Bjanne Skrevet Oktober 29, 2012 Skrevet Oktober 29, 2012 gidderu gjøre samme på mine motorer og eller ! sattan for et godt stykke arbeid !
M3 Yngve Skrevet Oktober 29, 2012 Skrevet Oktober 29, 2012 Var planen, men har fått tak i en 1" mindre og med bobbel membran. Da blir den nesten som org. 02 blir omtrent som Golf. Noen er harde, andre helt greie. Kommer også litt ann på hvordan kalipere tror jeg. Er vel sterk i beina du
bjornar-a Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2012 har kjørt en e21 uten bfk og det gikk bra:-) hadde vært drømmen det og jobbe med bmw motorer
Pedi Skrevet Oktober 29, 2012 Skrevet Oktober 29, 2012 shimsene på bildet der er de som var i motoren far før av. og jeg kan bruke 4 av de. resten må kjøpes nye Hvordan gjør du det egentlig når du klarer å måle hvilke shims du skal bruke (les: finne ventilklaringer) uten at kamakselen står i? på hvilken måte da ? bredden? Bearing shell yellow 11 21 1 717 779 59,75MM(+0,25) Bearing shell green 11 21 1 717 780 59,75MM(+0,25) Bearing shell white 11 21 1 717 781 59,75MM(+0,25) Bearing shell yellow 11 21 1 717 782 59,50MM(+0,50) Bearing shell green 11 21 1 717 783 59,50MM(+0,50) Bearing shell white 11 21 1 717 784 59,50MM(+0,50) Dette er utgangspunkt i diameter på veivaksel-tappen. Ved slipt veiv, må en jo gå for overdim lager. Såvidt jeg vet er det ikke alle farger som er å få lenger. Her er et eksempel, teksten er tatt utav en sammenheng fra Påskekrimmen 2012, Pedis evighetsprosjekt: Mister Von Schnellfahren fortalte oss også en liten detalj rett før vi gikk. 3 av 5 lagerfarger er gått ut, og de to resterende er røde og blå lager. Standard lager er beregnet på akseltapp med diameter på 60,000mm. Rødt lager er beregnet på tapp med diameter 59,980-59,990mm, og blått lager er beregnet for tapp med diameter 59,971-59,980mm. Med denne info konkluderer Commander Dalgliesh at ved å bruke rødt lager, kan vi stramme inn 0,01-0,02mm. Med blått lager kan vi dra inn 0,02-0,03mm.... Eller du kan se litt om hvordan jeg har det? viewtopic.php?f=11&t=173835&start=1395
bjornar-a Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2012 der var informasjonen jeg lette etter ja ser du hadde litt og styre med ja. og GENIAL påskekrim fant du ut av hva som stjal trykket til slutt eller ?
Pedi Skrevet Oktober 29, 2012 Skrevet Oktober 29, 2012 Hehe, ja jeg gjorde det. Måtte ut igjen med motor, pille den i 1000 knas - og fant feilen i 2 stk manglende underspylingsdyser som hadde falt ut. Men men, nå er alt sammen igjen - og kanon oljetrykk. Så på en måte så var det verdt det. Men jeg er mer "bekymret" over måten du måler ventilklaring på, jeg har ennå ikke forstått hvordan du gjør det - eller prøver å gjøre det.... Jeg har alltid justert ventilene med kammene i toppen, og brukt spesialverktøyet til BMW for å presse bøttene ned. Slik frigjør en jo shimsa, og DA måler en shims - for så å bytte til et kompenserende shims for å ta inn ventilklaringen. MEN... Jeg tror faktisk at jeg har et sett med 0,25 overdim lager liggende... Må sjekke om det er ramme eller råde da... Har noen shims også
Larsgunnar Skrevet Oktober 29, 2012 Skrevet Oktober 29, 2012 Trenger jo bare å la kammen stå i en liten stund, slik at man får målt opp klaringer? Etter man har målt opprinnelige klaringer, er det jo bare å notere dem ned, ta ut kammene, og bytte shims med de opprinnelige tallene som utgangspunkt Han kan jo ha hatt i kammene, selvom vi ikke ser det på bildene? Hehe
Pedi Skrevet Oktober 29, 2012 Skrevet Oktober 29, 2012 Trenger jo bare å la kammen stå i en liten stund, slik at man får målt opp klaringer? Etter man har målt opprinnelige klaringer, er det jo bare å notere dem ned, ta ut kammene, og bytte shims med de opprinnelige tallene som utgangspunkt Han kan jo ha hatt i kammene, selvom vi ikke ser det på bildene? Hehe Det er sant, men realisten som jeg er - så ser ikke jeg for meg at noen setter i kammene, og så tar de ut igjen kun for å måle/montere shims. Det er altfor lett å knekke en kamaksel, så den operasjonen der vil en helst unngå å gjøre for ofte. Da er det billigere å invistere i spesialverktøyet som presser bøttene ned, enn å måtte kjøpe en kamaksel...
Larsgunnar Skrevet Oktober 29, 2012 Skrevet Oktober 29, 2012 Var iallefall sånn jeg gjorde det med Volvo 240'n, men det blir en smule annen setting da. Noe dyrere for en kamaksel til S50 kontra 8v volvomotor...
bjornar-a Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2012 dere har helt rett Jeg skrudde faktisk kammen inn og ut bare for og måle. men jeg har litt erfaring med det. eller klok av erfaring heter det. jeg overhalte en m50b25 ( Min første motor overhaling) da knakk jeg kammen. Så jeg er veldig nøye med og skru der presset er og holde kammen rett. Ikke miss forstå, jeg skrue kammen jevnt ned etter hele lengda. men passer på at trykket ligger der den presser ned ventilene.
bjornar-a Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2012 Jeg har bestilt både lager og shims. så håper de er riktig under kontroldmålig og montering. skal jeg huske og spørre deg hvis det ikke stemmer, du kansje har
Pedi Skrevet Oktober 29, 2012 Skrevet Oktober 29, 2012 Sjekka opp de lagrene mine, og det var rammelager (60mm) med 0,25 overdim...
bjornar-a Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2012 gule, grønne eller hvite da? jeg har bestilt hvite. da det var det som satt der fra før av. men ser jo nå at veiva er markert grønn. så vi får se hvordan det blir under måling
bjornar-a Skrevet November 5, 2012 Forfatter Skrevet November 5, 2012 i helga har jeg mottatt shimsene jeg bestilte og montert de. men var 3 stk som ble lit trange. har også begynt montering av gass spjeld. klar for montering av veiv. bare det kommer lager snart Litt motivasjons bilder
bjornar-a Skrevet November 11, 2012 Forfatter Skrevet November 11, 2012 har ordnet litt småting i det siste nå. håper på og få målt klaringene på lagerene i løpet av uka nå. Har gjort ferdig gass spjeld rekka: lakkert og monter samlestokk for bensin og luft: ledningsnettet er ferdig, samt alt av slanger. så er klar for og montere på innsuget nå: Lager er ankommet. gleder meg til montering
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå