Gå til innhold

Tzunami's e39 touring *Solgt*


Tzunami
 Share

Anbefalte innlegg

På vårt dieseldyr, 12 år nyere vel og merke, som også er en Audi, så langt ifra sikkert det er det samme. Men glødelampa begynte å lyse under kjøring, for så å stoppe like etter. Fikk starta den igjen men døde men stoppet igjen. Viste seg å være noe med styreenheten når glødelampa startet å lyse under kjøring.

Forøvrig en flott touring du har fått deg. Ikke minst M5, må være en ubeskrivelig deilig følelse å ratte en slik grombil hjem fra Tyskland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så en annen ting, bilen har fungert veldig bra hele veien tur-retur tyskland, sånn omtrent 3200km! bortsett fra litt svartrøyk, og litt turbosus så har den oppført seg veldig fint! Men det er alltid et men...

Jeg kjørte M5'n hjem, og ble ringt opp par minutter senere om at touringen hadde dødd bare like borti veien, den døde plutselig, og glødelampa lyste, etter 1-2 minutter startet den endelig, men like bortfor der den sto stoppet den igjen, og da tok det plutselig 3-4 minutter :S så begynte batterilampa å lyse :S

Noen som har opplevd noe sånt før? evt vet hva det kan være? tenker å ta en diagnose ila uka, så får vi se hva man finner ut av, har jo til 12.10 (da eksportskiltene til M5'n går ut :D )

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle løfte touringen opp på bukker i dag og gjøre klart til litt feilsøking i morgen, blant annet dieselpumpe®, filter, glødeplugger, tennplugger egr-ventil osv, noen som vet hvordan man finner ut om de diverse delene er defekte eller på vei til å stryke med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løftet ikke bilen opp på bukk, men plukket av litt deler fra motoren, tror jeg har funnet feilen, innsprøytningspumpa :/

Den piper når jeg vrir om tenningen, og prøver å starte, og slipper nøkkelen. og det ryker fra den også :/

Eller kan det være så enkelt som at det er luft i systemet? har sett noe luftbobler i det gjennomsiktige røret mellom filteret og pumpa

Men jeg fant ut litt annet i dag, forrigeforrige eier (forrige eier kan nok ikke bil idet heletatt) men EGR-en er blenda allerede, og innsuget så ganske rent ut, bortsett fra litt olje i røret fra intercoolern :S

Blendern:

IMAGE_1E5DF689-89B9-454E-8B5F-C431767143D6.JPG

Rør fra intercooler:

IMAGE_1E564C11-AE10-47F3-B0C1-7DD9818996E7.JPG

Innsprøytningspumpe (høyttrykkspumpe?)

IMAGE_7AC0B037-41ED-4964-887D-881A02D4C069.JPG

IMAGE_54F03E42-0E93-42A1-A71D-8FADFAD1F764.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P ja har aldri hatt diesel før, så det er learning by doing her gitt ;) har lest meg opp mye i den tråden her.

Anbefales på det sterkeste! creds til TRF-performance som har skrevet, blir mer feilsøking på meg i morgen, før jeg konkluderer med noe, selv om jeg har en stygg følelse på høyttrykkspumpa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler den går ganske greit, går fint ann å trekke tilhenger med litt oppi, og med litt justering (type elektronisk justering av dieseltrykk) så vil den gå ganske bra tror jeg! ;) blir godt med litt mindre dekkprofil og litt stivere understell etterhvert, for den svaier veldig når man drar på :P men tror faktisk det skal bli godt å komme tilbake til denne til uka, når M5'n settes til vinterlagring ;) bare jeg får den opp og gå :P får nok bekreftet/avkreftet teorien min i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hjelp fra Muztang her på forumet så fikk jeg endelig orden på touringen! ;) fikk kontrollert dieselsystemet, hvor det egentlig var veldig lite diesel :S men rotasjonspumpa fungerte fant vi ut, så var det videre for å finne matepumpa, men siden vi ikke hørte noe så demonterte vi pumpa og prøvde den i friluft, hvor den fungerte fint! sleit heftig med å montere igjen, men med litt logisk tankegang klarte vi det til slutt, og prøvde å fyre opp. Fant så ut at vi måtte lufte litt, så skrudde opp røret til ene dysen litt, og kjørte motoren 10-15 sek, skrudde av motoren, skrudde fast dieselrøret, fyrte og tok en prøvetur. Og nå fungerer den som normalt! :D

Får igjen takke TRF performance for godt forklart feilsøkingsguide, den hjalp virkelig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å høre :D den tråden her døde litt etter at m5'n kom til landet :P men den skal få litt god stell denne her også ;) kan hende jeg slenger på senkeskålene til jakobm5 ila kort tid, også kommer det jo nye vinterhjul 17" på snart ;) pliss plastidip på lister, så jeg slipper krom :P blir ikke så gale til vintern iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, den går altså ikke friskt enda, den kutter fortsatt, skal ta oljeskift på den i morgen, så får vi se hvordan den ser ut, den var visst litt gromsete, men ingenting tyder på at det er toppakning, da den ikke går varm, og ikke har olje i eksosen osv. Har også bestilt ny matepumpe, håper det hjelper! ;)

Legger om til vinterdekk i morgen også tenkte jeg, håper det blir bra! ;)

Fikk også en pakke i dag, så får vi se om jeg blir kvitt litt krom på denne snart! :D

IMAGE_1220D285-EE8F-4AA8-88AF-428860F51D6A.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt oljeskift på bilen, satt på 17" vinterhjul Style 80, og bytta matepumpa.

Men såklart så var bilen tom for strøm, så aner ikke om det faktisk har hjulpet :P får komme med bilde av bilen med vinterhjul, og mer nytt i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...