Gå til innhold

Abs sensor!

aalgaard
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Varselampa for Abs og asc lyser. Speedoet fungerer heller ikke altid.

Regner derfor med at det er abs sensor venstre bak, da farten blir målt der osv.

Også lurer jeg på om sensorene på begge sider bak er like eller forskjellige eller like?

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et tilsvarende problem på min e36 328i i lengre tid selv, både ABS og ASC lampe lyste som midnattsoler. Jeg byttet ABS sensoren på høyre side foran, men den viste seg å sitte som et vondt h****** + at den umbrakoskruen som festet sensoren selvfølgelig var knekt.

Men om ABSen ikke virker, virker heller ikke ASC.

Du kan derimot ganske enkelt teste de ulike sensorene med et multimeter. Du måler bare Ohm på de 2 pinnene på delen som går ut til dekket (også roterer du dekket og noterer verdien). Jeg fikk verdier fra +/-1.00 - 1.70. Pass på at du ikke bøyer disse pinnene når du måler, de tåler ingenting!

Ettersom bilen sjekker både ABS og ASC hver gang du starter bilen, vil lampene forsvinne umiddelbart dersom ABS-føleren er problemet. Dersom kun ABS'en fungerer etter bytte av sensor, ville jeg sjekket følgende:

- Sjekk de tre ledningene som går inn i enheten som styrer asc-spjeldet i motoren (den pluggen med klips på toppen). På min hadde en av disse røket, og måtte loddes på nytt. Dessverre for meg var denne ryket helt inni kontakten, og jeg fant derfor en tilsvarende kontakt på en 318i. Denne kontakten koster latterlige 900,- hos GS, så vil anbefale å se på et høggeri om du har mulighet. Jeg fikk min for 10,- :) Er visste en ganske universal kontakt, og finnes også på andre biler (visstnok også Peugot ifølge en fyr på Biltema).

- Sjekk bowden Wire'n som trekker i asc-spjeldet. Har lest at dersom denne er for stram, så kan dette utløse at lampen lyser. Denne wiren er justerbar (stramme/løsne). Dersom den har røket (som på min), må du bytte den. Jeg bestilte en ny fra GS for 300,- Du må da opp med den lille servomotoren som trekker wiren ved behov (bare følg wiren ned fra spjeldet og ned i motoren), og åpne den. Her er det enkelt å bytte wiren.

Etter alt dette, fikk jeg endelig tilbake både ABS og ASC (sistenevnte har ikke fungert på 2 år!) :)

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...