92E36 Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 Hei! Jeg har en BMW 318i 1992 modell. Fikk bilen i konfirmasjon, men må gjøres noe med den for å få den EU ok, blant annet å skifte bremser. Jeg og onkelen min drev å skrudde litt i går, prøvde å skru av bremsene forran. Men skruene sitter som støpt! Fikk av 1 av skruene på caliperne for å dele den (de 2 umbrako skruene) men de andre sitter som støpt! og jeg hadde jo såklart ikke umbrako nøkkel som passet, så vi fikk låne det av en jeg kjenner, men den knakk jo såklart! Vi fikk også av 2 av de andre skruene som er på baksiden (de nederste), de som man kan bruke pipenøkkel på. Men de øverste fikk vi ikke av fordi bremseslangen er i veien, og når vi prøver å skru av den så vrir slangen seg bare. Vi har sprayet på rustfjerner på alle skruene, men de sitter like godt! Noen som har noen tips om hvordan jeg kan få de av? Takker for respons!
D.Toft Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 dem 2 boltene som holder hele calipper på plass? dem kan sitte noe sykt, så varme er tingen, samt en fastnøkkel og slegge. husk å skru riktig vei
Lars89 Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 Få tak i skikkelig umbrakobits så får du får av caliper. F.eks: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... ler-71514/ Og så bruker du 1/2-toms pipe og latmann på boltene til klaven. Skiva trenger gjerne litt juling for å komme av den også. Husk å ta av skruen først. Den blir gjerne rund så må banke inn en torx evt borre av hodet og ta ut restene med tang.
kje Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... kel-11468/
92E36 Skrevet September 16, 2012 Forfatter Skrevet September 16, 2012 Få tak i skikkelig umbrakobits så får du får av caliper. F.eks: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... ler-71514/ Og så bruker du 1/2-toms pipe og latmann på boltene til klaven. Skiva trenger gjerne litt juling for å komme av den også. Husk å ta av skruen først. Den blir gjerne rund så må banke inn en torx evt borre av hodet og ta ut restene med tang. Det settet du linker til funker nok det også, jeg har sett på et jeg også: http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... ett-10977/ Okei, du mener den på framsiden av skiva da tenker jeg?
Morty999 Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 og får du ikke ut den skruen så tar du bare slegga og slår skiva av. så kan du somregel skru den skruen med fingra
JulianS Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 Siden det er snakk om bremser så er det kanskje greit å la noen som kan litt ta en titt på det? skal ikke kødde med bremser..
ZhilleN Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 Som regel når det sitter dønn og man ikke har peiling, bruker man store krefter for og få det av, og da kan det fort bli dyrere Bruk varmepistol og wd40 bank gjerne litt forsiktig på bolta så skal det ikke være store jobben og få de løs
Sturmtiger Skrevet September 17, 2012 Skrevet September 17, 2012 Siden det er snakk om bremser så er det kanskje greit å la noen som kan litt ta en titt på det? skal ikke kødde med bremser.. Er ikke sånn avansert ABS greier, eller i det heletatt på de gamle bilene.
JulianS Skrevet September 17, 2012 Skrevet September 17, 2012 Det har ingenting å si! Er så mye idioter der ute som tenker at å skifte bremser er det minste problem, men ikke aner hva dem driver med... Du skjønner det at det er bremsenes jobb å stoppe bilen, de trenger de rette forutsetningene for å kunne jobbe effektivt!! Så hvis du ikke aner hva du driver med, LA VÆR!!
ZhilleN Skrevet September 17, 2012 Skrevet September 17, 2012 Det har ingenting å si! Er så mye idioter der ute som tenker at å skifte bremser er det minste problem, men ikke aner hva dem driver med... Du skjønner det at det er bremsenes jobb å stoppe bilen, de trenger de rette forutsetningene for å kunne jobbe effektivt!! Så hvis du ikke aner hva du driver med, LA VÆR!! +1
Lars89 Skrevet September 17, 2012 Skrevet September 17, 2012 Bremser er jo noe av det aller letteste å skifte på en bil, men samtidig det som er absolutt viktigst å få riktig. Husk å pusse navet og glideflatene på klavene helt rene for rust og ha på keramisk pasta e.l på glideflatene. Klossene skal gli lett ut og inn. Stempelet på caliper skal gå relativt lett inn. Går det tregt eller "fjærer" kan stempelet være rusta og du må ha ny caliper. Lykke til videre
torbfer Skrevet September 17, 2012 Skrevet September 17, 2012 Må jo en gang prøve for å lære! Kan ikkje levere den inn til verksted viss du vil lære å skru litt. Bremsene går som regel veldig fint å bytte. Klart du må passe på siden bremsene er de viktigeste på bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå