får ikke hånda nedi der.. :S Noen som har gjort dette før og har noe tips? Det var sef denne strammeren som hadde det dårligste lageret også.. Reimene så veldi bra ut da. Skulle sårt hatt et tips i saken! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
2000Touring Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 Har du sjekka her? Vet ikke om det står her men verdt å sjekke ut. http://tis.spaghetticoder.org/e39/530d_(M57)_TOUR/Engine/
Alpejohn Skrevet September 16, 2012 Forfatter Skrevet September 16, 2012 Har du sjekka her? Vet ikke om det står her men verdt å sjekke ut.http://tis.spaghetticoder.org/e39/530d_(M57)_TOUR/Engine/ Hei, var første plassen jeg sjekka, men når jeg nå sjekka igjen så jeg at man skal tilte bort dynamo, og da ser det ut som det kan gå greit Håper jeg vertfall Men som du ser på bildet her, så er det ganske trangt mellom oljefilterhuset og tanken på servopumpa også, skimter mutteren litt langt nedi der:
teexeln Skrevet Oktober 2, 2015 Skrevet Oktober 2, 2015 Tar opp denne tråden igjen Skulle bytte disse strammehjulene og reimene i dag på min 525d e39, men ente med å måtte gi opp den lille mutteren til strammeren til hovedreima. Kom rett og slett ikke til. Lurte på om hvordan du tok den av alpejohn? Fikk bytta strammehjulet til ac, samt de to løpehjulene. Tenkte å kanskje bytte vannpumpe etterhvert siden det var bittelitt slark i den (vet ikke om det er normalt)? så skal jeg ta det andre strammehjulet da hvis man ikke må demontere hele bilen hehe?
Alpejohn Skrevet Oktober 2, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2015 Hei, Husker ikke eksakt hvordan dette var, men jeg måtte løse dynamoen for og komme til.Jeg tok vel ut øverste bolten til dynamoen, sånn jeg fikk vippa den ut en del og da kom jeg ganske greit til mener jeg og huske..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå