Gå til innhold

Tvilsom EU-kontroll hos Snapdrive (E61)

bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Feil 1: Bremseklosser bak

Jeg hadde bilen på EU-kontroll hos Snapdrive Helsfyr denne uka. Jeg fikk toerfeil på bremseklossene bak. I bilen stod det at det fortsatt var 100 000 km igjen på dem. Jaja, tenkte jeg. Folka på Snapdrive har vel inspisert bremsene og funnet ut at de må byttes. Men når jeg og en kompis får skrudd opp og byttet klossene, fant vi ut at de gamle klossene fortsatt hadde over 5 mm belegg igjen. Det var også tilsvarende belegg på sensoren.

Siden både sensoren og klossene fysisk viser at det fortsatt var en del belegg igjen, burde jeg ikke fått en enerfeil og ikke toerfeil? Jeg må nemlig inn på nytt og få den etterkontrollert. De tar de 250 kr eller noe slikt for.

Feil 2: lys

Jeg fikk opplyst at lysene måtte justeres. Dette tok de ca. 320 kr for. Jeg ba dem om å gjøre det. Men jeg lurer litt på om det var nødvendig. I rapporten står det jo ikke hva som er feil og hva som er justert. En kompis av meg fikk samme feilen på sin bil, nettopp hos Snapdrive. Og da han dro til NAF og sjekket der så viste det seg at lysene hans var dønn rette.

Så spørsmålet mitt er om hva som egentlig måtte justeres? Skjeler lysene eller lyser de for høyt/lavt? E61en min har jo xenon og automatisk nivåregulering. Jeg skulle tro at bilen selv regulerer lysene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 90% sikker på at dette er noe de gjør for å tjene penger! Alle bilverksted er banditter, skal ta eu-kontroll på min bmw nå i oktober, blir å dra til en kompis på toyota eller Naf. for å få en nøytral vurdering av bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal vel ikke gi noen feil paa bremsebelegg saa lenge bremsevirkningen er ok mener eg. Kan godt gi beskjed om at det begynner aa bli slitt men skal ikke noteres som feil. Blir det samme som handbrems, de demonterer ikke for aa sjekke at det er bra med belegg igjenn, Kun virkningen av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er følgende 3 ting som kan gi anmerking på bremseklosser:

Bremsebelegg for tynne 2 (3)

For stor klaring 2

Bremsebelegg løsner 2 (3)

Kan ikke få enerfeil på dette punktet.

De syns nok de så for tynne ut. Ikke alltid like lett å se gjennom felger, inni calipere osv. Autodata sier minimum 3mm. Er uansett ikke veldig mye belegg igjen hvis det er 5mm. 100 000km holder de ihvertfall ikke.

Ang lysa vil jeg tro det er manuell justeringmulighet i tillegg til den automatiske. Er gjerne høydeforskjell det blir anmerket for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 2 feil på mine lys en gang - samme bil som deg.

Da var det den automatiske justeringen som hadde "falt" ut. Det ser du godt, for da justerer den ikke lysene når du starter bilen.

Hvis du ahr adoptive lysene på og de har svingt på dekkene dine så kan de ha justert lysene dine langt bort i skogen hvis de har justert.

Bremseklosser er bestandig kjekt og skifte før de når sensor for utslitt. Greit å vite at "jeg" kan stoppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette blir siste gangen jeg tar EU-kontroll på Snapdrive. Neste gang blir det hos NAF!

Det er ikke nødvendigvis sikkert du får en korrekt utført eu-kontroll hos NAF heller..

Jobber på merkeverksted og har et par ganger fått inn biler som eierene har klaget på dunkelyder fra til tross for at de nylig har blitt eu-godkjente hos NAF. Da har foringer og lignende vært så slakke at man har kunnet flytte en god del på understellsdeler o.l uten bruk av brytejern. Det er som jeg pleier å si: Det jobber bare mennesker der også, og mennesker er forskjellige. Samt at når NAF og lignende reklamerer med "EU-kontroll mens du venter" og tar slikk og ingenting betalt for det så settes det tidspress på mekanikerene og det slurves med kontrollene. Det er greit med lite tid på seg når det er snakk om nyere biler med lite/ingen feil, de er enkle og raske å kontrollere. Men så snart man må begynne å notere ned x-antall feil, dobbelsjekke ting, bla i kontrollveiledningen, drøfte med kollegaer hvorvidt noe som er i grenseland skal anmerkes eller ikke og skrive inn alt på PC'n før kontrollene sendes så går det endel lengre tid. Slikt skal man ikke slurve med!

Men at bakgårdsverksteder prøver å selge seg selv arbeid er ikke noe nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eu kontroll er vel som alt annet, det er enkelt mennesker med helt forskjellig syn og vurdering av samme sak. Men det er vel tross alt bedre med de som har en litt streng vurdering, for det er tydeligvis nok av de som slepper igjennom og godkjenner biler som ikke burde vært godkjent.

Men selvfølgelig ofte helt andre veien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5mm er for tynt etter min mening. Greit å bytte da. Enig at den var litt tvilsom, men laaaaangt fra hvor merkelige kontroller man vanligvis kan få på diverse verksteder. Møller Fredrikstad er helt klart værst i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bremsevirkningen bra,kan di ikke gi feil,rust/tykkelse på skive er eneste di kan gi 2/3 på. 1mm eller 12mm spiller ingen rolle! lysene er det vell høyde forsjell på høyre-venstre di har justert. at NAF gjør din pkk hurtig,har med at di har bygd opp utstyr kun for dette! Naf er meget fint å bruke! pkk skal være ok der og da,ikke om 10 mil,egentlig er pkk bare tull!! skulle gått for at alt skal være ok i 2år/3000mil... krev gratis etterkontroll allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på bilverksted en stund nå, og tatt veeldig mange EU-kontroller. Hvis bremsene er gode der å da så skal dem gå gjennom. Man har en minimum-grense av en grunn, så hvis bremsene er slitt til stål så skal det byttes. At lysene er feil innstilt er ikke en 2'er feil. Mekanikerene på verkstedet har lov å justere lysene når EU-kontrollen er tatt, og det skal man egentlig gjøre og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bremsevirkningen bra,kan di ikke gi feil,rust/tykkelse på skive er eneste di kan gi 2/3 på. 1mm eller 12mm spiller ingen rolle! lysene er det vell høyde forsjell på høyre-venstre di har justert. at NAF gjør din pkk hurtig,har med at di har bygd opp utstyr kun for dette! Naf er meget fint å bruke! pkk skal være ok der og da,ikke om 10 mil,egentlig er pkk bare tull!! skulle gått for at alt skal være ok i 2år/3000mil... krev gratis etterkontroll allefall

Der tar du nok direkte feil. Er 3 punkter det kan anmerkes på ang. bremsebelegg. Skal dog ikke anmerkes når det er 5mm igjen.

Bremsebelegg for tynne 2 (3)

For stor klaring 2

Bremsebelegg løsner 2 (3)

Tror du meg ikke kan du lese punkt 1.1.8 på side 7 her: http://www.vegvesen.no/_attachment/105817/binary/178307

Og jo det er bra at vi har EU-kontrollen. Er så utrolig mange som gir blanke faen i bilene sine og kjører årevis mellom servicer osv. Å garantere for 2 år/30000km er også totalt urealistisk da "alt kan skje når som helst" med en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...